Yritysautoilija, kiinnostaisiko kaasu ja tankkaaminen kiinteään kuukausihintaan?

Secto Automotiven ja Gasumin uusi yritysautoilupalvelu perustuu kiinteään hinnoiteluun.

Ajoneuvot | Uutinen | 19.5.2017

Secto Automotiven ja Gasumin uusi yritysautoilupalvelu pyrkii vauhdittamaan kaasuautoilua.

Palvelusta hankittavan auton leasinghintaan sisältyy kaasuauto, kaasutankkaukset, huollot, huoltojen sijaisautot, pesut, rengaspalvelu ja vakuutukset. Myös ajokilometrien määrä sovitaan etukäteen. Palvelun taustavoimat lupaavat, että kuukausihinta pysyy kiinteänä koko sopimuskauden ajan.

Biokaasua tai maakaasua

Kiinteä hinnoittelumalli koskee yrityksen työsuhdeautoja muun muassa yhteiskäyttöautoja sekä vapaa autoetu-autoja, jolloin yritys maksaa käytännössä kaikki autoiluun liittyvät kulut. Polttoaineeksi valittavana on joko kotimainen biokaasu tai maakaasu.

Biokaasun käyttäminen liikenteen polttoaineena vähentää palveluntarjoajan mukaan hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Ei siis ihme, että Gasum korostaa tuotteen olevan ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus.

Yleisesti ottaen biokaasua tuotetaan Suomessa kotitalouksien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä.

Maakaasua Gasum puolestaan kuvailee puhtaimpana fossiilisena polttoaineena ja laskee sen hiilidioksidipäästöjen ovat noin 25 % pienemmät kuin bensiinin.

Autoveron laskentaperusteena päästöt

Autoveron laskentaperusteena käytettävät hiilidioksidipäästöt ovat kaasuautoissa matalia.

Gasumin esimerkkilaskelmassa käytetty Škoda Octavia päästää maltillisesti 99 grammaa kilometriä kohti, mikä laskee osaltaan kyseisestä ajoneuvosta perittävää autoveroa.

Uutta palvelua markkinoivan Gasumin ja Secto Automotiven mukaan matala autovero laskee auton hankintahintaa ja verotusarvoa, mikä on kannattavaa sekä yritykselle, että auton käyttäjälle. Molemmat yritykset uskovat vahvasti kaasuautoilun mahdollisuuksiin yritysautoilussa.

Saisiko olla sähkön sijaan kaasua?

Secto Automotiven myyntijohtaja Linus Baer toteaa suomalaisten yritysten olevan autopolitiikassaan valveutuneita. Päätöksenteossa huomioidaan usein ympäristöarvot.

– Kaasuautoilla on ekologisuudellaan edellytykset hyvinkin laajaan käyttöön yritysautoilussa, mutta toistaiseksi tästä vaihtoehdosta ei ole ollut riittävästi tietoa, esimerkiksi ladattaviin sähköhybridiautoihin tai täyssähköautoihin verrattuna.

Ennen uuden palvelun esittelyä Secto tutki yritysautopäättäjien näkemyksiä autoiluaiheesta. Kiinteä hinta ja ympäristöystävällisyys korostuivat yritysten toiveissa.

– Kyselyyn vastanneista kolmesta sadasta yritysautopäättäjästä 72 % toivoi autokulujen budjetointiin enemmän ennakoitavuutta ja puolet pyrkii aktiivisesti pienentämään oman autokantansa Co2-päästöjä seuraavan neljän vuoden aikana.

Verkosto kehittyy

Kaasuautovaihtehtoja tarjoavia valmistajia on monta. Työsuhdeautoinakin suosituista merkeistä kaasuversioita löytyy muun muassa Audilta, Mercedes-Benziltä, Škodalta ja Volkswagenilta. Henkilöautojen lisäksi kaasuversioita on myös pakettiautoina. Niistä osa on tarjolla myös uudessa palvelussa.

Suomessa myytävissä kaasuautoissa on kaasutankin lisäksi bensiinitankki. Tuplatankin ansiosta kaasuautojen toimintasäde on mallista riippuen noin 1 000- 1 400 kilometriä.

 

Kaasuautoilun sujuvuus on suurelta osin kiinni siitä, miten hyvin tankkausvekosto osuu autoilijan omassa arjessa käyttämien reittien varrelle. Jos tankkauspiste on kaukana, kärsii autoilun vaivattomuus tuntuvasti.

Gasumin operoimaa kaasutankkausasemaverkostoa voi pitää kattavana toistaiseksi lähinnä Etelä-Suomen alueella, mutta verkoston luvataan laajentuvan jatkuvasti.

Muita toimijoita kaasutoimialalla on vielä lukumääräisesti vähän, mutta aivan tavatonta biokaasun tuotanto esimerkiksi maatilojen yhteydessä ei enää ole.

Tällä hetkellä Gasumin asemia löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi Hyvinkäältä, Imatralta, Kotkasta, Kouvolasta, Lahdesta, Lappeenrannasta, Lohjalta, Porvoosta ja Riihimäeltä. Kesän 2017 aikana Gasum kertoo avaavansa uudet tankkausasemat muun muassa Hämeenlinnaan, Poriin, Jyväskylään ja Vantaalle. Suunnitelmissa on kaiken kaikkiaan 35 uutta asemaa lähivuosien aikana.

Lähde: Gasum ja Secto Automotive Kuvat: Moottorin arkisto

Keskustelu