6.7.2016

Älä haksahda pommiin!

pukumies

Onko oma autosi vikaherkkä ongelmakimppu vai uskollinen matkakumppani? Katso oman autosi tiedot Moottorin sadan auton vikalistasta.

Autonostajan on helppo valita oikein, jos vaihtoehtoina ovat vikaherkkä tai luotettava. Mutta mistä sen tietää, mikä automalli on luotettava matkakumppani, mikä auto on alituiseen korjauspajalla?

Autonostajan paras ystävä on kattava vikalista, joka paljastaa armotta mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä murheenkryynejä. Mikä on oman automallisi sijoitus vikalistalla?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sadan auton tiedot

Moottorin kokoama kattava tyyppivikalista sisältää sadan suositun henkilöautomallin tiedot.

Aineisto on päivitetty kesäkuussa 2016.

Viat on listattu neljässä eri ryhmässä:

  1. 1. katsastuksessa havaitut viat
  2. 2. takaisinkutsuun johtaneet viat
  3. 3. tielle jättäneet tekniset viat ja
  4. 4. autoilijoiden ilmoittamat viat.

Pääpaino vikalistassa on uudemmissa, pääosin 3–6-vuotiaissa automalleissa.

2016 vuoden Vikatietolista löytyy Moottorin nettisivujen etusivulta.

Vanhemmista automallisarjoista löytyy tietoja Moottorin nettisivuilla julkaistuista edellisistä, vuoden 2014 ja 2015 tyyppivikalistoista.

Katsastuksessa havaitut viat

Katsastuksessa havaitut viat on koottu Trafin raportista vuodelta 2016, joka sisältää Suomen kaikkien katsastusasemien määräaikaiskatsastukset vuodelta 2015.

Tätä listaa on täydennetty saksalaisten TÜV-, DEKRA- ja GTÜ -katsastusraporttien tiedoilla, mainittu merkinnällä Saksa.

Takaisinkutsut eli korjauskehotukset

Suomessa ilmoitettuja takaisinkutsuja on koottu valmistajien edustajien ja maahantuojien Trafille ilmoittamista kampanjoista.

Lisäksi tyyppivikalistalle on poimittu esimerkkejä vakavien vikojen takaisinkutsuista saksalaisen ADAC:n ja KBA:n sekä brittiläisen DVSA:n verkkosivuilta. Takaisinkutsulista ei ole täydellinen, pääpaino on uusimmissa takaisinkutsuissa, jotka on ilmoitettu kesäkuun alkuun 2016 mennessä.

Vanhempien mallien takaisinkutsuja löytyy vuoden 2014 ja 2015 tyyppivikatilastoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tielle jättäneet tekniset viat

Tielle jättäneet viat on koottu saksalaisesta ADAC-tiepalveluraportista vuodelta 2016. Raportti käsittää ADAC:n tiepalvelutapahtumat Saksassa vuonna 2015.

Mukana ovat pelkästään tielle pysäyttäneet tekniset viat 2–9 vuotta vanhoista automalleista.

Kuskin huolimattomuudesta johtuneet viat kuten polttoaineen loppuminen on jätetty tarkastelun ulkopuolelle.

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, joka on perustettu vuonna 1903. Jäseniä on yli 19 miljoonaa.

Autoilijoiden ilmoittamat viat

Autonkäyttäjien ilmoittamia vikoja on koottu pääasiassa saksalaisen Autobild-lehden ja ADAC:n vikakyselyistä. Lisäksi on selvitetty Autobild-lehden 100 000 kilometrin kestotesteissä havaittuja vikoja.

Tyyppivikalista keskittyy vain suosittuihin malleihin aineiston tilastollisen luotettavuuden takaamiseksi. Siksi moni kiinnostava, mutta vähemmän myyty malli voi puuttua listasta.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon - mallin laadun ohella.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa.

Katsastuksessa havaitut viat

Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa.

Sähkövika tyssää matkan

Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.

Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.

Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna. Kohentunut mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää. Tien päällä akku on auton heikoin kohta.

Takaisinkutsut hoituvat yhä paremmin

Takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta.

Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan laadukas automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun: tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.

Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin. Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta.

Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa. Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Autoilijoiden ilmoittamat viat

Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Saksalainen Autobild-lehti ja ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia.

Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.

Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Kallista lystiä

Edellä mainitut viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.

Myyjä vastaa tuotteesta – takuun jälkeenkin

Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa.

Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.

Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohje ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”

https://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/toimialakohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa-2007.pdf

Valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu siis takuuajan päättymisen jälkeenkin.

https://kkv.fi

https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/

https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

Teksti ja Vikatietolista: Timo Turkula

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automallien tyyppivikojen tietolähteet

www.trafi.fi

Trafi vastaa Suomessa liikennejärjestelmän sääntelystä, kehittää turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. Trafin toimialat ovat ilmailu, merenkulku, rautatiet ja tieliikenne.

Trafi julkaisee ajoneuvojen takaisinkutsu- eli korjauskehotuslistoja. Ajoneuvon valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafille valmistajan takaisinkutsukampanjoista.

https://trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Henkilöauto&mark=&model=

www.adac.de

Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ADAC on Autoliiton sisarjärjestö. ADAC julkaisee vuosittain tiepalvelutilaston verkossa:

www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx

https://autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/takaisinkutsut#

Autoliitto on vuonna 1919 perustettu autoilijoiden etujärjestö. Autoliitto julkaisee ADACin takaisinkutsulistoja. Autoliitto julkaisee varhaisemmat ADACin takaisinkutsukampanjat kaikille, tuoreimmat jäsenille.

www.a-katsastus.fi

Suomen suurin katsastusorganisaatio A-Katsastus Oy on julkaissut mallikohtaisia vikatilastoja vuodesta 2009. A-Katsastuksen tilastossa on mainittu autojen keskimääräiset matkamittarilukemat.

https://a-katsastus.fi/infoa-autoilijalle/vikatilastot

www.tuev-media.de

TÜV on Saksan suurin katsastusyhtiö yli 10 miljoonalla katsastuksella vuodessa. Tuorein TÜV –raportti 2016 koostuu lähes yhdeksästä miljoonasta katsastuksesta Saksassa vuonna 2015.

Raportti on tehty yhteistyössä saksalaisen Autobild-lehden kanssa.

www.autobild.de

www.dekra.de

Dekra on Saksan toiseksi suurin katsastusketju. Dekra-raportti 2016 perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2014 ja 2015.

www.gebrauchtwagenreport.com/

Käytettyjen autojen tietoja myös englanniksi: https://used-car-report.com/index.php?L=2

www.gtue.de

www.autozeitung.de

GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusketju. Saksalainen Auto Zeitung -autolehti kokoaa vuosittain Saksan suurimman käytettyjen autojen raportin. Sen tärkein anti on GTÜ-katsastusraportti 2016 , jossa on mukana viisi miljoonaa katsastusta Saksassa vuonna 2015.

www.kba.de

KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) on Saksan ajoneuvohallintokeskus, joka julkaisee muun muassa takaisinkutsulistoja verkossa saksaksi.

https://kba-online.de/gpsg/jsp/gpsgStart.jsp

www.gov.uk/government/organisations/driver-and-vehicle-standards-agency

DVSA on Britannian ajoneuvohallintokeskus. Se julkaisee hyvin yksityiskohtaisia ja tarkkoja tietoja autojen takaisinkutsuista Britanniassa.

https://dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp

Luetuimmat