24.1.2017 Liikenne Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään – autoverosta ei luovuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo Liiikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeyttämisen syyksi kiistan autoveron poistosta. Tiistai-iltana kello 20.55 Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote pysäytti päiväkausia jatkuneen mylläkän. Tiedotteen loppupuoliskon väliotsikko kertoi sen, mitä monet olivat jo odottaneet: Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään. Ministeri Anne Berner perusteli Liikenneverkkoyhtiö-selvityksen keskeytyvän autoveroon liittyvän ongelman takia. -Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa Berner. Ministeri Bernerin rohkea idea oli korvata vuodesta 1958 peritty väliaikainen autovero käyttöön pohjautuvilla maksuilla. Autokannan uudistamisen lisäksi tarkoituksena oli pysäyttää tiestön rappeutuminen. Lukuisat avoimeksi jääneet kysymykset ja epäselvä viestintä ruokkivat epätietoisuutta, joka kohdistui Liikenneverkkoyhtiö-selvitystä kohtaan. Edes puoli vuosisataa kaivattu porkkana, autoveron poistuminen, ei riittänyt kääntämään suhtautumista positiiviseksi, sillä autoilun kokonaiskustannusten pelättiin nousevan selvityksen ehdottamassa käyttöpohjaisessa mallissa. Katso Moottorin kattava selvitys Liikenneverkkoyhtiöstä täältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ongelma ei poistunut Vaikka tiestön yhtiöittäminen on peruttu, on perusongelma yhä sama. - Meillä on edelleen ratkaistavana useita isoja kysymyksiä, jotka liittyvät väylien rahoitukseen, kehittämiseen ja päästövähennyksiin. Myös vastuunjako valtion ja tulevien maakuntien kanssa on ratkaistava, Berner sanoo. Tiestön korjausvelan hoito vaatisi liikenteeseen 300 miljoonan vuotuista lisärahoitusta seuraavan kymmenen vuoden ajalle. Liikenne on valtiolle rahasampo, josta ei riitä euroja tiestön hoitoon. Toinen haaste ovat liikenteen päästöt, jotka on määrä puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen sähköistyminen auttaisi päästöihin, mutta kääntöpuolena valtion tulot laskisivat: yli puolet liikenteen tuloista saadaan polttoaineverosta ja polttoaineen arvonlisäverosta. Tehtävää siis riittää, vaikka Liikenneverkkoyhtiöstä ei tällä kertaa saatu haluttua ratkaisua. Moottori seuraa: Asiantuntijalausunto osoittaa: tiemaksu sittenkin vero 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku