8.4.2016

Kirsi Kainulainen – Maailman menestynein naismoottoripyöräilijä

Päivärinta & Kainulainen

MM-tason kilpamenestys on naismotoristille harvinaistakin harvinaisempaa herkkua. Kirsi Kainulainen on ensimmäinen nainen, joka yltänyt mitaleille moottoripyörillä ajettavassa MM-kilpailussa. Myös tulevan kauden tavoite on korkealla.

Kirsi Kainulainen yhdessä Pekka Päivärinnan kanssa ajoi viime kaudella ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokassa MM-pronssille. Kainulaisesta tuli samalla ensimmäinen nainen, joka on saavuttanut sivuvaunuluokan MM-mitalin. Lisäksi hänestä tuli ensimmäinen nainen, joka on voittanut missään road racingin kilpailuluokassa MM-mitalin.

Mutta vielä ainutlaatuisemmaksi suoritus muuttuu, kun tutkitaan historiankirjoja tarkemmin. Kirsi Kainulainen nimittäin on ensimmäinen nainen, joka ylipäätään missään moottoripyörillä ajettavassa MM-kilpailussa on yltänyt mitaleille. Pois lukien tietysti ne lajit, joissa on naisille omat kilpailuluokat.

Päivärinta & Kainulainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena MM-kulta

Huhtikuun yhdeksäntenä päivänä Ranskan Le Mansissa starttaa tämän vuoden sivuvaunuluokan MM-sarja. Päivärinta kuljettajana ja Kainulainen ”purkkiorjana” lähtevät kauteen tavoitteenaan kirkastaa MM-mitalin väri kultaiseksi. Päivärinnalla MM-mitaleja on taskussa jo yhteensä kahdeksan, joista neljä on kultamitaleja.

- Kausi on pitkä ja kaikki pitää onnistua sataprosenttisesti ja tarvitaan myös hyvää tuuriakin. Mahdollista se on kun kaikki palat on vain kohdallaan, Kainulainen myöntää ja jatkaa:

- Nyt meillä on kuitenkin parempi lähtökohta kauteen, sillä saatiin viime talven aikana pyörää paremmaksi ajettavuuden sekä moottorin osalta. Huippunopeus on samalla tasolla muiden kanssa.

Iskarimerkki vielä vaihtoon

Pientä hienosäätöä kuitenkin tehdään vielä ennen viikonlopun koitosta.

- Treeni meni hyvin ja säätötyöt iskareiden osalta jatkuu. Vaikka viime vuoteen verrattuna olemme menneet isoja askeleita eteenpäin, niin vielä vasemman puolen kurveissa ei päästä hyvään vauhtiin ja haetaan ratkaisua uuden merkin iskareista.

Kuusi osakilpailua käsittävä kausi ei kuitenkaan tule olemaan helppo. Vastus tulee jälleen kerran olemaan kova.

- Englannin sarjasta tuttuja nimiä on mukana, ja niin sanottuja uusia MM-sarjaan tulevia kovia kuskeja, esimerkiksi Sveitsistä on tehnyt paluun yksi kova kaveri. Eli kyllä tulee olemaan tunkua palkintopallille ja joka sijoituksesta 1-7 on ajettava tarkasti ja kovaa.

Kilpailijapari ja avopari

Myös pariskunnan yhteistyön on pelattava täydellisesti. Kainulainen ja Päivärinta ovat paitsi työkavereita, myös avopuolisoita, mikä tuo omat haasteensa kilpailemiseen.

Päivärinta & Kainulainen

- Eihän se aina ole helpoin tie, kun toisen naamaa katsoo joka päivä, joka viikko ja niin edespäin. Joskus alkaa ottaa päähän niin paljon, että sanat eivät riitä kertomaan, mutta kypärät kun saadaan päähän, niin kaikki on hyvin, eikä tarvitse kuunnella toista.

Kainulainen alkaa olla jo tuttu näky MM-varikoiden ainoana naiskilpailijana.

- En ajattele itseäni erikoisasemaan miesten joukossa. Olen tehnyt tätä niin kauan ja tottunut siihen. Koen olevani yksi urheilija erottelematta onko mies vai nainen.

Pienoista etua naisen pieni koko kuitenkin tuo vauhtiin.

- Aina kun on kevyt, niin se on vain plussaa. Joskus olisi hyvä, jos olisin viisi senttiä pidempi. Olisi helpompi olla vasemman puolen kurveissa. Mutta ei enemmän.

Viime vuonna mahdollisuudet olivat jopa MM-kultaan, mutta mestaruus liukeni loppupeleissä käsistä, eikä Kainulainen heti ymmärtänyt iloita saavuttamastaan ensimmäisestä MM-mitalista.

- Kivalta se nyt tuntuu varsinkin näin jälkeenpäin, kun aikaa on kulunut. Jokainen kun sitä on hokenut minulle, niin viimein alkoi mennä jakeluun, että oli se oikeasti aika kova juttu.

Päivärinta & Kainulainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ura jatkuu varmuudella

Entä jos maailmanmestaruutta ei saavuteta tänäkään vuonna? Jatkaako parivaljakko yritystä vai lyödäänkö ajohanskat naulaan kauden päätteeksi?

- Vaikea sanoa ensi kaudesta mitään, koska nyt eletään myös taitekohtaa sivuvaunuluokan osalta. Sääntö muuttuu niin, että 1000-kuutioisen moottorin korvaa jatkossa 600-kuutioinen ja auki on vielä niin monta asiaa. Kaikille ei ole yksinkertaista alkaa rakentaa uutta systeemiä. Mutta hanskoja en tiskiin laita, jos ajetaan MM-sarjassa niin jatkan purkkiorjana, ja joka tapauksessa jatkan soololla ajamista 600cc-luokassa ja jääradalla varmaan lopun ikääni, Kainulainen naurahtaa.

Tähän mennessä kilpaparille on kertynyt meriittejä seuraavasti:

Kirsi Kainulainen

MM-pronssi, sivuvaunut 2015

Soolopyörissä:

PM-pronssi

SM-pronssi

EM 8.

Pekka Päivärinta

4 MM-kultaa

3 MM-hopeaa

1 MM-pronssi

Lähde: Päivärinta Racing Kuvat: Mark Walters, Tuomo Seppänen, Janne Huhtala

Luetuimmat