21.12.2016

Hyundai ja Mazda kärjessä tuoreessa Auto Bild -laatuvertailussa

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Luxury Plus
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Luxury Plus uudessa Machine Grey Takuminuri-värissä.

Päästöskandaalin vuoksi menetetty luottamus ja lyhyt takuuaika pudottivat Volkswagenin ja Škodan hännille tuoreessa Auto Bild -laaturaportissa.

Hyundai ja Mazda ottivat tuoreen Auto Bild -laaturaportin voiton tasapistein tiukassa vertailussa. Mini petrasi huimasti ja nappasi pronssia Kian ja Toyotan nenän edestä. Hyundain ja Mazdan tasainen suoritus eri arvostelukohteissa varmisti voiton.

Mazdalle voitto oli jo viides ja Hyundaille kolmas laajassa saksalaisessa Auto Bild -laatuselvityksessä. Toyota on voittanut raportin vertailussa yhteensä seitsemän kertaa, Kia kerran. Muille merkeille ei ole ykköstiloja herunut. Laaturaportti julkaistiin nyt 14. kerran.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvo paras premium

Volvo on paras premium-merkki sijalla 6. TÜV-katsastusraportissa mainiosti menestynyt mersu löytyy sijalla 7. Audi ja BMW ovat sijalla 10 yhdessä Dacian kanssa. Lyhyt takuuaika heikentää merkittävästi Volvon, mersun ja Audin tulosta. BMW on pidentänyt takuuajan kolmeen vuoteen, mutta takaisinkutsujen hoidon ja korjaamoiden laadun vaihtelut heikensivät tulosta.

Opel kohentanut asemiaan

Volkswagen Up
Volkswagen-konsernin tuotteet romahtivat häntäpäähän.

Huikean parannuksen tehnyt Opel nousi seitsemänneksi tasapisteisiin mersun kanssa.

Volkswagen ja Škoda romahtivat tasapistein viimeiseksi, myös Seat on häntäpäässä sijalla 17.

Ranskalaisista Renault ja Peugeot ovat viime vuosina hiukan petranneet. Sen sijaan Citroënin laadun parannus on ollut nihkeää, tuloksen jaettu 17. sija.

Lyhyt takuu rokottaa

Saksalaiset merkit, varsinkin volkkari, ottivat nyt rankasti takkiin takuuaikojen lyhyyden vuoksi.  Takuuaika ja takuuehdot ovat yksi tärkeä laaturaportin arvostelukriteeri kaikkiaan seitsemän arvostelukohteen joukossa.

Auto Bild on laaturaporteissaan jo vuosia kehottanut saksalaisia merkkejä pidentämään takuuaikoja korealaisten, japanilaisten ja ranskalaisten tasolle, mutta ilman tulosta (paitsi BMW). Uudet tulokasmerkit, etenkin korealaiset, ovat satsanneet pitkiin takuuaikoihin, mikä on lisännyt asiakkaiden luottamusta merkkiin.

Pitkä takuu on yksi Hyundain menestystekijöistä.

Lyhyt kahden vuoden takuuaika nakertaa luottamusta arvostettuun ja tunnettuun merkkiinkin, mikäli ilmenee teknisiä ongelmia. Volkswagenille kävi juuri näin. Moottorien jakoketjuongelmat ja öljynkulutus, oikutteleva seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja lisäksi syyskuussa 2015 alkanut NOx-päästöskandaali pudottivat Volkswagenin ja Škodan laaturaportin viimeiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harmina jakoketju ja öljynkulutus

Monet Volkswagenilla ja Škodalla ajavat ovat valittaneet Auto Bild -lehden vikalaatikkoon etenkin jakoketjun vioista ja moottorin öljynkulutuksesta. Monet ovat kokeneet vikojen korjauksen korvauskäytännön nihkeäksi etenkin jakoketju- ja öljynkulutusvikojen osalta.

Kun auto ostetaan ja ylläpidetään omalla rahalla, korjauskustannusten ennakointi on tärkeää. Pitkä takuu antaa mielenrauhaa. Lyhyt takuuaika on hankala. Kun vika iskee esimerkiksi kolmantena vuotena, asiakas joutuu kerjäämään jatkotakuuta ilmiselvän tyyppiviankin korjaamiseksi, esimerkiksi Volkswageniin, Škodaan ja Seatiin, joiden takuuaika on vain kaksi vuotta.

Pitempi takuuaika lisäisi asiakkaiden tasa-arvoa. Silloin näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla.

Perusteellinen raportti

Tuore laaturaportti antaa selkeän kuvan eri automerkkien kestävyydestä, luotettavuudesta, laadusta ja korjaamopalvelusta Saksassa. Autojen muihin ominaisuuksiin, esimerkiksi ajettavuuteen ja mukavuuteen, ei tässä raportissa oteta kantaa.

Kolmanneksi sijoittunut Mini oli paras eurooppalainen automerkki.

Raportissa on 20 suosittua automerkkiä. Muista ei saatu tilastollisesti riittävän suurta otosta. Laaturaportissa pääpaino on 3–8 vuotta vanhoissa autoissa. Tällöin useimpien autojen takuuaika on jo päättynyt ja vikoja alkaa ilmaantua.

Raportissa seitsemän eri asiaa selvittävät auton ja huollon laatua Saksassa.

Ne ovat:

  1. Forsa-markkinatutkimusyrityksen selvitys 8 575 autonkäyttäjän kokemuksista: ”Kuinka tyytyväinen olette automerkkinne laatuun?”
  2. Takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu. ”Jatkotakuu” ja palvelun joustavuus isojen vikojen korjauksessa.
  3. Saksalaisen TÜV-katsastusraportin tulokset (8,8 miljoonaa määräaikaiskatsastusta). Katsastusraportti paljastaa muun muassa jarrujen, pyöräntuennan, valojen sekä pakokaasujen puhdistuslaitteistojen viat.
  4. Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestin tulokset.
  5. Lukijapalaute (”vikalaatikko”) yli 8 500 palautetta.
  6. Auto Bild -korjaamotestien tulokset.
  7. Takuuaika ja takuuehdot. Millainen suoja asiakkaalla on isojen vikojen ilmaantuessa?

Auto Bild -laaturaportti 2016

Paremmuusjärjestys
(1=erittäin hyvä, 5=erittäin heikko)
SijaMerkkiKokonaisarvosana
(1–5)
1.Hyundai2,14
1.Mazda2,14
3.Mini2,33
4.Kia2,43
4.Toyota2,43
6.Volvo2,57
7.Mercedes-Benz2,71
7.Opel2,71
9.Nissan2,86
10.Audi3,00
10.BMW3,00
10.Dacia3,00
13.Ford3,14
13.Renault3,14
15.Peugeot3,16
16.Fiat3,20
17.Citroën3,33
17.Seat3,33
19.Škoda3,43
19.Volkswagen3,43

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vikaherkkyys kasvaa iän myötä

Lehti moittii nykyautojen monimutkaista tekniikkaa, joka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosikausien käytössä. Kritiikkiä saavat muun muassa surkeat akut ja muut sähkölaiteviat ja esimerkiksi Volkswagenin jakoketjujen viat.

Lehti peräänkuuluttaa autojen helpompaa korjattavuutta ja ylläpitoa, mistä hyötyisi myös ympäristö.  Huolto ja korjaus työllistävät paikallisesti ja aiheuttavat vähemmän päästöjä kuin isojen osakokonaisuuksien tai koko auton uusiminen.

Auto Bildin haastattelema tuotteiden kestoiän asiantuntija Walter R. Stahel ehdottaa auton huollolle ja korjaukselle alempaa verotusta tai kotitalousvähennystä. Kumpaan käytät rahasi – kaukana autoa valmistavien robottien vai paikallisten palveluyritysten hyväksi? Kannattaa siis korjauttaa – se on eettisesti parempi ratkaisu.

Usein isompi vika ilmenee kolmen neljän vuoden käytön jälkeen, kun takuu on jo päättynyt. Auto Bild suosittelee takuuajan pidentämistä – varsinkin saksalaisille automerkeille.

Volvo pärjäsi premium-merkeistä parhaiten.

Arvosana automerkin laadusta asteikolla 1–10*

(10=erinomainen, 1=heikko)

SijaMerkkiArvosana (10–1)
1.Volvo9,3
2.Audi9,0
2.BMW9,0
4.Mercedes-Benz8,9
5.Mini8,8
5.Toyota8,8
7.Mazda8,6
8.Kia8,4
8.Nissan8,4
8.Škoda8,4
8.Volkswagen8,4
Keskiarvo8,4
12.Ford8,2
12.Opel8,2
14.Hyundai8,1
15.Citroën8,0
15.Renault8,0
15.Seat8,0
18.Peugeot7,9
19.Dacia7,7
19.Fiat7,7
*"Kuinka arvioitte automerkkinne laatua asteikolla yhdestä kymmeneen?" Forsa-kysely: 8 575 vastaajaa.

Vastuu ei pääty takuuseen

Tuotevastuulain mukaan valmistajan ja myyjän vastuu ei pääty takuuajan loppumiseen, mikäli tuotteessa on ilmiselvä tyyppivika ja tuote ei ole kestänyt sitä, mitä asiakkaalla on yleisen mittapuun mukaan oikeus olettaa.

Pitkä takuuaika on asiakkaan kannalta tasapuolisempi. Asiakkaan neuvotteluasema on vahvempi, koska näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla.

Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan.

Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa auton toiminnasta ja ominaisuuksista takuusitoumuksessa ilmoitetun ajan.

Autoilija vastaa asianmukaisesta käytöstä

Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan eli auton käyttäjän vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.

Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä. Myyjän virhevastuu jatkuu takuun jälkeenkin.

Lisää virhevastuusta ja takuusta autokaupassa:

Lisää jakoketju-ongelmista:

Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti. https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Volkswagenin päästöhuijaus:

https://kkv.fi/ajankohtaista/paastoviat/

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeita: Ratkaisuja riitoihin:

https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

Vanhemmat laaturaportit Moottorissa:

Lähde: Auto Bild nro 50/2016, ilmestynyt Saksassa 16.12.2016, www.autobild.de

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuva:

Laaturaportit 2011–2015

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat