Eila Parviainen
Eila Parviainen

Pääkirjoitus: Aja ennen kuin ostat

Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja.

Uuden tekniikan käyttöönottovaiheessa molemmat ovat ymmärrettäviä vaikeuksia. Kerralla ei saada täydellistä tuotetta vaan kehitystyö vie aikansa ja jossain vaiheessa tuotteet on kuitenkin tuotava markkinoille. Asiakkailta saadut käyttökokemukset ovat nekin arvokas lisä tuotteen jatkokehitykselle.

Kaikkea ei kuitenkaan voida antaa anteeksi. Polttoaineenkulutus on tärkeä valintakriteeri suurelle osalle autonostajia. Polttoaineenkulutus heijastuu suoraan hiilidioksidipäästöön ja se taas on perusteena uusien autojen verotukselle. Mitä pienempi polttoaineenkulutus, sitä vähemmän hiilidioksidia ja sitä pienempi verotus.

Paine hiilidoksidipäästöjen vähentämiseen on yksi painava syy, mikä kannustaa autonvalmistajia sijoittamaan tuotekehitysrahaa hybridiautoihin. Lisäsaumaa ison hyödyn saavuttamiselle antaa vanhanaikainen mittaussykli, jolla määritellään kunkin automallin virallinen polttoaineenkulutus ja hiilidioksipäästöarvo. Mittauksen 11 kilometrin ajomatka ei kerro hybridiautojen osalta yhtään mitään todellisesta kulutuksesta. Silti viralliset arvot polttoaineenkulutukselle ja päästöille määritellään tämän mittauksen perusteella.

Autonvalmistaja tietenkin kiittää. Vaatimatonkin sähköinen apumoottori selviytyy 11 kilometrin urakasta helposti ja malliston päästöarvot saadaan näyttämään kauniilta. Todellisuudessa 100 kilometrin matkaa ei ole mitenkään mahdollista päästä normikulutuksella, jos sähkömoottorin toimintamatka loppuu paljon ennen kuin kilometrit. Loppumatka mennään polttomoottorin voimin.

Kuluttajan kannalta ongelma on hyvin konkreettinen. Valtaosalle autonostajista käyttökustannuksilla on merkitystä. Kolminkertainen kulutus merkitsee myös kolminkertaista polttoainelaskua. Jos kuluttaja on autoa ostaessaan tietoinen siitä, että teknisten tietojen mairittelevalla luvulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, silloin asia on kunnossa. Petolliseksi tilanne muuttuu, jos asiakas ostaa uuden autonsa hyvässä uskossa ja luottaa valmistajan ilmoittamiin arvoihin.

Kustannustietoiselta asiakkaalta uusien käyttövoimaversioiden vertailu vaatii valppautta ja harkintaa. Omat autonkäyttötarpeet on arvioitava ennen ostopäätöstä huolella. Koeajon merkitys on nyt vielä isompi kuin ennen. Hybridiautolla pitäisi olla mahdollisuus kahden–kolmen päivän koeajoon, koska ensivaikutelma latauspistokkeiden käytöstä voi antaa turhankin kielteisen kuvan. Jos koeajon pystyy tekemään ennen ostopäätöstä mahdollisimman normaalissa päivittäisessä käytössä, se antaa parhaan pohjan arvioida, mikä on kyseisen auton käyttökustannus omassa arjessa. Samalla tulee arvioiduksi käyttömukavuus.

Uusimmat videot

Päivän kuva

Päivän kuva: erilaisia Eko-Audeja

25.7.2016

Kun tuhatkiloinen Audi A2 1.6 FSI kohtasi 2,5 kertaa painavamman Q7 e-tronin.

Twitter

Instagram