13.5.2016 Liikenne ADAC selvitti jälleen vähävikaisimmat automallit BMW X3 (F25-sukupolvi) ryntäämässä kärkisijoille. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkövika tyssää yleisimmin matkanteon, mutta mitkä autot ovat vikaherkkiä ja mitkä luotettavia kokoluokassaan? ADACin selvityksen mukaan automatka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi. ADACin raportin pohjana ovat autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaiset porskuttavat pikkuautoissa Koko ADAC-tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti. Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) paras on Toyota Aygo. Myös samassa tehtaassa valmistetut yhteistyömallit, Citroën C1 ja Peugeot 107 menestyivät. Vähävikaisia ovat myös konsernisisaret Volkswagen Up!, Seat Mii ja Škoda Citigo sekä Opel Agila, Renault Twingo ja Volkswagen Fox. Fiat 500 ja Fiat Panda ovat piskuisten pikkuautojen tunnettuja ongelmalapsia lukuisine vikoineen. Toyota Aygo näytti esimerkkiä pienten ajoneuvojen A-segmentissä. Mitsubishi Colt varmatoiminen Isompien pikkuautojen (B-segmentti) luotettavin on Mitsubishi Colt. Varmatoimisia ovat myös Audi A1, Ford Fusion, Mazda2, Mini, Toyota Yaris, Hyundai ix20, Škoda Yeti ja Volkswagen Polo. Pikkuluokan ongelmakimpuksi osoittautui Dacia Sandero uudempien vuosimallien akkuongelmien vuoksi. Erittäin varmatoimisen Hyundai Getz -mallin korvannut Hyundai i20 putosi keskiryhmään. Luokan heikoin on jälleen Fiat Punto, joka sijoittui kehnosti kaikissa ikäryhmissä. Premium-merkit keskiluokan kärjessä Pienempi keskiluokka on saksalaisten premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes-Benz) juhlaa. Myös Mazda3, Toyota Auris ja Volkswagen Golf napsivat hyviä arvosanoja. Lukuisat akkuongelmat jättivät Dacia Dusterin ja Loganin uudemmat vuosimallit usein tielle. Opel Zafira ja Peugeot 307 ovat vanhempien vuosimallien murheenkryynejä. Citroën Berlingo, Renault Kangoo ja Peugeot 308 jäivät useissa ikäryhmissä keskitason alapuolelle. Akkuongelmat vaivasivat Dacia Dusteria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalaiset jyräävät Isomman keskiluokan tulokset osoittavat, että saksalaiset premium-merkit (Audi, BMW ja Mercedes-Benz) ovat kohentaneet laatuaan lukuun ottamatta Mercedes-Benzin C-sarjan keskinkertaista tulosta vuosimalleissa 2008–2009. Myös Škoda Octavia sijoittuu hyvin. Häntäpään herruudesta taistelevat Ford Mondeo ja S-Max sekä Opel Insignia. Vanhimman ikäryhmän heikoin on Volkswagen Sharan koko tilaston suurimmalla vikaindeksillä. Isot autot toimintavarmoja Isoilla autoilla ajetaan paljon. Tiepalvelutilasto osoittaa, että isot autot ovat erittäin toimintavarmoja ja simahtavat vain harvoin tielle suuresta ajomäärästä huolimatta. Mallien väliset laatuerot ovat pienempiä kuin muissa kokoluokissa. Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat erittäin hyviä vuosimalleissa 2010–2013. Mersun aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava ML on petrannut uusimmissa vuosimalleissa. Luokan viimeiseksi jää Mercedes-Benzin E-sarja hiukan keskinkertaista heikommalla tuloksella, mutta tulosta tarkastellessa on otettava huomioon E-sarjan 13 000–16 000 kilometrin verran kilpailijoita suurempi vuosittainen ajomäärä. Siihen suhteutettuna E-sarjan tulos on kohtuullisen hyvä. Škoda Superb on niukasti keskitason yläpuolella. Isojen autojen ryhmässä ei ole kehnoa autoa lainkaan. Pakettiautojen erot pieniä Pikkubussien ja pakettiautojen ryhmässä erot ovat vähäisiä. Volkswagen Transporter T5 on kokonaisuutena paras Mercedes-Benz Viton/Vianon ollessa seuraavana. Ford Transitin tulos on keskinkertainen. Fiat Ducaton vuosimalleissa 2012 ja 2013 on enemmän vikoja kuin kilpailijoissa. Fiat Ducato ei pärjännyt kilpailijoilleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laatu kohentunut vuosien myötä Autojen laatu on vuosikymmenten kuluessa kohentunut. ADACin ensimmäisessä raportissa vuonna 1978 uudehkoista yksi- ja kaksivuotiaista autoista tielle simahti keskimäärin 23 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa. Vuonna 2015 uudehkoista autoista simahti keskimäärin vain kolme autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti. ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin. ADAC vastaa: Koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta. Teksti: Timo Turkula Kuvat: valmistajat, Santeri Petrell Lähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016) Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista. Lue ADAC-tiepalvelutilasto 2016 -juttu TÄÄLTÄ. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?