Yllätyskäänne: Volkswagen vedättää asiakasta – Sopimus juridisesti mitätön!

Volkswagenin ympärillä vellova päästöjupakka saa hätävarjelun piirteitä. Uuden Volkswagenin ja Seatin ostajalta vaaditaan allekirjoitus paperiin, jonka vaikutusta edes myyjä ei tiedä.

Ajoneuvot | Uutinen | 20.11.2015

Uuden Volkswagenin ja Seatin ostaja joutuu myös Suomessa allekirjoittamaan lomakkeen, jonka mukaan hän on tietoinen siitä, että auton ilmoitetut hiilidioksidin (CO2) päästöarvot ja polttoaineen kulutuslukemat eivät välttämättä pidä paikkaansa. Audin ostajan ei tarvitse allekirjoittaa lomaketta.

Asiasta uutisoivat Suomessa ensin Helsingin Sanomat ja Kauppalehti.

ŠKODALLA ERI LINJA

Škodan ostajalle tällaista lomaketta ei tarjota.

– Meillä epäilyksen alaisista malleista tehtävään tarjoukseen lisätään maininta siitä, että ilmoitettu CO2-arvo voi muuttua. Samalla kerrotaan, että Škoda vastaa mahdollisesta ylimääräisestä autoverosta, kertoo markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen Škodaa maahantuovasta Helkama-Autosta.

– Asiakkaan on tärkeä tietää, jos CO2-arvo voi muuttua. Yrityksissä on periaatteita, joiden mukaan yrityksen autokaluston on täytettävä tietyt päästöehdot ja yksityisasiakkaalla vuotuinen ajoneuvovero lasketaan hiilidioksidipäästöjen mukaan. Jos CO2-arvo nousee, myös vuotuinen ajoneuvovero nousee, Kostiainen perustelee.

Kauppalehden mukaan Volkswagenia, Seatia ja Audia maahantuovan VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen ei osaa vastata, vapauttaako allekirjoitus Volkswagenin mahdollisista seuraamuksista.

– Tämä on tiedonanto asiakkaalle, enkä pysty ottamaan kantaa lakitekniseen asiaan. Myös autojen tekninen tutkiminen on vielä kesken ja tilanne voi muuttua nopeasti, kertoo Karjalainen Kauppalehdessä.

JURIDISESTI MITÄTÖN PAPERI

Autoliittoa maahantuojan lomake ihmetyttää.

– Tämä paperi ja vaatimus allekirjoituksesta on kuluttaja-asiakkaiden kohdalla juridisesti mitätön, toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

– Yritysasiakkaiden osalta sillä saattaisi ehkä olla jotain merkitystä. Toisaalta tuntuu mahdottomalta, että yritysasiakastakaan voitaisiin sitoa asiaan, jonka lopputulosta VW ei itsekään vielä tiedä, Nieminen kummastelee.

EURO PER GRAMMA

Vaikka maahantuoja maksaisikin autoveron korotuksen niin vuotuiseen ajoneuvoveroon tuleva korotus jää autonkäyttäjän lisäkustannukseksi.

Gramma hiilidioksidia maksaa reilun euron vuodessa. Trafin sivuilla olevasta taulukosta voi itse arvioida, millaisia euromääräisiä vaikutuksia CO2-arvon korotuksella olisi vuotuiseen ajoneuvoveroon.

Toistaiseksi ei tiedetä, miten isoja muutoksia virallisiin hiilidioksipäästöihin on tulossa. Näin ollen tarkkaa kustannusvaikutusta vuotuisen veron osalta ei myöskään tiedetä. Helkama-Auton Jussi Kostiainen kuitenkin arvioi, että autonostajan kannalta vaikutus voisi olla enimmillään 10–20 euroa vuodessa.

Korkeamman hiilidioksidipäästön vaikutus vuotuiseen ajoneuvoveroon on kuitenkin pieni raha verrattuna siihen, mitä autonkäyttäjä voi joutua maksamaan isompina polttoainekustannuksina.

– Kuluttajan on voitava luottaa valmistajan ilmoitukseen. Kun valmistaja on ilmoittanut väärän normikulutuksen ja ilmoittaa myöhemmin uuden, suuremman normikulutuksen, silloin kuluttajaa on alkuperäisessä ilmoituksessa harhautettu. Tämä on erittäin mielenkiintoinen juridinen kysymys, Autoliiton Pasi Nieminen pohtii.

– Ei ole kysymys siitä, mikä on todellinen kulutus. Kysymys on siitä, että asiakas on valinnut autonsa valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella. Tällöin asiakas on tehnyt esimerkiksi vertailun kilpailevaan merkkiin väärän tiedon pohjalta. Oikeilla tiedoilla asiakas olisi saattanut päätyä ostamaan jonkun muun merkin auton, Nieminen selittää.

– Isommasta polttoaineenkulutuksesta aiheutuu kuluttajalle paljon suurempi lasku kuin vuotuisesta ajoneuvoverosta.

Vuotuisen ajoneuvoveron määrä hiilidioksidipäästöjen mukaan ratkeaa Trafin verkkosivuilta.

Teksti: Eila Parviainen Kuva: Shutterstock

Lue myös: Viranomaiset tutkivat Boschin osallisuutta dieselgateen Yhdysvalloissa

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen