1.12.2016 Pääkirjoitus: Jalat maahan ja vauhtia kasvuun Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne tai edes autoilu ei mullistu hetkessä. Marraskuinen Auto 2016 -tapahtuma Helsingin Messukeskuksessa oli nykyaikaistettu versio perinteisestä autonäyttelystä. Poissa olivat pörheät messurakenteet ja varustelukilpa. Pääosassa olivat autot, joita oli paikalla erittäin edustava kattaus. Mukaan oli varta vasten saatu useampi suomalaisille ennennäkemätönkin malli. Etukäteen järjestäjien sykettä nosti eniten uusi tapahtumaosuus: yleisölle nimittäin tarjottiin mahdollisuus koeajaa autoja. Pelko valtaisan koeajoponnistuksen epäonnistumisesta oli turha. Koeajojärjestelyt toimivat ja yhden viikonlopun aikana ajettiin yhteensä 2 521 koeajoa. Suosituimmille merkeille koeajoja kertyi jopa yli 90 yhden päivän aikana. Kauppojakin tehtiin. Aika poikkeuksellinen viikonloppu paitsi autokauppiaille, niin myös messuvieraille, joita tapahtuma keräsi kolmen päivän aikana lähes 30 000. Tapahtuman käynnisti seminaari, jossa maalailtiin autoilun tulevaisuutta. Tässäkään maalailussa ei sorruttu unelmiin vaan päinvastoin varoiteltiin luomasta liian optimistisia käsityksiä autoilun ja liikenteen tulevasta kehityksestä. Tänään ostetut henkilöautot ovat liikenteessä keskimäärin seuraavat 20 vuotta. Kun autojen keskimääräistä ikää vertaa teknisen kehityksen mukanaan tuomiin uusiin käyttövoimiin, on selvää että liikenne tai edes autoilu ei mullistu hetkessä. Uudistuksia ja mullistuksia liikkumiseen on tulossa, mutta toteutuakseen ne vaativat aikaa ja myös kannustimia. Uudistumisen vauhdittamiseen on kuitenkin kaikki mahdollisuudet. Esimerkiksi alkuvuodesta järjestetty romutuspalkkiokampanja onnistui uudistamaan autokantaa, vähentämään päästöjä ja lisäämään verotuloja. Vastaavilla kannusteilla voidaan jatkossakin rohkaista ja auttaa kuluttajia uudempien ja entistä vähemmän ympäristöä kuormittavien autojen käyttäjiksi. Romutuspalkkion lisäksi tällaiseen suuntaan veisivät kannusteet vähäpäästöisten autojen käyttöön. Näin voitaisiin rohkaista kuluttajia esimerkiksi kotimaisten biopolttoaineiden käyttöön. Kannusteiden käyttö olisi hyvinkin perusteltua, koska samalla tuettaisiin kotimaisen biopolttoainetuotannon kasvua. Se taas kiihdyttää omaa kansantalouttamme ja sitä kautta sataa kaikkien suomalaisten laariin. Autoala on tällä hetkellä muutenkin hyvässä nosteessa yhteisen taloutemme kiihdyttäjänä. Sen varmisti juuri Auto 2016 -tapahtuman alla julkistettu Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla käynnistyvä Mercedes-Benz GLC-katumaasturin tuotanto. Koskaan ennen ei Suomessa ole rekrytoitu yhdellä kertaa yli 1 000 työntekijää autonvalmistukseen. Tämä uutinen antaa ison positiivisen sykäyksen Varsinais-Suomen kautta meille kaikille. Nyt on aika työntää lisää vauhtia pyöriin ja rohkaista yksityisiä kuluttajiakin mukaan kehitykseen. Keinoja on, mutta onko päättäjillä tahtoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?