25.4.2017 Liikenne Kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa 28 tonniin – rekisteritiedot päivitettävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta. Trafi muistuttaa, että kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta. Auton rekisteritiedot tulee päivittää seuraavan katsastuksen yhteydessä, jotta 28 tonnin massalla ajaminen ei lopu 30.4.2018. Maaliskuun alussa voimaantulleella asetusmuutoksella 28 tonnin massa sallittiin pysyvästi käyttöönottoajankohdasta riippumatta kolmiakselisille autoille, jotka täyttävät Trafin mukaan seuraavat ehdot: "paripyörävaatimus molemmilla taka-akseleilla tai telin vetävä akseli on varustettu paripyörillä ja ilmajousilla tai tätä vastaavaksi tunnustetulla jousituksella ja toinen akseleista on ohjaava tai ohjautuva sekä varustettu nimellisleveydeltään vähintään 385 mm renkailla." Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkintä määräaikaisuudesta poistettava Uuden asetuksen myötä monet viiden vuoden siirtymäaikaa hyödyntäneistä kuorma-autoista voivat jatkossakin säilyä enimmäismassaltaan 28 tonnin painoisina, mutta merkintä määräaikaisuudesta tulee poistaa, jos autoa halutaan käyttää 30.4.2018 jälkeen 28 tonnin massalla. Myös uudemmat kuorma-autot voi muutoskatsastaa 28 tonnin massalle, jos vaatimukset täyttyvät, Trafi muistuttaa. – 28 tonnin massa kannattaakin ottaa esille jo seuraavaa katsastusta varattaessa, jotta mahdolliset muutoskatsastukset voidaan suorittaa ja auton tiedot voidaan päivittää vastaamaan haluttua, johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo. – Siirtymäaikaa hyödyntäneiden kuorma-autojen kannatta tarkistaa siirtymäajan loppumiseen 30.4.2018 mennessä, että oman auton tiedot ovat päivitetty nykysäädösten mukaisiksi, jotta myös jatkossa 28 tonnin enimmäismassan käyttö on mahdollista, jatkaa Lahti. Myös puoliperävaunuyhdistelmän massa nousee Uuden asetuksen myötä vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotetaan 52 tonniin nykyisestä 48 tonnista. Mahdollinen korotus ajoneuvon tietoihin tehdään muutoskatsastuksessa. Täysi 52 tonnin massa edellyttää yli 18 tonnin massaa vetopöydälle ja varsin pitkää ääriakseliväliä. Vanhalla kalustolla päästään useissa tapauksissa noin 50 tonnin tasolle. – Ennen seuraavaa määräaikaiskatsastusta kannattaakin selvittää omalta autokauppiaalta tai katsastustoimipaikalta, voiko oman rekkaveturin ppv-yhdistelmämassaa korottaa, jotta asia saadaan hoidettua kuntoon kerralla, vinkkaa Lahti. Lähde: Trafi Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?