17.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ladattava hybridi – Volvo XC90 T8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköajosta voi nauttia vain lyhyesti. Hyvää: nelivetokyvyt, vaihteisto, sisätilat, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, arkikulutus, hinta. Volvo XC90 T8 Twin Engine on ladattava hybridi, jonka perusta on kookas, ylellinen ja kehuttu malliston lippulaiva. Kaikki siis hyvin? No ei aivan. Hybridin muut kuin verotukselliset valtit jättävät ilmaan kysymyksiä. Onko koeajossa esimerkki poltto- ja sähkömoottorin teknisesti taidokkaasta yhdistelmästä mutta järjettömästä välivaiheesta kohti sähköautoilua? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ehtyvää sähköajoa Ostajaa miellyttää, että verokohtelu on lempeää (päästöt 49 g/km). Luvattu keskikulutus on 2,1 litraa satasella. Arkiajossa huitelee helposti 8–10 litrassa. Akut täynnä sähköajoa luvataan jopa 40 kilometriä, käytännössä vähemmän. Sähköajon kilometrit ehtyvät ajettua matkaa nopeammin. Nytkähtelevä ruuhka-ajo, risteyksien renkaita sudituttava liukas tienpinta ja mahti-Volvon kookkaus tekevät tehtävänsä. Volvo on vahvoilla kun tarvitaan voimaa ja vääntöä – tai nelivetoisuutta. Omiaan matka-ajoon Valittavana on viisi ajotilaa. Kuljettaja voi vaikka moottoritieltä kaupunkiin saavuttuaan vaihtaa ajossa päästöttömään sähkötilaan. Hybrid-asetus vaatii vähiten ajettelua, sillä auto toimii kulutuksen kannalta mahdollisimman taloudellisesti. Pitkällä taipaleella matkanteko on vakaata, yllätyksetöntä ja vaivatonta. Kaupunkiruuhkien nytkähdyksissä seisauttava automaattijarrutus on omiaan estämään peltiä rypistymästä. Kristallia ja nahkaa Näkymiä hallitsee kookas näyttö, jota hallitaan tableteista tutuin napsautuksin, sivupyyhkäisyin tai kahden sormen nipistys/levitystekniikalla, joka zoomaa näppärästi esimerkiksi karttanäkymän halutun yksityiskohtaiseksi. Hopeainen metallipanelointi lyö kättä mustalle nahalle. Lyhyessä vaihdekepukassa on pimeässä hohtavaa Orreforsin kristallilasia. Viimeistely vakuuttaa, eikä muuten voi olla, onhan hintalapussa kuusi numeroa pilkun vasemmalla puolen. Jos säätää korkealaatuisista 1 400 watin Bowers & Wilkinsin poppikoneista nupit kaakkoon ja äänitilaksi akustiikaltaan upean Göteborgin konserttisalin, joutuu matka ja irtaantuu sielu auton ulkopuolisesta maailmasta ja sen murheista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Hinta alkaen 115 576 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm3, kaksi ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, sähköisesti kytkettävä neliveto. Teho 235+65 kW (320+87 hv), 5700 r/min Vääntö 400+240 Nm (2200–4500 r/min) Vääntö 400+240 Nm (2200–4500 r/min) Akku Latausaika 2,5/3,5/6 tuntia. Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 1931 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2984 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku