28.9.2016 Liikenne Kova tavoite – vain 15 750 kuollutta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2000 Euroopan liikenteessä kuoli 54 000 ihmistä, viime vuonna enää 26 313 ihmistä. Mutta yllämmekö Euroopan teillä vuoden 2020 kovaan tavoitteeseen? Euroopan liikenneturvallisuus on monilta osin jo varsin hyvällä tolalla, mutta tehtävääkin on – ja paljon. Ongelmat ovat tuttuja: turvavöiden käyttämättömyys, hulttiomaiset ylinopeudet ja rattijuoppous. – Liikenneturvallisuus on kyllä kehittynyt, mutta otimme vastikään hieman takapakkia, sillä vuonna 2014 Euroopan teillä kuoli 25 700 ihmistä, viime vuonna hieman enemmän eli 26 313 ihmistä. Muutos on varsin pieni, mutta totaalisen väärään suuntaan, linjaa Pasi Kemppainen, euroopanlaajuisen liikennepoliisiverkosto TISPOLin johtaja. Kemppainen muistuttaa, ettei vuoteen 2020 ole pitkää aikaa. EU:n asettama hyväksyttävä liikennekuolemien määrä tulisi pudota tuolloin 15 750 kuolonuhriin. – Se on kova ja velvoittava tavoite, johon on yllettävä. Takapakki ei ole hyväksyttävissä. Iso kysymys on, mitä kaikkea voimme tehdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maassa maan tavalla Tavoitteeseen yltäminen edellyttää yhteistä näkemystä, jonka käytännön tuloksena ovat esimerkiksi TISPOLin tekemät valistusvideot 12 eri kielellä. Eri maissa tarvitaan kuitenkin erilaisia räätälöityjä ratkaisuja, jotta pahimmat liikenneturvallisuutta vaarantavat ongelmat tunnistetaan ja voidaan puuttua niiden syihin. Esimerkiksi käy Kemppaisen mukaan autoilijoiden erilainen suhtautuminen eri maissa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen tai turvavöiden käyttöön. Kemppainen viittaa laajaan tutkimukseen (Sartre 4), jossa kysyttiin voiko ajaa maistissa, jos ajaa varovaisesti. Belgiassa 18 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä, Suomessa vain muutama prosentti. Rattis joka 32:s sekunti Rattijuoppous on yhteinen ongelma Euroopan liikenteessä. Poliisihallituksessa poliisitarkastajana työskentelevä Kemppainen kertoo kuvaavan esimerkin. TISPOLin organisoiman euroopanlaajuisen yhteisen ratsian aikana rattijuoppo jäi jossain päin Eurooppaa kiinni joka 32:s sekunti! Autoilijakunta vanhenee Kemppainen tuo esiin myös monien maiden vanhenevan ikärakenteen ja sen seuraukset liikenneturvalllisuudelle. – Autoilijakunta on vanhenemassa esimerkiksi Suomessa. Kehityskulku on Kemppaisen mukaan otettava huomioon monesta näkökulmasta. – Kun iäkkäät ovat myös havaintovirheitä aiheuttavine sairauksineen entistä suuremmalla osuudella mukana liikenteessä, tulee se ottaa huomioon. Tämä asettaa vaatimuksia liikenteen valvojille ja myös liikenneympäristön suunnittelulle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jättisakot puhuttavat TISPOLin piirissä Kemppainen on saanut tiuhaan kertoa Suomessa vallitsemista liikenteen rangaistuslinjauksista, koska Suomen päiväsakkoihin perustuvat linjaukset eroavat monen muun maan käytännöistä. Joskus poliisikollegatkin ihmettelevät Suomessa langetettavia suuria euromääräisiä sakkoja. Kemppaisen mukaan ihmetystä on aiheuttanut myös suomalaispäättäjien esittämät linjaukset nostaa sakkojen summia fiskaalisin, ei liikenneturvallisuuteen vaikuttavin, perustein. Kemppainen muistuttaa, ettei poliisin tavoite koskaan ole kerätä mahdollisimman suurta rahamäärää sakoilla, vaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Tästä TISPOLin kollegat ovat Kemppaisen mukaan yhtä mieltä. Rikollisuus tuo liikenneuhkia Omanlaisiaan haasteita on Euroopan itäisissä osissa, jossa myös tieliikenteen turvallisuuden näkökulmasta ongelmana ovat tietyt rikollisuuden lajit kuten tavaroiden ja ihmisten salakuljetus. – Rikolliset ovat haavoittuvaisimmillaan liikkuessaan, siksi he myös ottavat liikenneriskejä, jotka voivat johtaa vakaviin seurauksiin. Kemppainen esiintyi Kansainvälisen Autoliiton FIAn jäsenjärjestöjen vuotuisessa ECMA-seminaarissa. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?