15.3.2017 Liikenne Iäkkäitä liikenteessä yhä enemmän – nuoret yliedustettuina onnettomuuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä on hyvinkin iäkkäitä kuskeja, mutta myös nuoria vasta autoilutaipaleensa aloittaneita kuskeja. Autoilun vaivattomuuden ja turvallisuuden näkökulmista kummallakin ikäryhmällä on lukuisia vahvuuksia – jos kohta myös heikkouksia. Iäkkäiden määrä ja osuus väestöstä kasvaa. Yli 65-vuotiaiden väestöosuuden arvioidaan nousevan 26 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja 29 prosenttiin vuoteen 2060 mennessä. Tällä hetkellä heitä on 20 prosenttia väestöstä. Suomalaisen ikähaitarin muutos tarkoittaa myös sitä, että iäkkäitä autoilijoita on liikenteessä yhä enemmän. Iäkkäiden ajokortillisten osuus kasvaa myös siitä syystä, että entistä vanhemmat ovat terveitä ja kykeneväisiä jatkamaan liikkumista omalla autolla. Liikenneturva on koostanut kattavan Ikänsä ratissa -nettisivuston joka muistuttaa, että iäkkäillä on monia vahvuuksia: ajovuodet ovat tuoneet kokemusta ja harkintakykyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ikäkuskien määrä moninkertaistuu Liikenneturvan tietojen mukaan vuodesta 2010 vuoteen 2040 ajokortillisten 65–69-vuotiaiden määrä kasvaa yli 10 prosenttia ja 70–74-vuotiaiden lähes 65 prosenttia. Arvioiden mukaan samalla aikavälillä 75–79-vuotiailla ajokorttien määrä kasvaa noin 2,5-kertaiseksi ja yli 80-vuotiailla nelinkertaiseksi. Arvioi oma ajokykysi Iäkkäät selviytyvät yleensä hyvin liikenteessä, vaikka aistien toiminta heikkenee ja motoriikka hidastuu. Vanhemmiten kuitenkin huomiokyky heikkenee, voimat vähenevät, näkö ja kuulo heikkenevät. Liikenneturvan Ikäkuljettajan itsearviointi -oppaan 27 kysymyksen avulla kuljettaja voi itse arvioida kykyjään yhä selviytyä liikenteessä. Testi osaltaan kielii tekijälleen, onko syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin esimerkiksi lääkärille tai antaa liikenneopettajan arvioida ajamistaan. Oppaassa on myös selviytymisvinkkejä ikäkuljettajille. Nuoret alttiita ylittämään rajoituksia Toista äärtä liikenteessä edustavat nuoret. Tilastojen mukaan 15–24-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Liikenneturvan mukaan nuoria on väestöstä vain noin 12 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori. Liikenneturva teetti vuonna 2013 kyselytutkimuksen, jonka mukaan nuorista joka kolmas (32 %) on rikkonut nopeusrajoitusta sekä maantiellä että taajamissa vähintäänkin melko usein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harjaannus kysyy malttia Nuoret harjaantuvat liikenteeseen monin eri tavoin. Alkuvaiheessa kuvassa ovat mopot, mopoautot ja kevytmoottoripyörät. Ajokortti-iän koittaessa henkilöautot. Opettelu itselleen ja muille turvalliseksi liikkujaksi kysyy malttia. Nuorten liikennekäyttäytymistä kuvaavat toisaalta kokemattomuus ja riskikäytös, toisaalta tuoreet ajokortin hankinnassa saadut opit. Liikennevakuutuskeskuksen alaisen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) nuorisoraportin 2016 mukaan tyypillistä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa ovat: kova vauhti, tieltä suistuminen, turvavyöt kiinnittämättä, kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena, kuljettajana nuori mies, ajankohtana kesäviikonloppu. Vakavissa kolareissa mukana alkoholi OTIn selvitysten mukaan nuorten miesten (18–24-vuotiaat) aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettaja on syyllistynyt rattijuopumukseen 40 prosentissa tapauksista. Nuorilla naisilla vastaava osuus on 10 prosentissa tapauksista. Nuorilla miehillä 67 prosentissa on ollut onnettomuushetkellä ylinopeutta vähintään 10 km/h. Nuorten naisten vastaava osuus on 35 prosenttia. Nuorten miesten aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettajalla on ollut aikaisempia liikennerikkomuksia 64 prosentissa tapauksista, nuorilla naisilla osuus on 18 prosenttia. Teksti: Marko Jokela Kuva: Aleksi Makkonen / Liikenneturva Lähteet: Liikenneturva, Liikennevakuutuskeskus / Onnettomuustietoinstituutti www.liikenneturva.fi www.lvk.fi Yli 3,7 miljoonaa ajokorttia Suomalaisilla oli vuoden 2017 alussa voimassaolevia ajokortteja (kaikki ajokorttiluokat) yli 3,7 miljoonaa. Ikäryhmä Ajokortteja / kpl 15–17 75 994 18–19 90 182 20–24 277 799 25–29 288 709 30–34 306 843 35–39 311 660 40–44 301 653 45–49 319 710 50–54 348 267 55–59 337 227 60–64 333 366 65–69 327 085 70–74 196 421 75–79 123 107 80–84 59 890 85–89 21 611 90–94 3 450 95–99 204 100– 6 Yhteensä 3 723 184 Lähde: Trafi, voimassaolevat ajokortit www.trafi.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta