Katso oman automallisi vikatiedot

Tyyppivikatilastossa on sadan suositun henkilöautomallin tiedot. Aineisto on koottu kesäkuussa 2014.

Liikenne | Uutinen | 3.7.2014

Viat on listattu neljässä eri ryhmässä: katsastuksessa havaitut viat, takaisinkutsuun johtaneet viattielle jättävät viat, autonkäyttäjien ilmoittamat viat.

Katsastuksessa havaitut viat

Katsastuksessa havaitut viat on koottu suomalaisen A-Katsastus Oy:n (AK) raportista vuodelta 2014, joka sisältää katsastustiedot vuodelta 2013. Listaa on täydennetty saksalaisten TÜV- , DEKRA- ja GTÜ -katsastusraporttien tiedoilla.

Takaisinkutsut eli korjauskehotukset

Takaisinkutsut on koottu Suomesta valmistajien edustajien ja maahantuojien Trafille ilmoittamista kampanjoista. Lisäksi on poimittu esimerkkejä saksalaisen ADAC:n ja brittiläisen VOSA:n takaisinkutsulistoista.

Muutama vakavampi korjauskehotus on otettu myös saksalaisen KBA:n listalta.

Tielle jättävät viat

Tielle jättävät viat on koottu saksalaisen ADAC-tiepalveluraportista vuodelta 2014. Raportti käsittää tiepalvelutapahtumat Saksassa vuonna 2013.

Mukana ovat vain tielle pysäyttäneet tekniset viat. Mukana on 4,2 miljoonaa tielle jättäneiden autojen avustusta. Kuskin huolimattomuudesta johtuneet viat kuten polttoaineen loppuminen on jätetty tarkastelun ulkopuolelle.

Autoilijoiden ilmoittamat viat

Käyttäjien ilmoittamia vikoja on koottu Euroopan suurimman autonkäyttäjien etujärjestön saksalaisen ADACin ja Autobild-lehden kokoamista vikakyselyistä.

Valitse alla olevasta tiputusvalikosta haluamasi automerkki, jonka jälkeen voit valita tiedot tarkemman mallin mukaan.

Katsastuksessa havaittuja vikoja
Alfa 147 ei ole A-Katsastuksen tilastossa.
Ruostevaurioita korin kantavissa osissa etenkin vanhemmissa yksilöissä, TÜV.
Etu- ja taka-akselisto, TÜV, GTÜ.
Raidetangonpäät, alapallonivelet, poikittaisten tukivarsien laakeriholkit, TÜV, GTÜ, DEKRA.
Urheilullinen ajo kuluttaa jarruja, DEKRA.
Valonheittimet ja niiden säädöt, TÜV, GTÜ.
Pysäköintijarru on heikkotehoinen tai puoltaa, TÜV.
Pakoputkisto ruostuu ja on heikossa kunnossa jo kolmevuotiaista alkaen, TÜV, GTÜ.
Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, TÜV, GTÜ, DEKRA.
Takaisinkutsuja
147 GTA: Etuakseliston vahvistuskiinnike voi irrota, mikä aiheuttaa meteliä ja pahimmassa tapauksessa voi vaikeuttaa auton ohjaamista, ADAC 2003.
Tulipalovaara 1.9 JTD: Moottorin jäähdytysnesteen lisälämmittimen johdin voi mennä oikosulkuun ja aiheuttaa tulipalon moottorin lämpiämisvaihteen aikana, VOSA 2003, KBA 2008.
Konepelti voi avautua vauhdissa, mikäli auto huonosti hoidettu ja konepellin lukkomekanismi ja varmistushaka jätetty voitelematta, ADAC 2004.
Käyttöohjeita ja asiakkaiden neuvontaa tarkennettu konepellin oikean huollon ja sulkemistavan varmistamiseksi, ADAC 2004.
Tulipalovaara. Polttoainesuodattimen letkun kiinnityksen tarkastus on tehtävä mahdollisen vuodon estämiseksi 1.9 JTD -malleissa, ADAC, VOSA 2007.
VDC -ajonvakautusjärjestelmä ei mahdollisesti tunnista varapyörän olevan käytössä, Trafi 2006. Pienen tilapäisvarapyörän kanssa ABS voi kytkeytyä pois ja jarrut lukkiutua, ADAC 2006.
Jarrut saattavat pettää. Virheellisesti vulkanoidut jarruletkut saattavat vuotaa ja aiheuttaa jarrujen tehon heikkenemisen, ADAC, VOSA 2007.
Giulietta: Etujousituksen tukivarsi voi murtua, mikä vaikeuttaa auton hallittavuutta, ADAC 2011.
Tielle jättäviä vikoja ADAC
Ei tiepalveluraportissa
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
Bensiinimalleissa jakopään hammashihnan vikoja ja kytkinvikoja, ADAC.
Sekä bensiini että diesel: Hammashihnavikoja, vaihteisto- ja kytkinvikoja, AB.
Merkkivalot oikuttelevat, ADAC.
Moottorivaurioita jakopään hammashihnan vikojen vuoksi sekä bensiini- että dieselmalleissa, AB.
Kytkimen ja vaihteiston vaurioita, AB.
Ilmastointi oikuttelee, AB.
Öljyntäyttötulpan virheellisen sulkemisen vuoksi öljynpuutteen aiheuttamia moottorivaurioita, AB.
Takaisinkutsuja: Etuakseliston vahvistaminen (2003), konepellin lukko (2004) ja dieselin lisälämmitin (2004), AB.
Sähkölaiteviat ovat vähentyneet uudemmissa malleissa tuoteparannusten myötä, AB.
Käytetyn Alfan ostajan on tarkastettava auto huolella, AB.
Puutteellinen työn laatu ja viimeistely, runsaasti sivuääniä, kolinaa, DEKRA.

www.autoliitto.fi/tietopankki/takaisinkutsut/
Autoliitto on vuonna 1919 perustettu autoilijoiden etujärjestö. Autoliitto julkaisee ADACin takaisinkutsulistoja Autoliitto julkaisee varhaisemmat ADACin takaisinkutsukampanjat kaikille, tuoreimmat jäsenille.

www.a-katsastus.fi
Suomen suurin katsastusorganisaatio A-Katsastus Oy on julkaissut mallikohtaisia vikatilastoja vuodesta 2009.

www.tuev-media.de
TÜV on Saksan suurin katsastusyhtiö yli 10 miljoonalla katsastuksella vuodessa. Tuorein raportti koostuu yli kahdeksasta miljoonasta katsastuksesta. Raportti on tehty yhteistyössä saksalaisen Autobild-lehden kanssa.

www.dekra.dewww.gebrauchtwagenreport.com/
Dekra on Saksan toiseksi suurin katsastusketju. Helmikuussa 2014 ilmestynyt Dekra-raportti perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2012 ja 2013.

www.gtue.dewww.autozeitung.de
GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastaja. Saksalainen Auto Zeitung -autolehti kokosi Saksan suurimman käytettyjen autojen raportin. Sen tärkein anti on GTÜ-katsastusraportti, jossa on mukana viisi miljoonaa katsastustapahtumaa.

www.kba.dehttp://www.kba-online.de/gpsg/jsp/gpsg1.jsp
Kraftfahrt-Bundesamt on Saksan ajoneuvohallintokeskus, joka julkaisee muun muassa takaisinkutsulistoja verkossa saksaksi.

www.gov.uk/government/organisations/driver-and-vehicle-standards-agencywww.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/
DVSA on Britannian ajoneuvohallintokeskus.

Keskustelu