14.2.2017 Liikenne Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös bussissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän kilometrin tuntinopeus tuntuu pieneltä, mutta jo tästä nopeudesta tapahtuva äkkipysäys riittää lenättämään turvavyöttömän paikaltaan. Hiihtolomien lähtölaskenta on käynnissä ja monille viikon vapaa tarkoittaa myös lomamatkaa. Oman auton sijaan matkaa taitetaan myös julkisen liikenteen avulla. Lomasesongin korvalla Liikenneturva muistuttaa turvavyön käytöstä. Lähes kaikista kaukoliikenteen linja-autoista löytyy asianmukaiset turvavyöt myös matkustajille, mutta niiden käytössä on vielä rutkasti parantamisen varaa. Liikenneturvan mukaan linja-auto- ja junaliikenne ovat turvallisia kulkumuotoja. Kun vertaillaan eri liikennemuotojen kuolemantapauksia kuljettua kilometriä kohden, erottuvat linja-auto ja juna tilastoissa edukseen. – Lomaa suunniteltaessa kannattaa ilman muuta selvittää, millaiset ovat joukkoliikenneyhteydet määränpäähän. Julkisilla loman voisi aloittaa jo kotoa lähtiessä, eikä tarvitsisi stressata ajamisesta, vinkkaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolet käyttää turvavyötä linja-autossa Linja-autolla matkustettaessa on kuitenkin muistettava, että turvavyötä on käytettävä, mikäli sellainen istuinpaikalta löytyy. Silti Liikenneturvan kyselyyn vastanneista vain noin puolet raportoi kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina. Kyselytutkimus tehtiin joulukuussa 2015 TNS Gallup Oy:n toimesta. Kaikkiaan näkemyksensä kertoi 1 658 henkilöä, joista linja-autossa matkustavia oli Liikenneturvan mukaan 1 289. – Liikennöitsijän on lain mukaan muistutettava matkustajia turvavyön käyttövelvollisuudesta. Tulevaisuudessa yksi tekninen apuväline voisi olla vaikkapa merkkivalot, joista kuljettaja näkisi tilanteen matkustamossa ja voisi tarvittaessa muistuttaa matkustajia uudelleen. Silti viime kädessä jokainen vastaa omasta sekä lastensa turvavyön käytöstä. Siksi myös rapsut käyttämättömyydestä maksaa matkustaja, ei liikennöitsijä, Heiskanen painottaa. Kolmasosa kyselyyn vastanneista puolestaan kertoi, ettei käytä turvavyötä koskaan tai hyvin harvoin bussilla matkustaessaan. Henkilöautoissa turvavyötä käytetään Liikenneturvan seurantojen mukaan huomattavasti tunnollisemmin, yli yhdeksän kymmenestä. – Ihmiset eivät ehkä ajattele törmäystilannetta, mutta jo 7 km/h on nopeus, jossa ei enää pysty pitämään itseään paikallaan omin voimin äkkipysäyksen sattuessa. Turvavyö sen sijaan pitää. Samalla tavallahan penkistä irtoaa, tapahtuipa äkkipysäys sitten henkilöautossa tai bussissa, Heiskanen muistuttaa. Turvavöiden käyttöpakko linja-autoissa tuli voimaan vuonna 2006. Uusissa linja-autoissa on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille. Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku