15.2.2017 Liikenne Liikkumiseen luvassa useita isoja muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain epäkohtien korjaus toisi tien vähimmäisnopeuden, uuden liikennevirhemaksun, pyöräkadun, pysäköinnin vasemmalle puolen. Ja keltaiset viivat muuttuisivat valkoisiksi – säästösyistä! Voimassa oleva tieliikennelaki on vuodelta 1981 ja sitä on parsittu kokoon eli täydennetty vuosien mittaan lukuisilla asetuksilla. Kyse on merkittävästä laista, joka koskettaa kaikkia suomalaisia käytännössä päivittäin. Tieliikennelakiin sisältyvät muun muassa liikennesäännöt sekä säännöt liikenteenohjauksesta, ajoneuvon käyttämisestä ja lain rikkomisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keltaisesta viivasta valkoinen – säästösyistä! Yksi lakiluonnoksen uusi aikomus on muuttaa keltainen valkoiseksi. Keltainen sulkuviiva merkittäisiin siis jatkossa eurooppalaiseen tapaan kustannuksia säästävällä valkoisella värillä. Valkoisen erottuvuus on myös parempi, jolla on merkitystä esimerkiksi konenäkökykyjä ajatellen. Vasemmalle puolen pysäköinti sallituksi Uutta olisi, että ajoneuvon pysäköinti kulkusuunnassa myös vasemmalle puolelle tietä tulisi sallituksi. Toinen uutuus olisi, että ajoneuvo saisi poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen, jos risteävällä ajoradalla on kaksi tai useampia kaistoja. Uusi liikennemerkki: vähimmäisnopeus Ehdotettuja uusia autolla tai muulla kulkupelillä ajamiseen liittyviä liikennemerkkejä olisivat esimerkiksi tien vähimmäisnopeus, väistämisvelvollisuus pyörätien ylityspaikassa, sähköautojen latauspaikka ja nastarenkaiden käyttökielto tieosuudella. Uutta olisi myös se, että talvirengasmääräyksiä laajennettaisiin paremmin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Talvirenkaita olisi käytettävä jo marraskuulta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rikesakko 20–400 euron liikennevirhemaksuksi Tieliikennelain uudistuksella toimeenpantaisiin valtioneuvoston joulukuinen periaatepäätös tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Periaatepäätöksessä hallitus sitoutui myös muuttamaan liikenteen rangaistusjärjestelmää. Lakiehdotuksessa luovuttaisiin lievemmissä rikkeissä rikesakkoihin ja sakkomenettelyyn perustuvasta järjestelmästä ja säädettäisiin uusi hallinnollisesti kevyempi laaja-alainen liikennevirhemaksu. Uusi virhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu. Maksu vaihtelisi teon moitittavuuden mukaan 20–400 euron välillä. Automaattisen liikennevalvonnan yhteydessä havaitusta rikkomuksesta voitaisiin määrätä ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu. Ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaisi ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava, jolleivat he osoittaisi todennäköiseksi, etteivät olleet toimineet kuljettajina rikkomuksen tekohetkellä. Uuden järjestelmän myötä automaattinen liikennesääntöjen valvonta olisi helpompaa ulottaa ylinopeuksien lisäksi myös esimerkiksi suojatiesäännön noudattamiseen ja punaisia päin ajamiseen. Uusi pyöräkätu Säädösehdotuksissa on pyritty ottamaan huomioon erityisesti jalankulku ja polkupyöräily. Suojateiden näkyvyyttä esimerkiksi kohennettaisiin siten, että suojatiet tulisi jatkossa merkitä aina sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä. Polkupyöräilysäännösten selkeyttämistä on kaivattu jo kauan. Tarkoitus on esimerkiksi, että uusi liikennemerkki sallisi kaksisuuntaisen pyöräilyn yksisuuntaisella kadulla. Lakiin otettaisiin myös uusi käsite pyöräkatu, jolla autoilijan tulisi antaa esteetön kulku pyörille ja sovittaa nopeutensa pyörien liikenteen mukaiseksi. Pyörätien jatkeen voisi tulevaisuudessa merkitä vain, jos risteävällä tielle olisi asetettu ajoneuvoliikenteelle väistämisvelvollisuus. Tavoitteena on myös, että tienkäyttäjät ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta omasta liikenneturvallisuudestaan. Esimerkiksi polkupyöräkypärän ja heijastimen käyttöä suosittavat säännökset poistettaisiin laista ja niiden käyttöön kannustettaisiin. Pakettiautojen nopeusrajoitus pois Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80–100 km/h:n nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa. Uudet nopeat traktorit rinnastettaisiin kuorma-autoihin. Taksinkuljettajalle, katsastajalle ja traktorin kuljettajalle tulisi turvavyön käyttövelvollisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenne muuttuu rajua vauhtia – aika on jo jättänyt vanhasta Tielikennelaissa on noin sata pykälää ja asetuksissa pykäliä on satoja. Tieliikennettä koskeviin säädöksiin on vuosien varrella tehty useita muutoksia tai niitä on kumottu. Lisäksi säädökset ovat uuden perustuslain valossa osin vanhentuneita. Lopputuloksena käytössä on ollut lakikokonaisuus, joka on auttamatta jäänyt ajastaan jälkeen – etenkin kun tieliikenteessä on tapahtunut ja myös tulee lähivuosina tapahtumaan paljon nopeita muutoksia esimerkiksi tekniikan muuttumisen vuoksi. Sujuvoittamista ja älyliikennettä Lakiuudistuksen tavoitteena on sujuvoittaa sääntelyä korjaamalla vanhan lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia ja puutteita sekä varautua tieliikenteen nopeaan tekniseen kehitykseen ja automaatioon. Tulevaisuudessa tieliikenne on ennakoidusti nykyistä älykkäämpää esimerkiksi liikennemäärien mukaan ohjautuvien älyristeyksien ja itseohjautuvien autojen eli robottiautojen vuoksi. Liikenteen automaation edellytyksiä parannettaisiin lakiluonnoksen mukaan muun muassa sillä, että tienkäyttäjänä pidettäisiin jatkossa myös ajoneuvoa muualta kuin auton sisältä ohjaavaa henkilöä. Esimerkiksi auton pysäköinti on jo nyt uusimmissa autoissa mahdollista auton ulkopuolelta käsin. – Liikenne muuttuu nyt nopeasti. Siksi tieliikenteen sääntely päivitetään ajanmukaiseksi ja samalla varaudutaan automaation aiheuttamaan muutokseen. Lisäksi uudella lailla on tarkoitus luoda puitteet liikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle myös tulevaisuudessa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner arvioi. Liikenneministeri Anne Berner Lausunnoille aikaa huhtikuulle asti Nyt lausuntokierrokselle lähetetyssä lakiluonnoksessa normisto on koottu tiiviimmin yhteen ja yksittäisten säännösten määrää on vähennetty. Laaja lakiuudistus on valmisteltu nyt jo noin neljä vuotta. Sen valmisteluun ovat osallistuneet liikenne- ja viestintäministeriön johdolla eri ministeriöiden ja viranomaisten lisäksi liikennealan kansalaisjärjestöt ja yhdistykset. Lapset ja nuoret ovat saaneet roolin lain valmistelussa ”Nuorten ääni liikenneturvallisuudelle” -hankkeen kautta. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja lakiaikeesta laajasti eri osapuolilta. Lausuntojen jättämiselle on aikaa 13.4. asti. Teksti: Moottori Kuvat: Roman Razinkov Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku