25.10.2016

Yhteiskäyttö leviää myös yritysautoihin

ald sharing

Yhteiskäyttöautot ovat uusi tapa hoitaa yritysautoilua. Uudenlaisen palvelun vahva valtti on joustavuus.

Määräajaksi käyttäjälleen hankittava leasingauto on monelle yritykselle ja monessa tapauksessa järkevä tapa hoitaa liikkumista – muttei aina. Uusi yhteiskäyttöidea tuo tarjolle joustavuutta.

ALD Automotiven uudenlainen palvelu kantaa nimeä ALD Sharing. Siinä yritys saa käyttöön yhteiskäyttöauton, jota voi käyttää usea työntekijä.

– Vastaamme liikkumistarpeisiin 24/7, emme yksinomaan autotarpeisiin, toimitusjohtaja ALD Automotiven Pekka Kivinen tiivistää.

ald sharing

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia liikkumistapoja

Kivinen uskoo jakamistalouden ja ympäristötietoisuuden olevan vahvistuvia trendejä, jotka kannustavat uudenlaisiin liikkumistapoihin myös yrityskäytössä.

– Tutkimusten mukaan yksi uusi vähäpäästöinen yhteiskäyttöauto voi korvata liikenteestä jopa 15 ajoneuvoa, Kivinen kertoo.

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin toiminnanjohtaja Marko Forsblom toivottaa tervetulleeksi kaikki uudenlaiset tavat liikkua älykkäästi.

– Tämä yhteiskäyttö-idea on kiinni ajassa. Liikkuminen palveluna ja erilaiset vertaisvuokraukset ovat yhä vahvemmin tulevaisuutta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Saksassa autojen yhteiskäyttö on kasvussa, Forsblom kertoo.

Taksin sijaan

ALD Automotiven myyntiryhmän päällikkö Aki-Aleksi Pesonen uskoo, että yhteiskäyttöautot soveltuvat erityisesti sellaisille ihmisille, jotka työssään joutuvat tiuhaan käyttämään taksia tai turvautuvat lyhytaikaisesti vuokra-autoihin.

Yritysten kannalta yhteisessä käytössä oleva auto voi Pesosen mukaan nostaa autojen käyttöastetta siihen verrattuna, että yrityksellä pysäköintialueella käyttämistä odottelisi kiinteä autokatras.

– Autoa voi olla jakamassa viisi, 20 tai vaikka sata ihmistä. Palvelu perustuu älykkääseen auton varauskalenteriin, joka toimii matkapuhelimella.

ald sharing
Aki-Aleksi Pesonen

Älykännykällä sisään

Auton saa varattua ja sen ovet avattua matkapuhelimen avulla. Puhelimen näytölle tuleva kartta näyttää auton sijainnin.

ald sharingAuton avaamisessa tulee olla kärsivällinen, sillä salatun ja varmistetun yhteydenoton vuoksi oven avautumista saa vartoa seitsemisen sekuntia.

Autoon saa käyntiin käynnistysnapista painamalla. Avaimia ei siis tarvita lainkaan.

– Se on iso helpotus, sillä yhteisessä käytössä olevat avaimet olisivat niitä tarvittaessa kuitenkin väärässä paikassa, Pesonen arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi autoluokkaa

ALD:llä on tarjota yhteiskäyttöön viidenlaisia autoja.

Pienet autot ovat kooltaan Škoda Fabioita tai vastaavia. Keskikokoiset autot Škoda Octavioita tai vastaavia. Hybridinä tarjolla on Toyota Auris, sähköautona Nissan Leaf. Ja pakettiautona on Nissan NV200.

Pesonen kertoo ALD:llä lasketun, että jos päivittäistä työajoa tulee 80 kilometriä, koituu yhteiskäytössä olevan pienikokoisen auton käytöstä 39 prosenttia vähemmän kuluja, kuin jos yritys maksaisi vastaavista työajokilometreistä kilometrikorvaukset. Laskelman taustalla on, että yhteiskäyttöisen Škoda Fabian vuorokausihinta on 16,20 euroa. Tämän päälle yrityksen maksettavaksi tulevat toki polttoainekulut.

Tavoitteena 22 kaupunkia

ALD aloittaa uuden palvelunsa aluksi pääkaupunkiseudulta, joten Pesosen mukaan aluksi puhutaan sadoista yhteiskäyttöautoista, mutta lähitulevaisuudessa ehkä jo tuhansista.

– Meillä on tavoitteena kasvattaa palvelu Suomessa 22 suurimman kaupungin alueelle.

Pesonen kertoo, että hybridit ja sähköautot ovat herättäneet yrityksissä kiinnostusta.

– Ympäristötietoisuus on kasvussa ja toisaalta sähköauto voi olla yritykselle imagollisesti merkittävä valinta.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Luetuimmat