13.3.2015 Liikenne Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ajoneuvossa on ollut alla useammin kitkat kuin nastat. Pimeys ja liukkaus lisäävät onnettomuusriskiä talviajossa. Onnettomuuteen joutumiseen vaikuttaa varsinkin se, miten kuljettaja suhteuttaa ajamisensa vallitseviin olosuhteisiin. Myös rengasvalinnalla vaikuttaa olevan vaikutusta onnettomuusherkkyydelle, todetaan VTT:n tuoreessa tutkimuksessa. Tutkimustulos herättää taatusti keskustelua, vaikka talvirengaskausi alkaa olla ainakin etelässä jo ohi. Kitkoja käyttävät ovat tutkimuksen mukaan usein ajajina nastarenkaan valitsevia kokeneempia, mutta ongelmia tulee kun keliolosuhteiden muutosta ei huomioida riittävästi. Virhearvioita tapahtuu kokemuksesta huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nastarengas tasaa ajo-olosuhteita Tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet. Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 %, jos olisi käytetty nastoja. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri painottaa, että nastarengas on edelleen ainoa rengas, joka pystyy tasaamaan ajo-olosuhteita, vaikka kitkataso tien pinnassa muuttuu. Kitkakielto voisi pelastaa yhden – Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, toteaa VTT:n osalta tutkimuksesta vastannut tutkija Juha Luoma. Aivan näin yksinkertaista eri talvirengastyyppien paremmuusjärjestykseen asettaminen ei kuitenkaan ole. Kitkarenkaita käytetään varsinkin kaupunkiolosuhteissa, koska niiden aiheuttama meluhaitta on pienempi ja ne kuluttavat tienpintaa vähemmän. Helsingissä on keskusteltu nastarenkaiden rajoittamisesta ympäristötekijöiden vuoksi. Oslossa on jo käytössä nastarengasmaksu. Matti Morrin mielestä kaupunkiliikenteessä tarvitaan sekä kitkojen että nastojen käyttäjiä. – Nastarenkaat karhentavat liukasta tien pintaa, jolloin kitkarenkaat pitävät sillä paremmin. Jos nastarenkaat kiellettäisiin kokonaan, tarvittaisiin entistä enemmän hiekoitusta, mikä taas lisäisi katupölyä. Malttia päätelmiin Tutkimustulosten mukaan kitkarenkaat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastarenkaat. Niissä on vähemmän urasyvyyttä ja puutteelliset rengaspaineet. Tutkimusksen julkaisutiedotteessa arvellaan, että tämä voi selittyä sillä, että kitkoilla saatetaan ajaa ympäri vuoden, jolloin niiden kuntoa ei tule tarkistettua kausittaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Onnettomuuksiin joutuvat kitkarengaskuskit syyllistyvät tutkimuksen mukaan myös useammin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastarenkaita käyttävät. Toisaalta tutkimus osoittaa, että kitkoja käyttävät suhteellisen kokeneet ja paljon ajavat kuljettajat. – Tutkimus ei kuitenkaan kerro, ovatko tieliikennerikkomuksiin syyllistyvät ja kokeneet kuskit samoja henkilöitä, muistuttaa Juha Luoma. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keski-Euroopan kitkoilla ei pärjää Nasta- ja kitkarenkaiden osuutta talviajan liikenteessä luotaavassa tutkimuksessa ei huomioitu erikseen pohjoismaisiin talvioloihin ja Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja kitkarenkaita. Yhä suurempi osa kuluttajista tilaa renkaansa suoraan verkkokaupoista. – Noin 17 prosenttia Suomessa käytettävistä kitkarenkaista on Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuja. Kuluttajia pitäisi informoida enemmän Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan oloihin suunniteltujen talvirenkaiden pito-ominaisuuksista eri keleillä, Juha Luoma painottaa. – Nastattomalla eurooppalaisella talvirenkaalla ei todellakaan pärjää Suomen talvioloissa, sillä sen kumiseos on tarkoitettu suurempiin ajonopeuksiin ja helppoihin talviolosuhteisiin. Märkäpito on tyypillisesti hyvä, mutta jääpito olematon, Matti Morri muistuttaa. Tutkimustuloksista tiedotti ensimmäisenä Nokian Renkaat. Tutkimus on toteutettu VTT:n ja Innomikko Oy:n toimesta. Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa -tutkimuksen löydät TÄÄLTÄ. Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta