6.4.2017 Liikenne Jo tuoreissa autoissa isoja laatueroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katso mitkä automallit pärjäävät hyvin A-katsastuksen tilastoissa, mitkä automallit ovat vikaherkkiä. Automerkeistä Toyota pärjäsi parhaiten. Automallien laatueroja voi selvitellä katsastusten hylkäysten avulla. Katsastus paljastaa vikaherkät automallit, ja toisaalta nostaa esiin vähävikaiset matkakumppanit. A-Katsastuksen tuoreimmat tiedot paljastavat, että kolmivuotiaiden autojen ryhmän Nissan Juke ja Audi A5 selviytyivät puhtain paperein eli hylkäyksittä. Kun otetaan huomioon kaikki ikäryhmät, on Toyota taas koko tilaston paras, Audi nousi toiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liki kolmannes katsastuksista A-Katsastuksen osuus Suomen katsastusmarkkinoista on noin 30 prosenttia. A-Katsastuksen hylkäystilasto vuodelta 2016 sisältää myös autojen mittarilukemat. A-katsastuksen tilasto täydentää tammikuussa 2017 julkaistua Trafin katsastustilastoa, mistä puuttuvat mittarilukemat. Trafin tilasto käsittää henkilöautojen kaikki määräaikaiskatsastukset Suomessa vuonna 2016. Kunkin automalin hylkäysprosentin lisäksi on hyvä tietää myös mittarilukema. Näin vikamäärän voi suhteuttaa ajomäärään. Uusimmassa A-Katsastuksen tilastossa vuodelta 2016 on neljä autoikäryhmää: 3-, 5-, 7- ja 11-vuotiaat henkilöautot. Kaksi automallia selvitti määräaikaiskatsastuksen puhtain paperein, ilman hylkäyksiä. Kolmivuotiaiden Nissan Juken ja Audi A5:n hylkäysprosentti on 0,0. Selvät erot jo kolmevuotiaissa Hylkäysmäärissä on suuria eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa. Nissan Juken ja Audi A5:n hylkäysprosentti on 0,0. Toyota Corolla on kolmanneksi paras (hylkäysprosentti 0,4), Audi A6 neljäs (0,7 %) ja Volvo XC60 viides (0,8 %). 10 parhaan automallin hylkäysprosentti on enintään 1,0. Kolmivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 3,0 ja matkamittarilukema 64 000 km. Kolmivuotiaiden korkein hylkäysprosentti on Kia Sportagella (11,8 %), seuraavaksi heikoimpina Renault Clio (9,8 %) ja Ford Mondeo (6,6 %). 3-vuotiaat (käyttönotto 2013) -taulukko Viisivuotiaissa erot kasvavat Viisivuotiaissa henkilöautoissa hylkäysmäärien erot kasvavat. Volkswagen Tiguan ja Mazda 3 jakoivat viisivuotiaiden parhaan tuloksen, hylkäysprosentti 1,4. Toyota Corolla on kolmas (1,5 %), Audi A6 neljäs (1,6 %) ja Audi A4 viides (1,7 %). Viisivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 7,4 ja mittarilukema 99 000 km. Viisivuotiaiden joukossa useimmin hylätty malli on Renault Clio (25,5 %). Sen hylkäysprosentti on 18,2-kertainen parhaaseen kaksikkoon verrattuna. Ajokilometrimääräkään ei Clion sijoitusta selitä, sillä Clion keskimääräinen mittarilukema on vain 72 000 km kaikkien keskiarvon ollessa 99 000 km. Kia Sorento on toiseksi heikoin (22,0 %) ja Hyundai i40 kolmanneksi huonoin (21,9 %). 5-vuotiaat (käyttönotto 2011) -taulukko Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota Avensis paras seitsenvuotias Seitsenvuotiaana ikäryhmän parhaasta, Toyota Avensiksesta hylättiin vain 3,9 prosenttia. Toyota Auris, Audi Q5 ja Honda Jazz nappasivat jaetun hopeatilan tasatuloksella 4,2 prosenttia, viidentenä Toyota Prius (4,5 %). Seitsenvuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 10,7 ja mittarilukema 132 000 km. Heikoin malli on Renault Clio, joista hylättiin 24,5 prosenttia. Seitsenvuotiaista toiseksi eniten vikoja löytyi Volkswagen Transporter-pikkubussista (23,4 %). Sen vikamäärää selittää suuri mittarilukema, keskimäärin 285 000 km kaikkien mallien keskiarvon ollessa vain 132 000 km. Kolmanneksi heikoin on Citroën C3 (22,0 %). 7-vuotiaat (käyttönotto 2009) -taulukko Chrysler Voyager murheenkryyni 11 vuotta vanhojen autojen parhaiden lista on Toyotan ylivoimaa. Toyota RAV4 on paras hylkäysprosentilla 7,59. Toyota Land Cruiser on hopeatilalla (8,92 %) suuresta ajomäärästään (281 000 km) huolimatta. Ford Fiesta on kolmas (9,21 %), Subaru Forester neljäs (9,26 %) ja Toyota Corolla viides (9,68 %). 11-vuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 23,95 ja mittarilukema 184 000 km. Eniten vikoja 11-vuotiaiden ryhmässä on Chrysler Voyagerissa (hylkäysprosentti 40,29). Renault Laguna on toiseksi huonoin (39,67 %) ja Opel Vectra kolmanneksi heikoin (38,75 %). 11-vuotiaat (käyttönotto 2005) -taulukko Hylkäyksen aiheuttavat vikaryhmät Suomessa (A-Katsastuksen vuoden 2015 tilastosta): Vikaryhmäprosenttia (%)Käyttöjarru9,9Pakokaasupäästöt yht.7,4Etuakselisto6,1Seisontajarru4,9Alusta3,6Ohjauslaitteet3,6Renkaat2,2Iskunvaimennus2,1Jousitus2,0Taka-akselisto1,6Asiapaperit1,0 Katsastustilasto ei kerro ihan kaikkea Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin auton tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista Saksan ADAC-tiepalveluraportin mukaan. Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, kuten turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat, tehottomuudella, metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa. Moottorin verkkosivujen etusivuilla julkaistu kattava vikatietolista sisältää sadan suositun automallin tyyppiviat. Vikatietolista päivitetään kerran vuodessa juhannukseen mennessä. Toyotan ylivoimaa Saksalaisiin katsastustilastoihin eroa tulee muun muassa siinä, että Suomessa japanilaisilla ja korealaisilla merkeillä on suurempi suosio kuin Saksassa ja sikäli useammalla japanilaisella ja korealaisella mallilla mahdollisuus päästä tilastoon kuin Saksassa. Tilastoon mahtuvat vain suositut mallit ja vuosimallit. Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on edelleen tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla. Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun. Sitä tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automerkkien paremmuus paljastuu! Top 10 ja Flop 10 -tilasto erottelee jyvät akanoista. Katsastustilaston jaossa olleesta 40:stä TOP 10 -sijoituksesta Toyota nappasi 15 kappaletta. Audi nousi hopealle (10). Volkswagen ja Volvo jakoivat pronssitilan (kummallakin 3), seuraavina Honda ja Hyundai (2), Ford, Mazda, Mitsubishi, Nissan ja Subaru (1). Vastaavasti häntäpään jaossa olleesta 40:stä FLOP 10-sijoituksesta löytyvät Renault (7 kertaa), Citroën ja Hyundai (4), Kia, Opel ja Peugeot (3), Chrysler, Ford, Mercedes-Benz ja Volkswagen (2), BMW, Chevrolet, Dacia, Fiat, Mitsubishi, Nissan, Saab ja Subaru (1). Molemmilla listoilla Mielenkiintoisia ovat Hyundain, Fordin, Mitsubishin, Nissanin, Subarun ja Volkswagenin sijoitukset. Automerkit löytyvät molemmilta listoilta. Se kielii siitä, että merkin eri mallien ja niiden eri vuosimallien välillä on ollut melkoista laadun vaihtelua. Pikkubussien, kuten Volkswagen Transporterin ja Mercedes-Benz Sprinterin kohdalla erittäin suuret ajomäärät lisäävät osaltaan hylkäyksien määrää. Katsastusta tarvitaan turvallisuuden vuoksi Säännöllisesti tehtävillä katsastuksilla ja auton huolellisella kunnossapidolla on Suomen vaativissa olosuhteissa tärkeä merkitys liikenneturvallisuudelle. Katsastusjärjestelmä pakottaa korjauksiin ja eliminoi romukuntoiset pois liikenteestä. Määräaikaiskatsastus on puolueeton ja edullinen tapa varmistua auton kunnosta. Henkilöauton katsastus päästömittauksineen maksaa noin 40–90 euroa per vuosi. Nykyjärjestelmällä on teknisten vikojen osuus onnettomuuksien aiheuttajana kyetty pitämään alhaisena. Jarrut ja nivelet kovilla A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on kehittynyt positiiviseen suuntaan jo pitkään, mutta siitä huolimatta Suomessa ilmenee ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa. Huomionarvoista on myös erittäin suuret erot eri merkkisten autojen hylkäyksissä jo ensimmäisestä katsastuksesta lähtien. – Autojen kestävyyden kannalta Suomen ilmasto-olosuhteet ovat haasteelliset. Erityisesti tämä näkyy jarrujen mekaanisten osien sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelien kulumisena. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo. Auton kunnosta tingitään Uusimmassa, kolmivuotiaiden ryhmässä katsastustilasto kertoo selkeimmin laatueroista, sillä kilometrit on ajettu pääosin tai kokonaan takuuaikana ja auto on yleensä huollettu säännöllisesti. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Osa autonkäyttäjistä alkaa tinkiä auton huolloista auton tullessa noin kuuden vuoden ikään. Teksti: Timo Turkula Kuva: Roman Razinkov Lähde: A-Katsastus Oy Trafin katsastustilasto 2017 (katsastusvuosi 2016) Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja Moottorin kokoama vikatietolista löytyy Moottori.fi:n etusivulta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?