Eila Parviainen
Eila Parviainen

Pääkirjoitus: Päätökset putoilevat

Tammikuussa rysähti karille liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin valmistelema liikenneverkkoselvitys vain muutaman päivän myrskyävässä politiikan aallokossa kelluttuaan.

Helmikuussa suljettiin mappiin joulukuussa lausuntokierrokselle lähteneet esitykset moottoripyörien ja veneiden verosta. Hallitus päätti, että sen oma esitys näiden verojen käyttöönotosta ei olekaan eduskuntaan tuomisen arvoinen.

Melkoinen aloitus tälle vuodelle liikennepolitiikassa. Valitettavasti kaiken kohkaamisen jälkeen mitään ei ole saatu aikaan. Puhetta kyllä on riittänyt ja päätöksiä omien ulostulojen kumoamisesta. Ja tietenkin ulostulot ovat sekoittaneet kuluttajien päät: onko mitään järkeä vaihtaa autoa, ostaa vene tai moottoripyörä. Markkinahäiriöt ovat ilmeiset ja sitä kautta valtiolta jää saamatta verotuloja potti, jonka määrää ei vielä ole kyetty arvioimaan. Hyväksi uutiseksi on tässä tilanteessa laskettava se, että puolueet pääsivät yhteisymmärrykseen parlamentaarisesta yhteistyöstä, jolla jatketaan liikenneverkon tulevaisuuden selvittämistä. Ehkä nyt saadaan aikaan punnittu malli, joka kykenee elämään yli hallituskausien. Sitä todella tarvitaan.

Helmikuussa lausuntokierrokselle lähti kaksi uutta tärkeää lakipakettia – yksityistielaki ja tieliikennelaki. Nekin koskettavat meitä kaikkia.

Yksityistielain vaikutuspiiri on laaja. Se koskettaa tietenkin kaikkia yksityisten teiden varrella asuvia, mutta myös ulkopuolisten tienkäyttöön otetaan laissa kantaa.

Uusi tieliikennelaki on pitkään valmisteltu kokonaisuus, joka pyrkii toteuttamaan hallitusohjelman kärkihankkeita mahdollistamalla digitaalisten palvelujen kasvua ja purkamalla turhia normeja. Lausuntokierroksella oleva esitys muuttaisi monia siihen liittyviä lakeja ja avaisi mahdollisuuksia uudenlaisiin ohjauskeinoihin.

Perusteluineen runsaat 450 sivua käsittävä esitys uudeksi tieliikennelaiksi on kuin liikennekäyttäytymisen kultainen kirja: se kertoo, millaisilla säännöillä liikenteessä tulisi toimia.

Lausuntokierroksella on siis yhtä aikaa kaksi erittäin merkittävää liikennettä koskevaa esitysluonnosta. Toivoa sopii, että lausunnonantajat ehtivät paneutua molempiin huolella. Asiantuntijatahojen perustellut lausunnot vievät parhaimmillaan esitysluonnoksia ison harppauksen eteenpäin. Asiantuntijat kykenevät nostamaan esiin luonnosten heikkoja kohtia ja hyvässä valmistelussa nämä heikkoudet otetaan huomioon, jolloin lopputuloksena on alkuperäistä tiiviimpi ja parempi esitys eduskunnalle annettavaksi.

Vanhan sloganin mukaan liikenne on yhteispeliä. Niin pitää olla myös liikennelakien valmistelun.

Uusimmat videot

Toyota GT86 – Mikä tekee ajajan auton?

Tuscan Rewind 2016

Twitter

Autoliitto uusimmat

Artikkelit

Lausunnot

Instagram