Eila Parviainen

Pääkirjoitus: Yhteisiä huolia, ei vastapuolia

Meneillään oleva autoilun murros on tuonut mukanaan ennakkoluuloja ja tahallista asioiden kärjistelyä. Yleistää ei pitäisi, mutta silti…

Autoilijoiden jakolinja kulkee nyt polttomoottori- ja sähköautoilijoiden välillä. Sähköautoihin varauksella tai kielteisesti suhtautuvat nostavat mielellään esiin esimerkiksi jokaisen sähköautopalon ja pakkashaasteet latauksissa. Samat ihmiset kuitenkin unohtavat, että polttomoottoriautojakin palaa ja monen polttomoottoriautoilijankin kohtalona saattaa olla pakkasen hyydyttämä ajokki.

Sähköautoilijat eivät ole sen parempia. Oman auton uljaita – ja kalliita – ominaisuuksia ylistetään mielellään ja polttomoottoriautoilla yhä ajavia syyllistetään herkästi.

Turhaa kaikki. Murrosvaiheeseen kuuluu uuden opettelua, kehitystarpeita, epätietoisuutta, uteliaisuutta ja toisaalta arjen sanelemia ehtoja.

Myös Moottorin toimitus saa osansa terveisistä: toistuvasti saamme palautetta siitä, että koeajamme pelkkiä sähköautoja. Pieni totuuden jyvä väitteessä on, sillä lähes kaikki autouutuudet ovat nykyään vähintään ladattavia, jos eivät ihan täyssähköisiä olekaan. Uutuuskoeajoja voidaan tehdä vain uutuuksista – ja kyllä – Moottori koeajaa kaikki uutuusmallit. Se on suorastaan velvollisuutemme, sillä haluamme tarjota lukijoillemme tietoa ja havaintoja uusimmasta tekniikasta ja sen toimivuudesta. Ladattavia autoja näkyy siis sisällöissämme runsaasti.

Koska valtaosa liikenteessä olevista autoista on edelleen bensiinin tai dieselin voimin liikkuvia polttomoottoriautoja ja koska harvalla kuitenkaan on varaa upouuteen autoon, saati sähköautoon, haluamme tarjota tällekin enemmistölle sisältöä. Tästä syystä teemme käyttötestejä käytetyillä autoilla.

Uusimpana käyttötestiautona on 32 vuotta vanha Mercedes-Benz 250 TD, joka hankittiin 5 000 eurolla. Joulukuussa puolestaan päättyi 13 kuukautta kestänyt käyttötesti vuosimallin 2009 Volvo V50:llä. Käytetty auto on aina nimenomaan yksilö, mutta silti uskomme, että pidemmästä käyttötestistä saadut kokemukset antavat hyödyllistä tietoa käytetyn auton hankintaa pohtivalle.

Yhteinen huolemme on liikenteen toimivuus, liikennevälineiden saavutettavuus ja lopulta niiden käyttökustannukset. Polemiikki erilaisilla autoilla ajavien välillä on turhaa. Sen sijaan meidän tulee nähdä erilaiset käyttövoimat ja erilaisissa elinkaarensa vaiheissa olevat ajoneuvot mahdollisuutena, joka toisaalta vie kehitystä eteenpäin, mutta toisaalla tarjoaa saavutettavissa olevia ajoneuvoja mahdollisimman monelle. Jokaisella ajoneuvolla on paikkansa osana liikennejärjestelmäämme ja siksi niiden käyttö- ja hankintakustannusten pitää pysyä järkevällä tasolla. Se on yhteinen huolemme.

6.3.2024 Eila Parviainen