14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V70 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: moottorin vääntö, polttoainetalous, ohjaustuntuma. Huonoa: sutimisherkkyys, kuljettajan tilat varauksin. Volvo on pieneksi tehtaaksi ottanut suuria teknisiä harppauksia. Tehdas on syystäkin ylpeä uudesta moottoriperheestään. Nyt myös V70:n nokalle saatu D4 edustaa tätä uusinta moottorifilosofiaa. Volvo on joutunut vuosien ajan tyytymään erilaisiin moottoripäivityksiin. Viime syksynä valmistaja vihdoin sai esitellyksi uuden moottoriperheen. Nykyisin kiinalaisomistuksessa olevan Volvon insinöörit ovat kuuden vuoden ajan kehittäneet uutta moottoriperhettä. Tulokset ovat erinomaisia. Viisi- ja kuusisylinterisistä moottoreista on nyt kokonaan luovuttu ja koko moottoripaletti nojaa jatkossa 4-sylinterisiin ja kaksilitraisiin ratkaisuihin. Nyt koeajamani Drive-E D4 on vankka, vääntävä ja tehokas moottori. Silti sen kulutus puristetaan neljällä alkaviin lukemiin, jotka herättävät ehdottomasti kunnioitusta. Auto sentään on iso ja raskas. Istuessani pitkästä aikaa V70:n ohjaamoon mieleeni muistuu heti pari tuttua seikkaa. Yleisnäkymä laadukas ja osin konservatiivinen. Tosin uudet digitaalimittarit poikkeavat vanhoista näkymistä, mikä piristää ohjaamoilmettä. Digimittareiden luettavuus on sitten eri juttu. Siinä varmuudella makutottumukset ja sitä myötä mielipiteet jakautuvat puolesta ja vastaan. Ohjauspyörä on ääriasennossaankin yllättävän alhaalla. Jos istuin olisi yläasennossa ja ohjauspyörä alimmassaan, hyvin treenatut (tai tässä tapauksessa lähinnä syömällä hankitut) reisilihakset estäisivät ajajan paikalle kampeutumisen kokonaan. Ohjauspylväs ja itse ratti edellyttävät mennen tullen lievää pujottautumista autoon kuljettaessa. Auto on ylipäätään matala ja kuten sanottu, paksujalkaisen on painettava istuin alimpaan asentoon. Näin V70 sopii huonosti ainakin jäykkäselkäiselle ajajalle. Autoon toden totta laskeudutaan. Istuimet ovat miellyttävät, mutta nahkapäällysteisinä lämpenevät kovassa pakkasessa suhteellisen hitaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahva moottori Avaimen virkaa toimittava kapula työnnetään virtalukon paikkaa toimittavaan koloon. Kolon alla on starttinappula. Pikahehkun valo välähtää jokusen sekunnin ja Drive-E D4 murahtaa käyntiin. Kylmäkäynnistys paljastaa, ettei uutuusmoottori ole aivan hiljaisimmasta päästä. Onneksi moottorin kalkatus ei tunkeudu ohjaamoon. Lisäksi lämmettyään moottori pitää hivenen maltillisempaa ääntä. joten matkamukavuus ei siitä kärsi. D4-dieselmoottori tarjoaa vahvaa suorituskykyä. Yhdistettynä 8-portaiseen automaattivaihteistoon paketti on pääasiassa kunnossa. Keskikulutus koeajon pakkastalvisissa olosuhteissa pysyi maltillisessa 6,1 litrassa. Tosin lukema on äärimmäisen kaukana tehtaan lupaamasta normikulutuksesta, mutta sehän ei nykyaikana ole enää kenellekään yllätys. Japanilaisen Aisin-Warnerin valmistama vaihteisto toimii yleisesti ottaen mainiosti. Se työskentelee vääntävän moottorin kanssa vaivattomasti ja melko huomaamatta. Liikkeelle lähdettäessä tosin pieni viive ja kuljettajan kaasujalan suurpiirteisyys saa aikaan startteja, joissa etupyörät ruopivat hetken. Itse asiassa autolla on vaikea lähteä niin, ettei sutimista tapahtuisi. Se, että vetävät pyörät lyövät joutilasta lähdettäessä kuvastaa hyvin myös Volvon lähestymistapaa elektronisissa avustimissa. Ajonvakautus puuttuu erittäin maltillisesti ja sallii melko reilunkin luiston ilman suurta dramatiikkaa. On makuasia, pitääkö sallivasta ajonvakautuksesta, mutta ainakin tässä tapauksessa kokonaisuus tuntuu miellyttävämmältä kuin kaitsevammat versiot samasta teemasta. Lisää varusteita Koeajon alusta asti sain havaita, ettei V70 herätä suuria intohimoja. Jopa perhepiirissä ihmeteltiin, miksi koeajan vanhaa autoa. Totuus on, että jo vuonna 2007 esitelty kolmannen sukupolven V70 on harmaa eminenssi, joka ei päitä käännä. Edes kevyen kasvojen kohotuksen jälkeen. Ulkoinen habitus kannattaa silti sivuuttaa, sillä naapurikateuden herättämisen ei pitäisi olla autolla liikkumisen pääasian. Pieni kulutus ja suuri suorituskyky sen sijaan on asia, jonka pitäisi herättää mielenkiintoa. Samaan hengenvetoon on tarpeen muistuttaa, että Volvolla vanhahtavan korimallin houkuttelevuutta lisätään lastaamalla siihen runsaasti uusia varusteita. Esimerkiksi koeajoauton varustepaketti Driver Support sisältää tukun turvavarusteita. Siinä ovat mukautuva vakionopeudensäädin ACC jonoaputoiminnolla, törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella, jalankulkijan ja pyöräilijän havaitsemistoiminto, etäisyysvahti, kaistavahti, kuljettajan tarkkailutoiminto, BLIS-järjestelmä, liikennemerkkien tunnistustoiminto, sekä aktiiviset kaukovalot. Hintaa lisävarustepaketti kasvattaa 2 274 eurolla. Näiden ohella koeajoautossa oli mm. talvipaketti, johon sisältyvät lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi. Näiden nautintojen hinnaksi tulee maltilliset 554 euroa veroineen. Tietysti varusteinnostuksen keskellä on hyvä muistaa, että mikään Volvon varusteista ei enää nykyaikana ole ainutlaatuinen ja että varustelu kasvattaa tuhdisti hintaa. Koeajopelissä kaikilla herkuilla lähtöhinta pompsahtaa hiukan yli 8 000 eurolla. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volvo v70 D4 Hinta alkaen 49 913 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 932 € Moottori 1 969 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 8v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 4,0 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4814 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1854 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?