If: perjantaisin ropisee – irtokivet ja nastat rikkovat tuulilaseja

Maalis- ja huhtikuussa sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista. Vahinkopiikkiiä vauhdittavat sulavat tiet ja routavauriot.

Liikenne | Uutinen | 17.3.2017

Vahinkovakuutusyhtiö penkoi vahinkotilastojaan ja totesi perjantain viikon pahimmaksi päiväksi tuulilasirikkojen kannalta. Huippusesonki ajoittuu maalis- huhtikuuhun, jolloin sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista. Syyllinen on yleensä kiveniskemä tai nasta.

Ifin vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kunnollinen turvaväli edellä ajavaan on paras keino säilyttää oma tuulilasi ehjänä.

Tuulilasin rikkoutuminen on nykyään jo toiseksi yleisin autovahinko, sillä se sattuu keskimäärin joka kymmenennelle autolle, paljastavat Ifin autovahinkotilastot.

Vain turvavälistä on apua

– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin, kertoo Ifin laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen.

Ifin tilastojen valossa suhteessa useimmin tuulilasi rikkoutuu alle kolme vuotta vanhoissa autoissa. Osasyyllinen lienee se, että nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Rikkinäinen tuulilasi on riski

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä. Niistä suurin osa kohdistuu tuulilasin alareunaan.

If muistuuttaa, että tuulilasiin ilmaantuu kiveniskemä kannattaa korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa.

– Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi toimii merkittävänä osana auton turvarakennetta. Kolaritilanteessa se voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon, muistuttaa Varke-Lipponen.

Pahimmillaan tonnin vahinko

Pieneltä kuulostava tuulilasivahinko voi tulla yllättävän kalliiksi.

– Korjaamisen hintaan vaikuttaa luonnollisesti tuulilasissa olevien iskemien määrä: yhden iskemän korjaaminen maksaa keskimäärin 50–80 euroa. Tuulilasin vaihtaminen maksaa edullisimmillaan noin 300–400 euroa, mutta erikoisvarusteilla, kuten kameralla tai lämmityksellä, varustetun tuulilasin vaihdolle hintaa voi tulla yli 1000 euroa, Varke-Lipponen toteaa.

Vakuutusyhtiöt vakuuttavat myös tuulilaseja vahinkojen varalle. Sopivia vaihtoehtoja kannattaa tiedustella omasta vakuutusyhtiöstä ja hintoja tarkastaa esimerkiksi vakuutusten kilpailutuksen yhteydessä.

Lähde: If Kuvitus: Antti Hentinen ja Moottorin arkisto

Keskustelu