22.9.2016 Liikenne Autoliitto: Anna muille mahdollisuus havaita sinut – muista heijastin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa tietoisuus heijastimenkäytön tärkeydestä on kunnossa, mutta toteutuksessa on parannettavaa. Syksyn tullen illat ovat taas pimeitä ja kevyen liikenteen havaitseminen on entistä vaikeampaa. Autoliitto muistuttaa yhdessä sisarjärjestöjensä kanssa heijastimen käytön tärkeydestä #StayBright -kampanjalla. Itsensä näkyväksi tekeminen on liikenneturvallisuuden kannalta olennaista liikennemuodosta riippumatta. Autoilijoilla se tarkoittaa muun muassa ajovalojen puhtautta ja toimivuutta. Kevyen liikenteen tärkein tapa tehdä itsensä näkyväksi on käyttää heijastimia ja pyöräilijän ajovaloja. Heijastin antaa muille tielläliikkujille aikaa havainnoida, mikä tekee liikkumisesta turvallisempaa. Se, että jalankulkija näkee auton, ei tarkoita, että auton kuljettaja näkisi jalankulkijan. Kaupunkien himmeiden katuvalojen ja kirjavien mainosvalojen sekamelskassa heijastimeton jalankulkija tai pyöräilijä saattaa jäädä havaitsematta pimeistä kaduista puhumattakaan. Tämän todetakseen ei tarvitse olla auton kuljettaja, vaan asiaa voi testata matkustajankin paikalta. Kuljettaja voi pyytää matkustajia havainnoimaan, mikä ero on heijastimella varustetulla ja pimeänä kulkevalla jalankulkijalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy #StayBright on kansainvälinen kampanja Suomessa heijastinkampanjat ovat tuttuja, mutta tänä syksynä kansainvälinen autoliitto FIA on laajentanut valistustyön myös muualle. FIA:n tänään käynnistämä #StayBright -kampanja on suunnattu erityisesti lapsille ja kampanjaa tukevat autojärjestöt eri puolilla Eurooppaa ja aina Nigeriassa saakka. Kampanjaa tukee osaltaan muun muassa F1-tähti Valtteri Bottas. #StayBright-kampanjan virallinen lanseeraus pidetään tänään Tsekissä lasten fillarimestarikisan Euroopan mestaruusfinaalin yhteydessä. Fillarimestari on FIA:n organisoima 10-12-vuotiaiden lasten liikenneturvallisuuskilpailu, jota Suomessa järjestää Autoliitto. Suomessa tietoisuus heijastimenkäytön tärkeydestä on melko hyvällä tasolla, mutta käytännön toteutuksessa on paljon petrattavaa. – Jostain syystä heijastimen kiinnittäminen vaatteisiin tai heijastinliivin nappaaminen mukaan tuntuu liian työläältä tai jopa nololta. Olisi erittäin tärkeää, että vanhemmat näyttäisivät omalla toiminnallaan lapsille esimerkkiä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa. – Autoilijan on syytä muistaa, että heti autosta noustessaan hän muuttuu jalankulkijaksi. Heijastin pitää olla mukana autossakin. Kansainvälistä heijastinkampanjaa voi seurata aihetunnisteella #StayBright sosiaalisessa mediassa. Autoliitto haastaa suomalaiset näyttämään maailmalle, miten Suomessa osataan näkyä. Tämän voi tehdä ottamalla heijastimen käyttöön tai liikenteessä näkymiseen liittyvän kuvan ja jakamaan sen sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #StayBright. Autoliitto palkitsee viiden parhaiten #StayBright -kampanjan henkeen sopivan kuvan jakajat heijastavalla repulla. Lähde ja kuvitus: Autolliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?