25.4.2017

Kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa 28 tonniin – rekisteritiedot päivitettävä

Kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta.

Trafi muistuttaa, että kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on nostettu pysyvästi 28 tonniin käyttöönottoajankohdasta riippumatta. Auton rekisteritiedot tulee päivittää seuraavan katsastuksen yhteydessä, jotta 28 tonnin massalla ajaminen ei lopu 30.4.2018.

Maaliskuun alussa voimaantulleella asetusmuutoksella 28 tonnin massa sallittiin pysyvästi käyttöönottoajankohdasta riippumatta kolmiakselisille autoille, jotka täyttävät Trafin mukaan seuraavat ehdot: "paripyörävaatimus molemmilla taka-akseleilla tai telin vetävä akseli on varustettu paripyörillä ja ilmajousilla tai tätä vastaavaksi tunnustetulla jousituksella ja toinen akseleista on ohjaava tai ohjautuva sekä varustettu nimellisleveydeltään vähintään 385 mm renkailla."

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkintä määräaikaisuudesta poistettava

Uuden asetuksen myötä monet viiden vuoden siirtymäaikaa hyödyntäneistä kuorma-autoista voivat jatkossakin säilyä enimmäismassaltaan 28 tonnin painoisina, mutta merkintä määräaikaisuudesta tulee poistaa, jos autoa halutaan käyttää 30.4.2018 jälkeen 28 tonnin massalla. Myös uudemmat kuorma-autot voi muutoskatsastaa 28 tonnin massalle, jos vaatimukset täyttyvät, Trafi muistuttaa.

– 28 tonnin massa kannattaakin ottaa esille jo seuraavaa katsastusta varattaessa, jotta mahdolliset muutoskatsastukset voidaan suorittaa ja auton tiedot voidaan päivittää vastaamaan haluttua, johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo.

– Siirtymäaikaa hyödyntäneiden kuorma-autojen kannatta tarkistaa siirtymäajan loppumiseen 30.4.2018 mennessä, että oman auton tiedot ovat päivitetty nykysäädösten mukaisiksi, jotta myös jatkossa 28 tonnin enimmäismassan käyttö on mahdollista, jatkaa Lahti.

Myös puoliperävaunuyhdistelmän massa nousee

Uuden asetuksen myötä vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotetaan 52 tonniin nykyisestä 48 tonnista. Mahdollinen korotus ajoneuvon tietoihin tehdään muutoskatsastuksessa.

Täysi 52 tonnin massa edellyttää yli 18 tonnin massaa vetopöydälle ja varsin pitkää ääriakseliväliä. Vanhalla kalustolla päästään useissa tapauksissa noin 50 tonnin tasolle.

– Ennen seuraavaa määräaikaiskatsastusta kannattaakin selvittää omalta autokauppiaalta tai katsastustoimipaikalta, voiko oman rekkaveturin ppv-yhdistelmämassaa korottaa, jotta asia saadaan hoidettua kuntoon kerralla, vinkkaa Lahti.

Lähde: Trafi Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat