14.1.2014

Koeajo: Volvo V60

Modernit moottorit lisävät hiljattain uudistuneen V60:n kiinnostavuutta. Hyvää: voimanlähteen alavääntö, polttoainetalous. Huonoa: takajalkatilat.

Volvon 60-sarjalaisiin tulee piakkoin uusi moottoriperhe. Ja vuoden kuluttua tulee uusi pohjaratkaisu.

Maaliskuussa 2010 Fordilta kiinalaiselle Zhejiang Geely Holding Groupille siirtynyt Volvon henkilöautotuotanto on hurjien investointien kohteena. Ensimmäinen iso askel on Drive-E -voimalinja, johon kuuluu kolme uutta moottoria ja kahdeksanportainen automaattivaihteisto.

Ensi vuonna tuotantoon tuleva muunneltava Spa-pohjaratkaisu täyttää lähes kaikkien Volvo-mallien tarpeet. Ainoastaan V40-mallisto jää uudistuksen ulkopuolelle. Moottorit ja tuleva pohjarakenne ovat täysin Volvon omia.

Suomessa uusi moottoriperhe tulee vuodenvaihteessa tarjolle keväällä uudistettuihin S60-, V60- ja XC60-malleihin. Uuden automaattivaihteiston ohella tarjolla on kuusiportainen manuaalivaihteisto.

Autot ovat toistaiseksi etuvetoisia, myös XC60-mallissa.Vasta Spa-pohjarakenne mahdollistaa nelivedon uusilla moottoreilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Linjana nelisylinterisyys

Moottorimallisto kattaa 181-hevosvoimaisen D4-turbodieselin sekä 306-hevosvoimaisen T6-bensiinimoottorin. T6 on varustettu mekaanisella ahtimella ja turbolla. Kolmas uutuus on turboahdettu T5-bensiinimoottori.

Tulokkaat ovat nelisylinterisiä ja kaksilitraisia. Dieselissä on yhteispaineruiskutus ja bensiinimoottoreissa suorasuihkutus ja muuttava venttiilien ajoitus.

Huipputaloudellinen diesel

Suomessa suurimmat odotukset kohdistuvat D4-moottoriin. Käsivalintaisella vaihteistolla sen päästöt ovat 99 grammaa kilometrillä.

Diesel vaikuttaa kautta linjan miellyttävältä. Alavääntö on hyvä ja voimaa löytyy myös korkeammilla kierroksilla. Moottorista jää vahva kuva.

Japanilaista sukujuurta oleva, mutta Volvolle räätälöity momentinmuuntimeen perustuva automaattivaihteisto työskentelee esimerkillisen pehmeästi.

Vaihteen valitsimet on sijoitettu ohjauspyörän yhteyteen. Käsivalinta jää päälle pitkiksi ajoiksi, vaikka vaihteita ei käytetä käsin. Automatiikka palaa ehkä turhankin pitkän viiveen jälkeen.

Parin tunnin vuoristolenkki moottoritieosuuksineen pysäyttää ajotietokoneen 7,3 litran kulutuslukemaan, mikä ei varmasti kerro koko totuutta.

Teksti ja kuva: Jari Kohonen

Volvo V60 D4 Summum aut.

Hinta alkaen

39 068 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

45 759 €

Ajoneuvovero

93 €/ v

Käyttövoimavero

422 €/ v

Moottori

1969 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä,
turboahdin, 8-v automaatti, etuveto.

Teho

133 kW (181 hv), 4250 r/min

Vääntö

400 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,6 s

Huippunopeus

225 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

111 g/km

Mitat

pituus 4635 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm
Tavaratila: 430 l
Omamassa: 1623 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

jatkua (24h) vuoden ajan

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat