16.3.2017

Volvon pääjohtaja: Dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen

Volvon pääjohtaja: Dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen

Pääjohtaja Samuelssonin mukaan kiristyvät päästörajat ohjaavat kehitystyötä hybrideihin ja sähköautoihin.

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson näkee dieselin tulevaisuuden epävarmana vuoden 2020 jälkeen. Alati kiristyvät päästörajat ajavat kehitystyötä kohti hybridejä ja sähköautoja. Samuelsson kertoi näkemyksistään australialaiselle CarAdvice-verkkojulkaisulle, josta Suomessa ensimmäisenä raportoi Taloussanomat.

Vuoteen 2020 mennessä Volvon täytyy saada mallistonsa keskimääräinen hiilidioksidipäästö 95 grammaan kilometriltä. Samuelssonin mukaan diesel pystyy 95 grammaan, mutta ei enää sen alle puhtaana polttomoottorina.

Volvon pääjohtaja: dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen
Pääjohtaja Samuelsson uskoo dieselin olevan arvokas voimanlähde vielä muutaman vuoden ajan.

– Alle 95 g/km mentäessä olen melko varma, että diesel ei pysty meitä auttamaan. Sitten jää vain sähköistäminen, pääjohtaja linjasi.

– Polttomoottorin hyötysuhteen parantaminen on mielestäni on jo toteutettu, joten seuraava askel on hybridisaatio ja täyssähköautot.

Kun CarAdvice kysyi dieselin ja sähkövoiman yhteiselosta, kävi ilmi, että asiaa on toki pohdittu, mutta kannattavuutta ei ole saavutettu. Samuelssonin mukaan tulee myös aika, jolloin bensiinihybridit ovat kuluiltaan tasaveroisia dieseleiden kanssa.

Volvon pääjohtaja: dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen

– Meillä on se jo V60:ssämme, ladattava hybridi, joka on yhdistetty dieselmoottoriin. Luulen, että tulevaisuudessa on vähemmän tärkeää mikä termodynaaminen prosessi on käytössä, mutta polttomoottori yhdistyy entistä useammin hybridisaation kanssa. Se on se tapa, jolla päästään eteenpäin.

Vuotta 2020 odoteltaessa yhtiö kuitenkin panostaa edelleen dieseliin ja sen kehittämiseen. Pidemmällä aikavälillä dieselmoottorin päästöjen saattaminen bensiinimoottoreiden tasalle tekee niistä kalliimpia, ohjaten kehitystä pois dieselin suunnalta.

– 2020 jälkeen tilanne on avoimempi, sähköistyksellä on silloin isompi rooli. Asiakkaiden mieltymyksistä riippuu miten akustojen hinnat ja latausinfrastruktuuri vaikuttavat sähköistymisen etenemiseen.

Volvo aikoo saada vähintään yhden täyssähköauton markkinoille vuoden 2019 aikana ja miljoonan myydyn sähköauton raja pitäisi saavuttaa 2025.

Volvon pääjohtaja: dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen
Volvon uudet SPA- ja CMA-alustarakenteet on suunniteltu sähköistäminen mielessä.

– Emme kehitä vain yhtä mallia, vaan sähköistämme pienempää alustarakennettamme ja sähköistämme isompaa alustaamme, SPA:ta. Emme ole kertoneet kumpi niistä on ensimmäinen sähköauto, mutta jompikumpi niistä, Samuelsson virnisti.

– Näemme tulevaisuuden sähköisenä ja haluamme olla nopeita siirtymässä. Siksi olemme sitoutuneet, miljoona autoa maailmalla, ja se on samalla miljoona autoa potentiaalista bisnestä sille, joka investoi lataamiseen.

Lähde: CarAdvice via Taloussanomat Kuvat: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat