8.12.2016 Liikenne Liikenneturva tutki – suomalaiset ovat kovia tulkitsemaan liikenteessä Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset kokevat liikenteessä toisten tekemät virheet omia virheitä helpommin pahasta tahdosta johtuviksi ja itseen kohdistetuiksi. Liikenneturva selvitti viime kesänä suomalaisten mielipiteitä liikenteestä - ja liikenteessä tapahtuvasta vuorovaikutuksesta*. Lähes puolet nettikyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että liikkumistapaan katsomatta tienkäyttäjien välisessä viestinnässä oli enemmän myönteisiä kuin kielteisiä piirteitä. Vastanneista 39 prosenttia koki, että kielteiset piirteet olivat yleisempiä. Toisten huomioon ottaminen korostuu liikenteessä. Valtaosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo toimivansa liikenteessä muita kohtaan enemmän myönteisellä kuin kielteisellä tavalla. Toisten tienkäyttäjien toiminta tulkitaan kuitenkin herkemmin kielteisenä. – Negatiiviset kokemukset poikkeavat totutusta ja tutusta arjen kulusta. Ne koetaan voimakkaina ja ne jäävät pidemmäksi ajaksi mieleen kuin vaikka kiitetyksi tuleminen tai tilan saaminen, arvioi Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toiset ilkeilevät, mutta en minä? Vaikka toisten tienkäyttäjien toimintaa tulkitaan osin negatiivisena, oma käytös nähdään pääosin positiivisena. Yhdeksän kymmenestä vastaajasta kertoo, että oma käyttäytyminen muita kohtaan liikenteessä on useammin myönteistä kuin kielteistä. – Toisten tekemät virheet tulkitaan omia virheitä helpommin pahasta tahdosta johtuviksi ja itseen kohdistetuiksi. Tämä johtuu siitä, että toisen toiminnan taustalla olevia asioita ei tiedetä, vaan arvaillaan ja tulkitaan. Omiin virheisiin johtaneet syyt tiedetään ja itseä kohtaan on helppo olla myötätuntoinen. Lisää keinoja kehumiseen Liikennesäännöt ja toiminta niiden mukaan muodostavat pohjan liikenteessä tapahtuvalle vuorovaikutukselle. Suurin osa kyselyyn vastanneista kuitenkin toivoi, että liikenteessä olisi enemmän mahdollisuuksia myös myönteiseen palautteenantoon: neljä viidestä kaipasi lisää keinoja kiittää tai kehua muita liikkujia. – On totta, että liikenteen viestintäkeinot ovat rajallisia ja tilanteet nopeasti ohi. Toisaalta samalla tavalla kuin muutenkin arjessa, korostuu liikenteessäkin toisten huomiointi. Toisten huomioon ottaminen on tahdosta kiinni ja toteutus sarja pieniä tekoja: vilkun käyttöä, tien antamista tarvittaessa, asiallisia tilannenopeuksia ja ylipäätään sääntöjen noudattamista. Kun haluaa antaa hyvää palautetta toiselle, toimii käden heilautus hyvin, Lammi vinkkaa. Lähde Liikenneturva Kuva Liikenneturva/Nina Mönkkönen *Suomalaisten mielipiteitä ja omia kokemuksia liikenteestä selvitettiin toukokuussa 2016 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan haastateltiin 1027 henkilöä, joista autoilijoita oli 79 prosenttia. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta suorittanut TNS Gallup Oy. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?