4.5.2016 Pääkirjoitus: Yksityisen rahan huuma Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilman nopeita suoria yhteyksiä Euroopan ja maailman keskuksiin Suomi menettää ison kilpailukykytekijän. Finnairin aamukone nousee siivilleen Oulusta aamukuudelta ja Helsingistä aamukahdeksalta. Jo kymmeneltä oululaiset ja Helsinki Vantaalta koneeseen astuneet ovat Brysselin neuvottelupöytien äärellä – yhtä nopeasti kuin sveitsiläiset tai hollantilaiset kollegansa. Ja yöksi pääsee kotiin. Suomi valikoitui Nissan Nordic Europen pääkonttorin paikaksi aikanaan erityisesti kolmen tekijän summana: Suomessa on Pohjoismaiden suurin Nissan-markkinaosuus, valuuttana on euro ja yhteydet ovat hyvät. Liike-elämän toiminnan elinehto on hyvät yhteydet maailmalle. Suomi saa kiittää hyvistä yhteyksistä kotimaista valtioenemmistöistä lentoyhtiötään. Suomalaisten siipien alla vaanii kuitenkin varjo, mikä ei johdu lentoyhtiön omasta toiminnasta. Valtioneuvosto julkistaa vielä kevään kuluessa valtion omistajapolitiikan uudet linjaukset. Helmikuun alkupäivinä valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston osastopäällikkö Eero Heliövaara totesi YLEn haastattelussa: Valtion sadan miljardin euron omaisuus pitäisi saada nopeasti tehokkaampaan käyttöön. Kolme päivää aikaisemmin saman osaston finanssineuvos Petri Vihervuori kirjoitti omistajaohjausblogissa, että omistaminen ei saa olla itseisarvo. Vihervuoren mukaan valtio toimii parhaimmillaan mahdollistajana ja kumppanina yksityiselle pääomalle. Omistajaohjausosaston virkamiesten ulostulot viittaavat vahvasti siihen, että valtion omistajaroolin merkitystä ei enää nähdä. Jos hallitus hakee eduskunnalta valtuuksia laskea valtion omistusosuus Finnairissa alle 50 prosenttiin, kuten huhutaan, ollaan hyvin strategisen ja kauaskantoisen asian äärellä. Omistusosuuden laskiessa alle puoleen myös päätösvalta siirtyy yksityiselle pääomalle. Mikään ei takaa, että tuo yksityinen pääoma olisi jatkossa suomalaista. Sijoittaja haluaa varmasti tuottoa rahalleen ja kannattamattomat reitit joutuvat helposti lakkautettavien listalle. Yksityinen sijoittaja myy omistuksensa niin halutessaan. Kansainvälinen pääoma tuskin arvostaa suomalaisten hyvien yhteyksien säilymistä, jos se vähentää sijoitetun pääoman tuottoa. Lopputuloksena voi olla entisen suomalaisen lentoyhtiön kansainvälistyminen tavalla, mikä romuttaa käsityksen hyvien lentoyhteyksien Suomesta. Kansainvälinen liiketoiminta voi auttaa Suomen taloutta toipumaan pitkästä taantumasta. Ilman nopeita suoria yhteyksiä Euroopan ja maailman keskuksiin Suomi menettää ison kilpailukykytekijän. Onko yksityinen pääoma niin välttämätöntä, että olemme valmiit vaarantamaan suomalaiset yhteydet maailmalle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta