Yhdysvaltalaisten diesel-Volkkaristien yleisin valinta: auton takaisinosto

Korjausohjelman puuttuminen vaikuttaa voimakkaasti USA-Volkkaristien korvausvalintoihin.

Ajoneuvot | Uutinen | 5.9.2016

Reilu kuukausi on kulunut siitä, kun Volkswagen ja Yhdysvaltain viranomaiset pääsivät alustavaan sopuun dieselskandaalin hoidosta Atlantin toisella puolella. 2,0-litraisiin EA189-moottoreihin kohdistuva sovintoehdotus toi ongelmallisten dieseleiden omistajille kaksi korvausvaihtoehtoa: rahasumma ja ajoneuvon korjaus, tai ongelmallisesta ajoneuvosta eroon hankkiutuminen myymällä se takaisin Volkswagenille.

Takaisinosto enemmistön mieleen

Kriisin koskettamasta 475 000 ajoneuvosta yli 210 000:n omistajat ovat jo rekisteröityneet korvausohjelman piiriin, osoittaen joukkokanteeksi melkoista aktiivisuutta.

Vaikka pääkantajan asianajaja Elizabeth Cabraser ei kommentoinut varsinaisia prosenttiosuuksia, on ehdoton enemmistö valinnut korvausmenettelyksi autonsa takaisinlunastuksen. Tähän vaikuttaa osaltaan se, että Volkswagen ja viranomaiset eivät ole vieläkään päässeet ymmärrykseen itse korjauskampanjan toteutuksesta. Mikäli sopu syntyy lähiaikoina, saattavat monet vielä kääntää kelkkansa.

Volkswagenille takaisinlunastus on kalliimpi vaihtoehto, mutta se auttaa yhtiötä saavuttamaan tavoitteen, jossa 85 prosenttia päästöhuijausajoneuvoista saadaan pois liikenteestä. Mikäli Volkswagen ei jostain syystä pystyisi tavoitteeseen sovitussa määräajassa, olisi luvassa vielä lisää oikeudellisia seurauksia.

Kaikki eivät halua korvauksia

Vain 0,05 prosenttia eli 235 auton omistajaa on valinnut, että ei halua Volkswagenilta yhtään mitään ja he haluavat pitää autonsa juuri sellaisena kuin se on. Osuus on huomattavan vähäinen verrattuna moniin muihin yhdysvaltalaisiin joukkokanteisiin.

Volkswageneiden omistajille on syyskuuhun 2018 saakka aikaa myydä ajoneuvonsa takaisin valmistajalle. Asianomistajat ovat tähän mennessä lähettäneet yli 800 000 muistutusta autojen omistajille, jotta nämä rekisteröityisivät korvauksia varten.

Nähtäväksi kuitenkin jää, miten monta dieselskandaalissa ryvettynyttä autoa tullaan lopulta näkemään romuttamoilla – ja moniko niistä täytyy korvata toisella autolla. Ympäristö tuskin siis pääsee helpolla näinkään.

Lähde: Bloomberg Kuva: Volkswagen

Katso myös:

 

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen