7.7.2016 Pääkirjoitus: Tasa-arvokeskustelua liikenteeseen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Miksi junien, raitiovaunujen ja bussien matka-aikojen nopeuttaminen minuuteilla on tärkeää, mutta henkilöautoille etsitään jatkuvasti alhaisempia nopeusrajoituksia? Autoliitto halusi toukokuisessa seminaarissa herätellä keskustelua nopeusrajoitusten oikeasta tasosta. Keskusteluun ei ole vaikea löytää esimerkkejä. Yksi tuore esimerkki löytyy Varkaudesta. Onko 40 km/h oikea rajoitus 4-kaistaisella tiellä, missä myös kevyt liikenne on eroteltu omille väylilleen? Ainakaan liikenneympäristö ei tue tuota rajoitusta. Sen osoitti myös väylän nopeusvalvontakamera, joka räpsi viikossa niin paljon kuvia, että poliisi ei enää kyennyt käsittelemään niitä, vaan kamera oli kytkettävä pois käytöstä. Liikenneturvallisuus on tärkein syy nopeusrajoitusten asettamiseen. Jotta liikenneturvallisuustavoite toteutuu, pitää nopeusrajoituksen myös toimia. Eli sitä pitää noudattaa. Liikenneympäristöön nähden väärä nopeusrajoitus tekee karhunpalveluksen tavoitteille laajemminkin kuin vain kyseisellä tieosuudella. Väärässä ympäristössä törröttävää rajoitusta rikotaan surutta, ja kun rikkomisesta tulee tapa, leviää sama välinpitämättömyys helposti myös muille tieosuuksille ja muihin kieltoihin ja rajoituksiin. Tätä tuskin kukaan toivoo. Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Rajoitusten on perustuttava huolelliseen arviointiin, ei siihen, että asetetaan varmuuden vuoksi mahdollisimman alhainen rajoitus. Henkilöautoliikenteen matka-ajat ovat samanarvoisia junien, raitiovaunujen ja bussien kanssa. Liikenneturvallisuus ja matka-aikojen piteneminen on punnittava samassa vaakakupissa ja päätettävä rajoitusten taso sen perusteella. Liikenneturvallisuus saadaan parhaimmilleen, kun nopeus pudotetaan nollaan. Matka-ajat saadaan parhaimmilleen, kun kaikki nopeusrajoitukset poistetaan. Kumpaakaan näistä vaihtoehdoista tuskin haluamme. On siis etsittävä järkevä kompromissi, jolla päästään paikasta toiseen riittävän nopeasti ja turvallisesti. Se on löydettävissä kaikilla väylillä ja kaikkialla Suomessa. Tarvitaan vain halua ja tahtoa liikennemuotojen merkityksen tasapuoliseen arviointiin myös matka-aikojen suhteen. Tasapuolisuus on viranomaisten velvollisuus, ja meillä kansalaisilla on oikeus sitä heiltä vaatia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku