11.6.2016

Pinnoitusteollisuus: Halpatuontirenkaat uhka teollisuudelle ja ympäristölle

Renkaiden pinnoitus

Euroopan pinnoiteteollisuuden kattojärjestö näkee halpatuontirenkaat uhkana rengasteollisuudelle, terveydelle ja ympäristölle.

Euroopan pinnoitusteollisuuden kattojärjestö Bipaver on sisuuntunut Kaukoidässä valmistettaviin halpatuontirenkaisiin. Niiden nähdään uhkaavan rengasteollisuutta Suomessa ja Euroopassa. Kilpailuasetelmaa pidetään epäreiluna suhteessa eurooppalaisiin pinnoitettuihin renkaisiin.

Erityisesti närää herättävät Kiinassa valmistetut renkaat, jotka ovat Bipaverin mukaan hinnaltaan edullisia, mutta samalla niiden laadussa ja ominaisuuksissa kerrotaan olevan suurta vaihtelua.

Pinnoiteteollisuuden kattojärjestön mukaan huonolaatuiset renkaat ovat pahimmillaan vaaraksi ympäristölle ja ihmisten terveydelle, sillä niissä käytetään jopa syöpää aiheuttavia aineita.

– Yhdysvallat on jo asettanut kiinalaisille henkilöautonrenkaille kovan tuontitullin, ja kuorma-autojen renkaat ovat vuorossa seuraavana. Tästä syystä renkaita myydään nyt Eurooppaan polkuhinnalla, kertoo Bipaverin varapuheenjohtaja Jukka Lankolainen.

Toisen näkemyksen mukaan Yhdysvallat suojaa ratkaisullaan lähinnä omaa teollisuuttaan. Eivätkä pinnoitetut renkaatkaan nauti rengasasiantuntijoiden varauksetonta luottamusta. Kriittisimmät haluaisivat kieltää renkaiden pinnoittamisen täysin liikenneturvallisuuteen vedoten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkilöautoissa harvinaisia

Pinnoituksen nimiin vannovan Bipaverin mukaan renkaan pinnoittaminen on taloudellista ja ympäristöystävällistä kierrättämistä. Käytännössä pinnoituksen myötä loppuun kulunut rengasrunko saa uuden elämän. Tätä näkemystä eivät kaikki rengasasiantuntijat jaa. Eniten epäilyksiä herättää muun muassa pinnoitetun renkaan laatu ja vaihtelevat ominaisuudet uuteen renkaaseen verrattuna.

Henkilöautojen renkaiden pinnoitus on Suomessa vähentynyt. Bipaverin mukaan raskaan liikenteen renkaiden pinnoitusta tekee Suomessa yhä parikymmentä yritystä. Vuositasolla raskaan liikenteen renkaita pinnoitetaan järjestön mukaan yli 160 000 kappaletta.

Terveyshaittoja materiaaleista?

Bipaver-järjestö nostaa esiin myös huolen terveysvaikutuksista, joita halparenkaiden materiaalit voivat aiheuttaa. Järjestön kertoman mukaan Yhdysvalloissa on havaittu halpojen tuontirenkaiden rouheessa esiintyneen huomattavia pitoisuuksia vaarallisia ja kiellettyjä kemikaaleja. Tämä esti Bipaverin mukaan rengasrouheen käytön urheilukentän rakennusmateriaalina suunniteltuun tapaan.

Vaarallisimpia halparenkaissa käytettäviä ainesosia ovat öljyt, joissa on polyaromaattisia hiilivetyjä. Niiden käyttö renkaissa kiellettiin EU:ssa jo 1990-luvulla karsinogeenisten ominaisuuksien vuoksi. Niitä on edullista tuottaa, joten niitä käytetään edelleen halpavalmisteissa, joiden valvonta on Bipaverin mukaan vähäistä.

– Vaarallisten aineiden käyttö renkaissa on selkeä terveyshaitta, Bipaverin Jukka Lankolainen toteaa.

Lähde: Bipaver Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat