25.11.2015

Kuka omistaa autojen keräämän datan?

Euroopan autojärjestöt haluavat, että kuluttaja saa itse päättää kuka käyttää nykyautojen keräämiä tietoja ja myös siitä kerätäänkö tietoja laisinkaan.

Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa autojen käytöstä. Harvalla autoilijalla on kuitenkaan selkeätä käsitystä siitä, mitä kaikkea tietoa heidän autonsa keräävät, käsittelevät, tallentavat ja välittävät eteenpäin.

Autoliitto on selvittänyt yhdessä sisarjärjestöjensä ja FIA:n kanssa, mitä tietoja nykyautot keräävät ja kykenevät välittämään eteenpäin. Euroopan autojärjestöt haluavat, että kuluttaja saa itse päättää kuka näitä tietoja käyttää ja kerätäänkö niitä ylipäätään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Apua, tarjouksia ja tietoja

Kansainvälisen autoliitto FIA:n alue 1, joka edustaa eurooppalaisia autoilijoita, selvitti kahdesta uudesta autosta, mitä kaikkea tietoa ne keräävät. Toinen ajoneuvoista oli perinteinen polttomoottoriauto ja toinen sähköauto.

Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja ja pystyvät välittämään näitä eteenpäin autonvalmistajalle.

Autot, joissa on antureita sekä paikannus- ja viestintälaitteita, pystyvät lähettämään tietoja kuljettajien ajokäyttäytymisestä ja -tavoista. Nyt saatavilla olevat verkotetut ajoneuvojärjestelmät voivat auttaa pelastuspalveluja pelastamaan autoilijan onnettomuuden jälkeen, räätälöidä kaupallisia tarjouksia automatkaa varten tai varoittaa auton huoltotarpeista. Tiedot ajoneuvon tilasta, matkustajien määrästä ja autonkäyttötavoista antavat yrityksille mahdollisuuden tarjota yksilöllisesti räätälöityjä palveluja.

Auton muistin syövereihin jäävät myös muun muassa turvavyön esikiristimen toiminta, joka viittaa äkkijarrutuksiin, navigaattorin viimeisimmät kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet ja sitä kautta mahdolliset väärinkäytökset, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity. Vikatiedot luonnollisesti tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle.

Vaikka tietojen tallentuminen mahdollistaa monenlaisten autoilijaa hyödyttävien palveluiden tarjoamisen, liittyy asiaan myös sudenkuoppia.

Esimerkiksi tällä hetkellä vain autonvalmistajilla ja heidän valtuuttamillaan toimijoilla on suora pääsy ajoneuvojen keräämään dataan.

My Car My Data -kampanja

Autoliitto on käynnistänyt yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan. Sen tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa yhteydessä olevien autojen (connected car) yleistyessä.

Kampanja vaatii huomion kiinnittämistä tietosuojaan, kuluttajien valinnanvapauteen sekä vapaan ja reilun kilpailun varmistamiseen eri palveluntarjoajien välillä.

Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että autonvalmistajan sijaan ajoneuvon omistaja omistaa myös auton keräämän datan.

Kuluttajalle lisää oikeuksia

Kampanjassa vaaditaan, että autonvalmistajien pitää julkaista yksityiskohtainen, helposti saatavilla oleva ja helppotajuinen lista niistä tiedoista, mitä kukin automalli tallentaa ja välittää.

Auton kuljettajalla on myös oltava halutessaan mahdollisuus katkaista tietojen käsittely ja välittäminen eteenpäin. Autonomistajaa ei saa myöskään sitoa autonvalmistajaan tai sen valitsemiin palveluntuottajiin, vaan kuluttajalla pitää olla vapaus valita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksityisyyden suoja huolettaa

FIA alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan valtaosa, 90 prosenttia, autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle.

Tutkimuksessa vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta.

Peräti 95 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että autoilijoiden oikeuksien turvaaminen tässä asiassa edellyttää erityistä lainsäädäntöä. Tutkimukseen osallistui noin 12 000 vastaajaa 12 Euroopan maasta. Myös Suomi oli mukana tutkimuksessa.

Katso myös millaista tietoa nykyauto kerää ja välittää eteenpäin.

www.autoliitto.fi/mycarmydata

Video: Autoliitto ry Kuva: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat