20.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellistä hehkua ruotsalaisittain – Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylellisin Volvo kautta historian. Hinta on hulppea, mutta niin on rahatukolla saatava autokin – monin tavoin. Hyvää: viimeistely, istuimet, moottori, kulutus. Huonoa: ratin säätö, sähköajon vaatimaton mitta, rengasäänet. Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut on pitkä mallinimi – ja kautta 89-vuotisen historian ylellisin Volvo! Ruotsalainen bling bling on toteutettu nelipaikkaisessa skandinaavisen tyylikkäästi, tolkuttomaan ylettömyyteen sortumatta. Mutta annetaanpa suuryrityksen johtajan istahtaa takaistuimelle ja kuvailla arkista liikkumistaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pätevät perusteet Jouduin perustelemaan pariinkin kertaan talousjohtajallemme – joka näin meidän kesken on niuho! – autovalintaani. Toki auto maksoi 138 585,13 euroa, mutta rahatukolla myös saa paljon autoa. Senkin kerroin menestyvän yrityksemme numeroniilolle, ettei tämän auton materiaalivalinnoissa ole kitsasteltu tai tehty kompromisseja. On Orreforsin kristallista tehdyt sampanjalasit, joilla on takaistuinten välissä oma jääkaappinsa. Sinne mahtuu jäähtymään kaksi pulloa parasta Taittingeria! Ilmajousitetun vaunun kulku on sen verran tasaista, ettei kuohuva juoma juuri läiky, joten kyytiin kehtaa pyytää kenet tahansa. Voimaa piisaa Väkeviä kykyjä ei voi olla havaitsematta takana matkustavakaan. Kookkaissa kuorissa on auto, jonka voimat eivät ehdy ihan kättelyssä. Ja nelivetoisuus takaa etenemisen haastavissakin olosuhteissa esimerkiksi talven tullen. Etupyörät saavat voimansa kaksilitraiselta polttomoottorilta (320 hv), takapyörät 87 hevosvoiman sähkömoottorilta. Voiman välittää käyttöön kahdeksanlovinen automaattivaihteisto – sen jouhevuudessa ei kuljettajani mukaan ole huomautettavaa. Ohjauksessa on kuulemma Volvoille ominaista luonnollisuutta ja tunnokkuutta, kertoo kuljettajani. Mutta on hänellä arvosteltavaakin. Kuljettajani oudoksuu, että tämän hintaluokan autossa ohjauspyörä säätyy käsivoimin eikä sähköllä. Volvo XC90 T8 ja vuorineuvoksen kiireet Ja jos olen myöhässä seuraavasta kokouksesta, tietää kuljettajani valita oikean ajotilan, se nimittäin vaikuttaa kulkukerkeyteen selvästi. Power-asetuksella kolmetonninen järkäle liikahtaa luvatusti. Volvo kiihtyy seisoviltaan sataseen kunnioitettassa 5,6 sekunnissa. Toisaalta kaasua järkevästi annostelevalla ajotavalla ja otollisissa olosuhteissa Volvolla voi liikkua nelisenkymmentä kilometria sähkön voimin. Sähköajo on miellyttävää, pehmeätä ja äänetöntä etenkin kaupunkiruuhkissa. Ja klubilla voi kehaista liikkuvansa ekologisesti! Volvo XC90 ei tunnu aina ilmajousitteiselta, sillä ajoittain tienpinnan värinät ja rengasäänet välittyvät sisälle asti. Ääniä kuitenkin hieman taltuttaa Excellence-mallin väliseinä tavaratilan ja matkustamon välissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hierovaa nappanahkaa Matkustamossa ylellistä tunnelmaa luovat lasipäällysteinen vaihdevipunen, puupintapanelointi, näyttävä digitaalimittaristo, kookas ja selkeä kosketusnäyttö, automaattinen nelialueilmastointi sekä nappanahkaiset hierovat ja tuuletut istuimet. Syksyistä Brahmsia Laadukkaat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet ja julmettu määrä kaiuttimia takaavat kuuntelunautinnon. Olen klassisen musiikin ystävä, joten mies ratin takana osaa valita ääniasetukseksi akustiikaltaan kehutun Göteborgin sinfoniaorkesterin kotisalin. Edellinen kuljettajani valitsi musiikin kaksi kertaa omin päin, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Matkustamon rauhassa unohdan maalliset murheet, suljen silmät ja nautin. Johannes Brahmsin neljännen sinfonian ensimmäinen osa alkaa surullisen syksyisellä teemalla, ja niin alkaa myös lasikattoa koetteleva rankkasade – siellä jossain. Teksti Marko Jokela Kuvat Antti Hentinen Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Hinta alkaen 138 585 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³ 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 235 kW (320 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku