30.12.2016 Liikenne Leasingautojen verotus yksinkertaistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutos tuskin kuitenkaan tuo suurta mullistusta automarkkinoille – siitä pitää huolen arvonlisäverotus. Suomessa määräaikaisesti käytettävien leasing- ja vuokra-autojen verotusmenettelyä muutetaan vuoden 2017 alussa siten, että oston yhteydessä ei peritä autojen koko elinkaaren veroa, vaan ainoastaan osuus, mikä vastaa niiden arvioitua käyttöaikaa Suomessa. Laki koskee sekä ulkomailta tuotavia, että Suomesta hankittuja leasingautoja. Käytännössä ensirekisteröinnin yhteydessä leasing- ja vuokra-autosta voi nyt hakea ennakkoon ajoneuvojen viennistä ulkomaille maksettavaa palautusta, joka vähennetään maksettavasta autoverosta. Kun ajoneuvo viedään maasta vuokrasopimuksen päättyessä, tasataan kaavamaisesti laskettu ennakkopalautus siihen todelliseen veron määrään, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientihetkellä. – Se tarkoittaa, että vientihetkellä autosta voi joutua maksamaan lisää autoveroa. Jos auto taas jää Suomeen, ostaja joutuu maksamaan siitä autoveron loppuosan sekä lisäksi korot päälle. Nähdäkseni lainmuutos ei anna uusia mahdollisuuksia kiertää autoveroa, koska auto on joka tapauksessa rekisteröitävä Suomeen ja Suomessa oloaikaa vastaava osuus autoverosta on maksettava, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksinkertaisempi järjestelmä Tähän saakka on ollut mahdollista hakea autoveron vientipalautusta vasta siinä vaiheessa, kun auto viedään maasta ja se on rekisteröity toiseen maahan. Näitä tapauksia on ollut muutama sata vuosittain. Kallion mukaan auton omistaja on pahimmillaan joutunut tilapäisesti maksamaan autoveron sekä Suomeen että toiseen maahan. – Vientipalautusta on voitu hakea vasta, kun mahdolliset verot on maksettu toiseen maahan ja auto on todistettavasti kilvissä. Vientipalautuksen kaksivaiheisuus poistuu uuden lain myötä eli jatkossa pelkkä ilmoitus maastaviennistä riittää vientipalautuspäätöksen saamiseksi, hän sanoo. Yli kymmenen vuotta vanhasta autosta ei vientipalautusta edelleenkään makseta ja vientipalautus koskee vain 1.4.2009 jälkeen Suomessa ensirekisteröityjä autoja. Leasingauto, joka on ennakkopalautusjärjestelmän piirissä, voi olla Suomessa enintään viisi vuotta. Vähäinen muutos – ainakin alkuun Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mielestä uuden järjestelmän heikkoutena on se, että autoveron lopullinen määrä määräytyy vasta leasingkauden päätyttyä. – Siinä mielessä voidaan kysyä, että onko se vieläkään yhteisöoikeuden mukainen, koska veron määrään sisältyy merkittäviä epävarmuustekijöitä leasingsopimusta tehtäessä, hän sanoo. Niemisen arvion mukaan lainmuutos ei tule merkittävästi vaikuttamaan normaalihintaisten leasingautojen kuukausivuokrien tasoon. – Vasta kalliiden ja paljon autoveroa sisältävien autojen kohdalla leasingvuokra voi hieman alentua. Mutta vasta vuoden 2017 aikana nähdään miten leasingmarkkinat muuttuvat, ja lisääntyykö esimerkiksi ulkomainen kilpailu leasingmarkkinoilla, Nieminen sanoo. Tero Kallio arvelee, että leasingkilpailu voisi lisääntyä Suomessa jos yksityisleasingin suosio kasvaisi voimakkaasti. Mutta yhtenä esteenä tälle on leasingvuokrasta kannettava 24 prosentin arvonlisävero. – Arvonlisäverovelvolliset yritykset voivat vähentää sen kirjanpidossaan, mutta eivät yksityishenkilöt. Siksi osamaksukauppa, joka rakenteeltaan voi muistuttaa leasingiä hyvin paljon, on ollut dominoiva rahoitusmuoto yksityishenkilöiden kohdalla, hän sanoo. Kun Tanska muutti leasingautojen verotuskäytäntöään saman suuntaiseksi kuin Suomi nyt, kasvoi etenkin yksityisleasingin osuus selvästi. – Järjestelmissä on kuitenkin yksi oleellinen ero; Suomessa täsmäytetään jatkossakin auton arvo oikeaan arvoon vientipalautusta haettaessa, kun taas Tanskassa mennään taulukon mukaan. Suomalaisille leasingyrityksille tämä luo huomattavan jäännönarvoriskin, joka näkyy vuokrissa, Kallio sanoo. Teksti: Bo Ingves Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Trafi, Autotuojat ry, Verohallinto, Tulli Katso myös jutut "Autovero pienenee vuoden alussa", ”Polttoainevero ja vuotuinen ajoneuvovero nousevat” ja "Veneilijöilletulossa 100–300 euron vuosivero". Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku