16.3.2017 Ajoneuvot Volvon pääjohtaja: Dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääjohtaja Samuelssonin mukaan kiristyvät päästörajat ohjaavat kehitystyötä hybrideihin ja sähköautoihin. Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson näkee dieselin tulevaisuuden epävarmana vuoden 2020 jälkeen. Alati kiristyvät päästörajat ajavat kehitystyötä kohti hybridejä ja sähköautoja. Samuelsson kertoi näkemyksistään australialaiselle CarAdvice-verkkojulkaisulle, josta Suomessa ensimmäisenä raportoi Taloussanomat. Vuoteen 2020 mennessä Volvon täytyy saada mallistonsa keskimääräinen hiilidioksidipäästö 95 grammaan kilometriltä. Samuelssonin mukaan diesel pystyy 95 grammaan, mutta ei enää sen alle puhtaana polttomoottorina. Pääjohtaja Samuelsson uskoo dieselin olevan arvokas voimanlähde vielä muutaman vuoden ajan. – Alle 95 g/km mentäessä olen melko varma, että diesel ei pysty meitä auttamaan. Sitten jää vain sähköistäminen, pääjohtaja linjasi. – Polttomoottorin hyötysuhteen parantaminen on mielestäni on jo toteutettu, joten seuraava askel on hybridisaatio ja täyssähköautot. Kun CarAdvice kysyi dieselin ja sähkövoiman yhteiselosta, kävi ilmi, että asiaa on toki pohdittu, mutta kannattavuutta ei ole saavutettu. Samuelssonin mukaan tulee myös aika, jolloin bensiinihybridit ovat kuluiltaan tasaveroisia dieseleiden kanssa. – Meillä on se jo V60:ssämme, ladattava hybridi, joka on yhdistetty dieselmoottoriin. Luulen, että tulevaisuudessa on vähemmän tärkeää mikä termodynaaminen prosessi on käytössä, mutta polttomoottori yhdistyy entistä useammin hybridisaation kanssa. Se on se tapa, jolla päästään eteenpäin. Vuotta 2020 odoteltaessa yhtiö kuitenkin panostaa edelleen dieseliin ja sen kehittämiseen. Pidemmällä aikavälillä dieselmoottorin päästöjen saattaminen bensiinimoottoreiden tasalle tekee niistä kalliimpia, ohjaten kehitystä pois dieselin suunnalta. – 2020 jälkeen tilanne on avoimempi, sähköistyksellä on silloin isompi rooli. Asiakkaiden mieltymyksistä riippuu miten akustojen hinnat ja latausinfrastruktuuri vaikuttavat sähköistymisen etenemiseen. Volvo aikoo saada vähintään yhden täyssähköauton markkinoille vuoden 2019 aikana ja miljoonan myydyn sähköauton raja pitäisi saavuttaa 2025. Volvon uudet SPA- ja CMA-alustarakenteet on suunniteltu sähköistäminen mielessä. – Emme kehitä vain yhtä mallia, vaan sähköistämme pienempää alustarakennettamme ja sähköistämme isompaa alustaamme, SPA:ta. Emme ole kertoneet kumpi niistä on ensimmäinen sähköauto, mutta jompikumpi niistä, Samuelsson virnisti. – Näemme tulevaisuuden sähköisenä ja haluamme olla nopeita siirtymässä. Siksi olemme sitoutuneet, miljoona autoa maailmalla, ja se on samalla miljoona autoa potentiaalista bisnestä sille, joka investoi lataamiseen. Lähde: CarAdvice via Taloussanomat Kuvat: Volvo Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?