5.3.2017 Liikenne Liikenneturva: Lapsi takapenkille ja turvaistuimeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienelle lapselle turvallisin paikka matkustaa autossa on takapenkillä oleva turvaistuin. Liikenneturva muistuttaa, että ainakin kolmevuotiaaksi asti turvallisinta on matkustaa selkä menosuuntaan. Myös tätä vanhemmat lapset tarvitsevat autoon oman turvalaitteensa. Turvaistuin, jossa lapsi matkustaa selkä ajosuuntaan, tarjoaa parhaan tuen päälle ja kaulalle mahdollisessa törmäystilanteessa. Pienten lasten kehittyvä keho ei kestä törmäyksestä aiheutuvia kolhuja niin hyvin kuin varttuneempana. – Lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta vähintään kolmevuotiaaksi asti. Ei haittaa, jos lapsen jalat menevät koukkuun – se ei ole hänelle haitaksi eikä syy kääntää istuinta liian aikaisin, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen. Lain mukaan lapsella on oltava oma turvalaite autossa aina siihen asti, kunnes hän on vähintään 135 cm pitkä eli noin kymmenvuotiaaksi asti. Silloinkin Liikenneturva suosittelee matkustamista takapenkillä, sillä etupenkin turvatyynyt voivat olla turvavyöstä huolimatta vaarallisia kehittyvälle lapselle. – Etupenkin turvatyynyt on pääsääntöisesti suunniteltu suojaamaan aikuisen mittaista matkustajaa. Jos etupenkillä istuu lapsi, voi turvatyyny osua eri kulmassa kuin sen on tarkoitettu. Sillä voi olla vahingollinen vaikutus esimerkiksi lapsen niskaan. Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkki, muistuttaa Loikkanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla testattua turvallisuutta On tärkeä varmistaa ennen liikkeelle lähtöä, että lapsi on kiinnitetty vöihin oikein. Esimerkiksi talvipakkasilla toppavaatetta saattaa olla päällä runsaasti, jolloin vyö jää helposti löysäksi. – Vyöt on saatava melko napakasti lapsen ympärille. Siksi kevyempi vaatetus on parempi ja turvallisempi vaihtoehto matkustamiseen, Loikkanen sanoo. Jos on vasta hankkimassa turvaistuinta, kannattaa eri vaihtoehtoja harkita tarkkaan. Lähtökohtaisesti kaikki Suomen markkinoilla myytävät istuimet ovat E-hyväksyttyjä, mutta se kertoo vasta siitä, että istuin täyttää valmistajansa mukaan EU:n vähimmäisvaatimukset. Autoliitto tarjoaa kattavan tietopankin turvaistuinten törmäystestituloksia verkkosivuillaan. Tietokannassa on mukana myös vanhempia istuinmalleja, joita saattaa edelleen olla käytössä, vaikka niitä ei enää uutena myytäisikään. Testituloksissa huomioidaan istuinten turvallisuus kokonaisvaltaisesti. Tarvittavat törmäystestit arviointeja varten totetutetaan eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen yhteistyönä. Testitulokset julkaistaan tuoreeltaan myös painetussa Moottori-lehdessä. – Turvallisuuden pitäisi aina olla lähtökohtana, kun punnitaan lasten kuljettamiseen liittyviä valintoja, Loikkanen toteaa Huomioi valmistajan suositus käyttöajaksi Liikenneturva suosittelee tutustumaan myös ruotsalaisessa Plus-testissä hyväksyttyihin istuimiin. Plus-testi on vapaaehtoinen Ruotsin markkinoille suunnatuille lasten turvaistuimille. Liikenneturvan mukaan Plus-testissä mitataan lapsen kaulaan etutörmäyksessä kohdistuvaa voimaa tiukemmin kuin missään muussa testissä. On hyvä muistaa, että Plus-testin läpäisseiden istuinten joukossa on vain selkä menosuuntaan asennettavia istuimia. Ruotsalaisten törmäystestiasiantuntijoiden mukaan lapsen kuljettaminen kasvot menosuuntaan autossa on turvatonta. Kansainvälisesti tätä näkemystä eivät kaikki asiantuntijat kuitenkaan jaa. Turvaistuimen tarpeellisuudesta ja hyödyistä sen sijaan vallitsee yhteisymmärrys. Jos perheessä on useampi lapsi, voi samoja kolaroimattomia tuotteita käyttää maahantuojan suositteleman ajan, joka on useimmiten 5–10 vuotta. Näin turvakaukalot, turvaistuimet ja turvavyöistuimet voivat hyvin periytyä perheen nuoremmille lapsille. Viisi vinkkiä lapsen turvalliseen kuljettamiseen: Kuljeta lasta selkä menosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa mahdollisimman pitkään mutta vähintään kolmivuotiaaksi. Alle 135 cm pitkän lapsen tulee lain mukaan matkustaa turvaistuimessa. Turvallisin paikka lapselle autossa on takapenkki. Hanki turvaistuin mieluiten uutena. Lapsi tarvitsee turvaistuimen myös matkustaessaan isovanhempien autossa. Lähde: Liikenneturva ja Autoliitto Kuvitus: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva ja ruutukaappaus Autoliiton verkkosivuilta. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?