1.6.2017 Pääkirjoitus: Helpot keinot loppuvat Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhden ihmisen ajo-oikeutta ei voida säilyttää muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella. Tieliikenteessä kuolee tänä päivänä neljännes ihmisiä verrattuna synkimpiin vuosiin 1960- ja 1970-luvun taitteessa. Silloin liikennekuolemia oli vuosittain noin tuhat, viime vuonna tiellä kuoli 250 ihmistä. Samaan aikaan pelkästään henkilöautojen määrä on kasvanut kahdella miljoonalla. Luvut kertovat merkittävästä kehityksestä, mikä on saavutettu ennen muuta nopeusrajoitusten, liikenneympäristön ja turvavarusteiden kehityksen ansiosta. Ajokorttien määrään verrattuna liikennevahinkoja tapahtuu eniten nuorille ja iäkkäille. Nuorten onnettomuuksissa perussyinä ovat päihteet, turvalaitteiden käyttämättömyys ja iäkkäät ajoneuvot. Yli puolet nuorten liikenneonnettomuuksissa kuolleista oli päihtyneitä. Nuorten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuoli ilman turvavyötä 68 prosenttia kuljettajista, 57 prosenttia etumatkustajista ja 67 prosenttia takamatkustajista. Turvavyö olisi voinut pelastaa heistä noin puolet. Iäkkäiden osuutta tilastoissa nostaa jo pelkästään kehon haurastuminen, mikä lisää alttiutta kuolla tai loukkaantua onnettomuudessa. Toisaalta ikä lisää erilaisten sairauksien riskiä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Vuosina 2011–2015 tutkittiin 1001 onnettomuutta. Niistä 499 oli sellaisia, joissa sairaus oli joko välittömänä onnettomuuden aiheuttajana tai taustariskinä. Turvalaitteiden käyttämättömyys ja kuljettajan ajokunto ovat sellaisia riskejä, joihin puuttuminen vaatii uudenlaisia liikenneturvallisuuden keinoja. Lääkärit ja poliisi ovat avainasemassa. Kun lapsuudesta asti henkisistä vaikeuksista kärsinyt, juuri eronnut, psykoosista kärsinyt ja vahvasti lääkitty henkilö sytyttää kotinsa tuleen ja ajaa suurella nopeudella ilman turvavöitä päin rekkaa, tapahtumaa ei olisi voitu estää nopeusrajoituksilla. Tilastoissa tämäkin onnettomuus silti näkyy ylinopeusonnettomuutena. Onnettomuuksien syiden taakse on katsottava entistä huolellisemmin. Ensimmäistä ja ilmeisintä syytä ei pidä hyväksyä, jos liikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrää oikeasti halutaan vähentää. Liikennelääketiede ja ajoterveys ovat vielä uusia asioita lääkäreiden koulutuksessa. Koulutuksen karttuessa ja laajentuessa yhä isompaan osaan lääkärikunnastamme, voidaan odottaa, että vaikutus näkyy myös liikenteessä. Se toki vaatii tuekseen vielä paljon lainsäädännöllistä työtä ja myös toimivan yhteistyön poliisin ja lääkäreiden välille. Jo tässä vaiheessa olisi kuitenkin kyettävä näkemään yksittäisen potilaan tilanne suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan. Yhden ihmisen ajo-oikeutta ei voida säilyttää muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella. Kun ajokortista ja omasta ajoneuvostaan riippuvainen henkilö joutuu luopumaan ajo-oikeudestaan, hänelle pitää olla osoitettavissa uudet liikkumisen ja asioinnin keinot. Ajokortti ei ole itseisarvo, mutta jokaisen oikeus turvalliseen liikkumiseen on sitä – ikään katsomatta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?