6.3.2015 Liikenne Lentoturvallisuus vuonna 2014 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Murheellisia lukuja selittävät kahden laajarunkokoneen turmat. Malaysia Airlines -yhtiön Boeing 777 -koneista toinen katosi meren yllä ja toinen ammuttiin alas Itä-Ukrainassa. Kadonneessa koneessa menehtyneitä oli 239 ja alas ammutussa koneessa 298, yhteensä 537 ihmistä. Se on 54 prosenttia kaikista vuonna 2014 menehtyneistä. Muissa 19 turmassa menehtyi 453 ihmistä. Vuonna 2013 lento-onnettomuuksia oli 29 ja niissä menehtyi vain 265 ihmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkustajakoneille kahdeksan turmaa Aviation Safety Network (ASN) -tilaston mukaan vuosi 2014 oli onnettomuuksien määrällä mitattuna kaikkien aikojen turvallisin ja menehtyneiden määrällä mitattuna 24. turvallisin. ASN-tilastossa ovat mukana vähintään 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajakoneet ja vastaavat rahtikoneet. Rahtikoneille sattui 10 turmaa. Kaupallisessa matkustajaliikenteessä tapahtui kahdeksan (8) turmaa, joista neljä kansainvälisessä lentoliikenteessä. Ne kaikki tapahtuivat matkalennolla. Paikallisliikenteessä tapahtui neljä turmaa, joista kaksi kiitotietä lähestyttäessä, yksi nousussa ja yksi matkalennolla. Alueelliset erot suuria Länsi-Euroopassa, Yhdysvalloissa ja osassa Aasiaa lentäminen on turvallista. Muualla alueelliset erot ovat suuria. Huonoin on Afrikka, jossa vuonna 2014 tapahtui 43 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, vaikka lentojen osuus on vain kolme prosenttia maailman lentoliikenteestä. Kansainvälisillä reiteillä lentäminen on kehitysmaissakin suhteellisen turvallista, mutta ongelmana on pienten paikallislentoyhtiöiden turvattomuus. EU:n kieltolistalla on 15 Afrikan maan lentoyhtiötä. Aasian lentoturvallisuudessa on eroja alueittain. Kaakkois-Aasiassa sijaitseva Indonesia on ollut murheenkryyni jo kauan. Vuoden 2014 kolmanneksi pahin lentoturma tapahtui, kun AirAsia Indonesia -yhtiön Airbus A320 putosi joulukuussa matkalennolla: 162 ihmistä kuoli. Koneen tietokoneessa oli havaittu ongelmia jo edellisillä lennoilla. Myrskyä väistettäessä perämies lensi, kapteeni keskittyi tietokoneeseen eikä lentämiseen. Kone joutui jyrkkään nousukulmaan ja sakkasi. Indonesian lentoturvallisuusviranomainen määräsi, että lentoyhtiöiden turvallisuustasot julkistetaan ja päivitetään kolmen kuukauden välein. Tarkoituksena on motivoida yhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason. Lentäminen yhä turvallisin tapa matkustaa Traagiset lento-onnettomuudet saavat suuren huomion, ja moni miettii, uskaltaako enää lentää ollenkaan? Lentäminen on edelleen turvallisin tapa matkustaa. Vuonna 2014 kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti yli 3,3 miljardia matkustajaa 33 miljoonalla lennolla. Todennäköisyys kuolonuhreja vaatineelle lento-onnettomuudelle on yksi turma 4 125 000 lentoa kohti. Maailmassa lennetään yli 90 000 kaupallista matkustajalentoa joka päivä. Yli yhdeksän miljoonaa matkustajaa päivässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Piilossa olleet uhkatekijät paljastuvat Uusimmat lentoturmat paljastivat piilossa olleita uhkatekijöitä: terrorismi kriisialueiden yli lennettäessä, koneen mystinen katoaminen sekä lentäjien puutteellinen koulutus korkealla tapahtuvan sakkauksen oikaisussa tai yksimoottoritilanteessa. Kriisialueiden yli lentäminen voi olla turvallisuusriski. Lentokiellot puhuttavat. On monta päätöksentekijää. YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO määrää yleiset ohjeet. Alueelliset lentoturvallisuusviranomaiset julkaisevat suosituksia. Valtiot päättävät itse ilmatilastaan. Taloudellinen kannustin on suuri, koska valtiot saavat tuloja ylilennoista. Lentoyhtiöt päättävät rajoitusten, suositusten ja omien riskiarvioiden perusteella. Ohjuksia harhauttava suojajärjestelmä ei ole yleistynyt. Kaupallisessa lentoliikenteessä se on käytössä tiettävästi vain israelilaisen El Al-yhtiön koneissa. Tänä vuonna paljastui puutteita muun muassa TransAsia -yhtiön toiminnassa ATR 72-600 -koneen syöksyessä jokeen heti lentoonlähdön jälkeen. Oikea moottori sammui, mutta lentäjät sammuttivat vasemman toimivan moottorin. Kone sakkasi ja putosi jokeen. Taiwanin ilmailuviranomainen kiristää TransAsia-lentoyhtiön koulutusvaatimuksia ja valvontaa, koska kymmenen pilottia ei selvinnyt ATR 72 -koneen moottorihäiriökokeesta puhtain paperein. Yhtiön valvontaa tullaan tehostamaan pistokokein. Paikannus kohenemassa Lentokoneiden paikantamiseen on tulossa parannuksia. Vuonna 2009 Air Francen A330 putosi Etelä-Atlanttiin. Hylyn ja mustien laatikoiden etsintä kesti vuosikausia. Lähes vuosi sitten Malaysia Airlines –yhtiön kone katosi mystisesti. Air Francen onnettomuuden jälkeen Airbus alkoi kehittää törmäyksessä irtoavia mustia laatikoita. Airbus aikoo asentaa ne uusimpiin konetyyppeihin, A350- ja A380-malleihin. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO suosittelee törmäyksessä koneesta irti ponnahtavia mustia laatikoita kaikkiin vuodesta 2019 alkaen valmistettaviin koneisiin. Vuodesta 2021 lähtien ne ovat pakollisia. Oranssin värisiä ”mustia laatikoita” on kaksi, ohjaamoäänitin ja lentoparametrit tallentava laite. Ensi vuodesta alkaen on suunnitelma tehostaa lentojen seurantaa. Lentokoneet ilmoittaisivat sijaintinsa lennonjohdolle ja lentoyhtiölle 15 minuutin välein. Tähän asti valtamerten yllä ilmoitusten väli on voinut venyä yli tuntiin, mikä onnettomuuden sattuessa on vaikeuttanut etsintöjä. Teksti: Timo Turkula Lisää Lentomatkustajan turvavinkit Lentotilastot, näkökulma Lentoturvallisuus vuonna 2013 Turvallisuuspuutteiden vuoksi EU:n kieltolistalla olevat lentoyhtiöt Lennolla kielletyt matkatavarat, esineet ja aineet Ilmailun uutisia 449 lentoyhtiön turvallisuusvertailu 10 turvallisinta lentoyhtiötä Lentoturvallisuussivusto Nopeasti päivittyvät tiedot onnettomuuksista Laaja tietopaketti kaupallisen ilmailun turvallisuudesta Suurimpien lentoyhtiöiden turvallisuustilastot maanosittain Tilasto suihkukoneliikenteen turvallisuudesta Tutkintaselostukset onnettomuuksista ja vaaratilanteista Ilmoita turvallisuuspuute Trafille Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku