29.5.2016 Liikenne Älä unohda näitä! Tärkeät vinkit kypärän ostajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motoristin tulee olla tarkkana kypärää valitessaan. Kypärän pitää olla turvallinen ja sopiva, mutta ilmastoinnilla ja väritykselläkin on merkitystä. Ultraviolettisäteily heikentää vuosien mittaan kypärän ulkokuorta. Sisäkuori puolestaan menettää ominaisuuksiaan käytössä, esim. mekaanisen rasituksen ja hikoilun takia. Ulko- ja sisäkuoren heikentyneitä ominaisuuksia ei voi havaita ulkoisella tarkastelulla. Kypärävalmistajat suosittelevat kypärän uusimista käytöstä riippuen 3–7 vuoden välein. Kypärän valmistusaika on aina merkitty kypärän sisäkuoreen, joskin sen löytäminen voi olla hankalaa sisustaa purkamatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eri mantereilla eri muotoiset kypärät Ihmisen keskimääräinen kallon muoto on erilainen Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa. Siksi osa kypärävalmistajista tekee sisustaltaan eri muotoiset kypärät kullekin markkina-alueelle. Jos tilaat kypäräsi amerikkalaisesta verkkokaupasta, se ei välttämättä ole täsmälleen samanlainen kuin suomalaisessa moottoripyöräliikkeessä sovittamasi saman valmistajan samalla mallinimellä varustettu kypärä. E-, DOT- ja SNELL-hyväksynnät Eurooppalaisen E-hyväksynnän vaatimukset poikkeavat amerikkalaisista DOT- ja SNELL-stardardeista. Siksi osa kypärävalmistajista tekee erilaiset versiot kypärämalleistaan Euroopan ja Amerikan markkinoille, jotta ne vastaisivat paremmin oman markkina-alueensa standardivaatimuksia. SHARP-testi Osa kypärävalmistajista vakuuttelee tuotteidensa turvallisuutta erilaisten kestävyyttä mittaavien testien menestyksen perusteella. Tunnetuin näistä on brittiläinen SHARP-testi. SHARP muistuttaa autojen NCAP-tärmäystestiä ja siinäkin loppuarvosana muodostuu tähdistä, joita jaetaan 1–5 kappaletta. Osa testeistä mittaa lähinnä kypärän kuoren kestävyyttä terävän esineen osuessa kypärään ennalta sovitulla voimalla. Jossain testeissä tehdään useampia iskuja samaan kohtaan. Todellisuudessa alle prosentissa onnettomuuksista kypärään iskeytyy terävä esine. Yleisin törmäystapa on, että kypärä osuu asvaltin pintaan ja silloin tärkeintä on kypärän ulko- ja sisäkuoren yhteinen kyky jakaa ja vaimentaa iskuenergiaa. Osa testimenetelmistä on sellaisia, että niissä ilmoitetaan etukäteen mihin kohtaan kypärää iskut kohdistuvat. Kypärävalmistajan on mahdollista tehdä kypärä paremmin iskuja kestäväksi niistä kohdista, joihin testien iskut kohdistuvat. Osa valmistajista tekee itse vastaavia iskukokeita, mutta sillä erotuksella, että iskukohdat valitaan satunnaisesti. Ei liene epäselvää kumpi menetelmä tuottaa turvallisemman kypärän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Istuvuus säädettävissä Moniin kypärämalleihin on saatavissa eri paksuisia poskipaloja, joilla kypärän istuvuutta voidaan parantaa. Shoei X-Spirit III puolestaan on markkinoiden ensimmäinen kypärämalli, jossa pään asento kypärän sisällä on säädettävissä vaihdettavilla sisustuselementeillä. Kuorikokojen määrä kertoo turvallisuudesta Halvimmissa kypärämalleissa eri koot on tehty sisäkuoren ja verhoilun paksuutta vaihtelemalla ulkokuoren ollessa aina saman kokoinen. Käyttämällä useampaa kuorikokoa voidaan sisäkuoren ja verhoilun paksuus pitää vakiona. Useamman kuorikoon valmistaminen on kalliimpaa, mutta silloin kypärä myös toimii onnettomuustilanteessa suunnitellulla tavalla. Kokeile itse Ostotilanteessa kannattaa kokeilla miten kypärän ilmastointiventtiilien säätö tai avattavan kypärän lukituksen käyttö onnistuu ajokäsineillä, sillä se vastaa käytännön tilanteita. Kokeile myös kuinka helppoa tai vaikeaa on visiirin irrotus ja kiinnitys, sillä joudut irrottamaan sen kuitenkin visiiriä puhdistaessasi ja huoltaessasi kypärää. Pelkkä myyjän vakuuttelu asian helppoudesta ei riitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aerodynamiikalla on merkitystä Jo maantienopeuksissa kypärän aerodynamiikalla on merkitystä. Aerodynamiikaltaan puutteellinen kypärä voi aiheuttaa mm. voimakkaampaa melua tai visiirin värinää tai koko kypärän tärinää esim. päätä sivulle käännettäessä. Koeaja kypärä ennen ostopäätöstä jos mahdollista. Paino ei ole tae turvallisuudesta Kypärän painon ja turvallisuuden suhde on kaksijakoinen. Painava kypärä saattaa aiheuttaa onnettomuustilanteessa niskan alueelle kovemman rasituksen mutta kovin kevyellä rakenteella ei toisaalta saada aikaan parasta mahdollista turvallisuutta. Suuri paino ei välttämättä ole tae paremmasta turvallisuudesta, vaan saattaa kertoa edullisempien ja samalla painavampien materiaalien käytöstä. Korkeimmissa hintaluokissa kypärän painoa on alennettu käyttämällä erikoismateriaaleja kuten hiilikuitua. Painava tai painopisteeltään korkea kypärä väsyttää niskaa ja hartioita pitkillä matkoilla. Takuu ja varaosat Tunnetut kypärävalmistajat takaavat varaosien saatavuuden jopa 10 vuodeksi eteenpäin. Takuutakin merkkikypärille myönnetään viideksi vuodeksi. Halpaan markettikypärään et välttämättä saa varaosia tai uutta visiiriä naarmuuntuneen tilalle enää parin vuoden kuluttua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkista kypäräpuhelinvalmius Jos aiot hankkia kypäräpuhelimen, tarkista että kypärässä on valmiit paikat kaiuttimille ja johdotuksille. Jälkikäteen tehtävät kolot ja muotoilut polyuretaaniin heikentävät kypärän turvallisuutta ja ovat siksi kiellettyjä. Tehokas ilmanvaihto pitää virkeänä Vaikka ilmanvaihdon lopullisen tehokkuuden huomaa vasta ajaessa, voi ostotilanteessakin verrata jo eroja perusasioissa. Mikäli visiiriaukon alapuolella on ilmanvaihtoaukot, saat niistä raitista hengitysilmaa. Tämä venttiili on sitä tärkeämpi, mitä tiiviimmäksi kypärä on verhoiltu kaulan alueelta. Visiiriaukon yläpuolella olevista venttiileistä – mikäli sellaiset on – sisään menevä ilma viilentää päälakea ja takaraivoa. Jotta päälaen ilmanvaihto toimisi myös käytännössä, tulee sisäverhoilun alla olla polystyreeniin tehdyt uritetut ilmakanavat. Mitä syvemmät urat, sitä tehokkaampi ilmanvaihto. Päälaen alueen ilmanvaihto edellyttää lisäksi, että kypärän takaosassa on poistoaukot. Tehokkain ilmanvaihto saavutetaan jos edessä on ilmanottoaukkoja riittävästi ja takana poistoaukot sekä ylhäällä että alhaalla. Etuosan venttiilit tulee olla suljettavissa, jotta viileässä säässä kypärän sisällä ei tule kylmä. Häikäisyltä voi suojautua eri tavoin Perinteisin tapa suojautua häikäisyltä on vaihtaa kypärään tumma visiiri. Silloin on hyvä pitää mukana myös kirkas visiiri, jos ajolenkki jatkuu iltahämäriin. Kypärän sisään integroitu aurinkovisiiri löytyy monista pitkille ajomatkoille tarkoitetuista kypärämalleista. Se tuo kypärään lisää painoa ja kokoa, mutta - käyttövivun sijoittelusta ja toiminnasta riippuen – on yleensä helppokäyttöinen. Aurinkovisiirien laatu vaihtelee tummasta plexistä laadukkaisiin kaikki aurinkolasistandardit täyttäviin malleihin. Eroja on muun muassa UV-suojaavuudessa sekä siinä miten ne heijastavat ja vääristävät valoa. Kaikkein helpoin vaihtoehto on kuitenkin fotokromaattinen eli itsestään valaistuksen mukaan väriään muuttava visiiri. Silloin et tarvitse mukaan toista visiiriä eikä sinun tarvitse tehdä mitään valaistusolosuhteiden muuttuessa. Fotokromaattisia visiireitä on saatavissa vain muutamiin kypärämalleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäverhoilun irrotettavuus Varmista onko kypärän sisäverhoilu irrotettavissa ja pestävissä. Pää hikoilee helposti kypärässä. On suositeltavaa pestä kypärän sisäverhoilu vähintään kerran ajokaudessa, kovassa käytössä useammin. Verhoilun voi pestä myös sen ollessa paikallaan, upottamalla koko kypärä vesiastiaan. Maksatko väristä vai turvallisuudesta Yksivärinen kypärä on yleensä edullisin. Saman kypärämallin moniväriset tai huomioväriset mallit maksavat keskimäärin 50–100 euroa enemmän. Menestyneiden kilpailijoiden kypärävärityksiä jäljittelevät replica-mallit saattavat olla vielä 100–200 euroa kalliimpia. Kun olet päättänyt budjetin kypärän ostoon, mieti haluatko käyttää siitä osan pelkkään väritykseen, vai valitsisitko sen sijaan yhtä luokkaa paremman yksivärisen vaihtoehdon. DD- vai pikalukitus Kypärän leukahihnan lukkovaihtoehdoista DD-lukitusta pidetään yleisesti turvallisempana. Siinä ei ole särkyviä osia, joten käytännössä se on idioottivarma. Muutaman harjoittelukerran jälkeen se on yhtä nopea käyttää kuin vaihtoehtoinen pikalukitus. Pikalukituksen toimivuudessa ainoa mahdollinen riskitekijä on mikrometrisen soljen lukituksen jousen toiminta. Kun lukitus on kiinnitetty ja säädetty oikealle kireydelle, kannattaa hihnasta nykäistä tukevasti ja varmistaa että lukko pitää. Tällä nopealla nykäisyllä varmistat lukon toimivan suunnitellulla tavalla. Kilpailukäyttöön DD-lukitus on ainoa sallittu tapa, muussa käytössä lukitustavalla ei ole suurta merkitystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laadunvalvonta vaikuttaa hintaan Ennen sarjatuotannon aloittamista kaikille kypärille on tehtävä standardien mukaiset testit. Vain osa kypärävalmistajista testaa kypäriään myös sarjatuotannon aikana, sillä se on vapaaehtoista. Sarjatuotannosta satunnaisesti poimittujen kypärien testaaminen paljastaa mahdolliset poikkeamat tasalaatuisuudesta. Laatuvaihtelua tulee muun muassa siitä, että suuri osa kypärän valmistuksesta on käsityötä. Halvimmissa malleissa laadunvalvontaa tehdään vain valmiille kypärälle. Laadustaan tarkka kypärävalmistaja tarkastaa tuotteet useassa vaiheessa valmistuksen aikana, sillä valmiissa kypärässä kaikki ominaisuudet eivät ole enää nähtävillä ja tarkistettavissa. Laadunvalvonnan määrä ja vaikutus lopputuotteen laatuun on ominaisuus, jota on mahdotonta vertailla kypärän ostotilanteessa. Teksti: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku