25.10.2016 Liikenne Autoliitto: nämä kaksi turvaistuinta eivät kestä kolaritestin rasitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisema tuore turvaistuintesti paljasti vakavia turvallisuuspuutteita. Kolmesta heikon arvosanan saaneesta istuimesta kaksi irtosi etutörmäystestissä ja yksi on aivan liian monimutkainen asentaa. Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 13 istuinta. Koska Cybex Aton Q i-size –istuimen voi hankkia ja sitä voi käyttää sekä telakan kanssa että ilman, se testattiin kummallakin vaihtoehdolla. Siten istuimella on kaksi erillistä arvostelua. Seitsemän istuinta arvioitiin testissä hyviksi ja kaksi sai arvosanan tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat selkeästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon autoliittojen ja kuluttajansuojaorganisaatioiden vaatimukset. Hema Doorgroie ja Cosatto Hug Isofix –istuimet saivat kemikaalikuormituksesta arvosanoiksi hyvä ja erinomainen eikä niiden käyttöominaisuuksissa ollut suurempia puutteita. Istuinten antama törmäyssuoja oli kuitenkin keskiarvoa huonompi. Heman arvosanaa alennettiin selkänojaan tulleen halkeaman takia ja Cosatton lannevyö puristi törmäyksessä liiaksi koenuken vatsaa, mikä kasvattaa sisäisten vammojen riskiä. Kumpikin istuin sai siten välttävän yleisarvosanan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi ei kestänyt törmäystä Kaksi testattua istuinta ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta, minkä takia istuimet saivat heikon yleisarvosanan. Vastasyntyneistä aina noin nelivuotiaille tarkoitetun (i-Size 40-105 cm) Nuna Rebl –istuimen alla oleva metallikehys särkyi ja istuin kellahti eteenpäin selkä menosuuntaan asennettuna, kun istuimessa oli kolmevuotiasta vastaava koenukke. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normin mukaan hyväksytty istuin, joka ei läpäissyt tätä testiä. Toinen etutörmäystestissä epäonnistunut istuin oli 9-18 kg:n painoluokan Recaro Optia. Kun testi tehtiin kolmevuotiasta lasta vastaavalla koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja jatkoi matkaa. – Etutörmäystesi perustuu Euro NCAP –testiin ja on törmäysvoimaltaan samansuuruinen. Tästä syystä istuimiin kohdistuvat paljon suuremmat voimat kuin mitä tyyppihyväksynnän saaminen edellyttää. Kaksi istuinta irtosi vaarallisen näköisesti kiinnityksistään, mikä aiheuttaisi tositilanteessa lapselle suuren loukkaantumisriskin, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa. Recaro on nyt ilmoittanut vaihtavansa tietyn tuotantoerän Recaro fix-jalustat veloituksetta uusiin. Valmistajan mukaan syy telakan pettämiseen johtui tuotantoerässä käytetyn materiaalin ominaisuuksista. Testin kolmas heikon yleisarvosanan istuin oli Diono Radian 5, joka on erittäin monimutkainen asentaa oikein. Suuren väärinasennuksen riskin takia istuin sai käyttöominaisuuksista heikon arvosanan, mikä jäi myös kokonaisarvosanaksi. Tarkemmat istuinkohtaiset arviot löytyvät haun avulla Autoliiton verkkosivuilta. Lähde ja kuvitus: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?