12.12.2013

Koeajo: Volvo V70

Farmari-Volvo on suomalaiselle autoilijalle käsite. Leppeästi ajettava ja tilava käyttöauto on kotonaan niin moottori- kuin maanteilläkin. Hyvää: Monipuolinen turvallisuusajattelu. Huonoa: Varustelun myötä korkeaksi nouseva hinta.

Volvo uudistaa mallisarjojaan vaivihkaa. Uudet Volvo S80-, V70- ja XC70-mallit lähestyvät toisiaan pienin askelin ulkonäön ja teknisten hienouksien yhdenmukaistuessa. Volvo ilmoittaakin, että näin luodaan tietä tulevalle, entistä yhdenmukaisemmalle mallistolle.

V70:n Tavaratila on edelleen kelpo 575 litraa, kun kaikki istuimet ovat käytössä. Takaistuimet kaadettuina tilaa on peräti 1 600 litran verran. Sähkötoimista takaluukkua voi käyttää etäältä avaimenperästä tai vaikkapa kojetaulusta käsin.

Edessä uudelleen muotoiltu säleikkö, päiväajovalot sekä kromikoristeet ja takana uusi puskuri, pakoputkenpäät ja uudistuneet takavalot erottavat uusimman V70:n edeltäjästään. Volvo ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi kunnioitettavan alhaiset 4,9 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyli tilanteen mukaan

Sisällä uuden mallin erottaa ennen kaikkea uudesta, graafisesta digitaalimittaristosta. Väristä tunnistettavia teemoja on kolme: Elegance, Eco ja Performance. Nimiensä mukaisesti ne avustavat kuljettajaa erilaisissa ajotyyleissä.

Matka-ajossa kuljettaja arvostaa erinomaista istuinta, automaattisesti vastaantulijan huomioivia kaukovaloja ja mukautuvaa vakionopeussäädintä. Auto itse säätää ajovalot niin, ettei vastaantulija häikäisty. Vakionopeussäädin huomioi edessä hitaammin etenevän jonon ja sovittaa nopeuden sen mukaiseksi. Taajama-ajoon tuo turvallisuutta nyt jo vakiovarustukseen kuuluva City Safety , joka kykenee pysäyttämään auton jopa 50 km/h-nopeudesta, jos eteen osuu este.

Varustelemalla hinta nousee

Lisävarustelistaa kannattaa tämänkin hintaisessa autossa tutkia harkiten. Esimerkiksi Driver Support -nimeä kantava paketti sisältää muun muassa jalankulkijan ja polkupyöräilijän havaitsemistoiminnon, mitkä ovat hyödyllisiä erityisesti tiiviissä taajamaliikenteessä. Myös kaistavahti, kuljettajan vireystilan tarkkailu, risteävän liikenteen varoitus ja liikennemerkkien tunnistus sisältyvät 2 341 euron hintaiseen pakettiin.

Halvin V70 malli, D2, maksaa 39 957 euroa. Koeajetun V70 D3 Business automaatin listahinta on 46 734 euroa, mutta lisävarusteineen sen kokonaishinta on 52 910 euroa.

Eila Parviainen

Volvo V70

Hinta alkaen

39 957 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

52 910 €

Moottori

1984 cm³, diesel, 5 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaatti, etuveto

Teho

100 kW (136 hv), 3500 r/min

Vääntö

350 Nm (1500–2250 r/min)

Vääntö

350 Nm (1500–2250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,6 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

130 g/km

Mitat

pituus 4814 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm
Tavaratila: 575 l
Omamassa: 1817 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1600 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Ecotest

Ei testattu

Matkanjatkamispalvelu

Huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat