4.2.2016 Liikenne Lapselle paras paikka autossa on takapenkki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvaistuimen valinnan lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää matkustuspaikkaan ja -suuntaan. Autossa lapselle paras paikka on turvaistuimessa takapenkillä. Ainakin kolmivuotiaaksi asti autossa kulkeva lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan, muistuttaa Liikenneturva. Lähtiessä kannattaa aina varmistaa, että istuin on tukevasti kiinnitetty ja lapsen vyöt on kiinnitetty oikein. Alle 135 cm pituisen lapsen on käytettävä autossa painon mukaan määräytyvää turvaistuinta. Istuinten valintaan kohdistuu usein paljon kysymyksiä. Suunnittelija Laura Loikkanen Liikenneturvasta muistuttaa, että lasten kuljettamisesta pohdittaessa turvallisuuden tulisi olla aina lähtökohtana. Suositus taaperoiden kuljettamisesta selkä menosuuntaan perustuu esimerkiksi siihen, että lapsen pää ja kaula saavat parhaan tuen törmäyksissä. Pienten lasten kehittyvä keho ei kestä törmäyksen voimia ja kolhuja niin hyvin kuin varttuneempien. – Törmäysvoimat ovat usein suurempia auton etuosaan kohdistuvissa törmäyksissä kuin esimerkiksi peräänajoissa, joten lapsi tarvitsee suurimman suojan nokkakolarien varalta. Lapsen kannattaa matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, eli ainakin kolmivuotiaaksi asti. Se on turvallisinta. Lapselle ei ole haitaksi, vaikka jalat ovat koukussa. Siitä syystä istuinta ei pidä kääntää liian aikaisin, Loikkanen selventää. Nykyaikaisten autojen kanssa kannattaa olla tarkkana myös sikäli, että jos auto on varustettu turvatyynyin, suosittelee Liikenneturva etteivät alle 140 senttimetriset lapset matkusta etupenkillä. Varsinkin etupenkin turvatyynyt on pääsääntöisesti suunniteltu aikuista varten, joten onnettomuuden sattuessa turvatyyny saattaa osua lapseen eri kulmassa kuin on suunniteltu. Tällä voi olla vahingollinen vaikutus esimerkiksi lapsen niskaan. – Ohjekirjasta voi tarkistaa kyseisen automallin suosituksen lapsen kuljetukselle turvatyynypaikalla ja opastuksen turvatyynyn poiskytkentään. Kun lapsi matkustaa takapenkillä, minimoidaan myös se riski, että turvatyyny poiskytkennästä huolimatta laukeaa mahdollisessa kolaritilanteessa. Turvatyynyn toimintahäiriöt ovat aika harvinaisia, mutta kuitenkin mahdollisia, Loikkanen toteaa. Etenkin kovilla talvipakkasilla kuljettaessa lapsella voi olla paljon vaatteita päällään. Mahdollisuuksien mukaan lapsen olisi parempi matkustaa ilman suuria toppauksia. – Vyöt pitää saada aikalailla napakasti lapsen ympärille. Tällöin kevyempi vaatetus on parempi. Suomessa myytävät turvaistuimet ovat E-hyväksyttyjä, mutta se kertoo vain EU-alueiden vähimmäisvaatimusten täyttymisestä. Pelkkä hyväksyntä ei siis kerro vielä istuinten keskinäisestä turvallisuudesta. – Turvaistuinta valittaessa kannattaa tarkistaa, miten istuin on pärjännyt vapaaehtoisissa testeissä. Esimerkiksi ruotsalaisessa plus-testissä hyväksytyt istuimet ovat läpäisseet huomattavasti tiukemman seulan ja ovat suositeltava valinta, Loikkanen vinkkaa lopuksi. Lähde: Liikenneturva, kuva: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku