18.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 T3 – yksi sylinteri liikaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60:n uusi pikkumoottori, muttei vielä kolmisylinterinen. Hyvää: istuinmukavuus, suuntavakavuus. Huonoa: pintakova jousitus, vaihteiston lievät nykäykset Volvon nykyinen moottorivalikoima on melkoinen viidakko: pelkkää mallimerkintää tuijottamalla ei pysty sanomaan, minkä suuruisella voimanlähteellä mikäkin malli kulkee. Hyvänä esimerkkinä on nyt koeajettu Volvo V60 T3, jossa iskutilavuus vaihtelee sen mukaan, onko vaihteisto manuaali vai automaatti. Käsin hämmennettävän mallin moottori on kaksilitrainen, kun automaatissa käytetään 1,5-litraista konetta! Kaiken kukkuraksi teho- ja vääntölukemat ovat molemmissa identtiset – kaksilitraisessa tosin suurin vääntömomentti esiintyy jo 1 300 kierroksesta alkaen, mutta tällä erolla ei käytännössä ole merkitystä, kun vaihteiston tyyppi on erilainen. Sama ”moottorihämäys” koskee tällä hetkellä paitsi sisarmalli S60:ta, myös pienempää V40-mallistoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kone Volvolta, ei Fordilta Väärinymmärryksen mahdollisuudet eivät lopu tähänkään. Vielä vähän aikaa sitten monet Volvot kulkivat Fordin moottorien voimin, ja kun esimerkiksi Mondeossa käytetään nykyään tismalleen samankokoista 1 498-kuutioista bensaturboa, voisi luulla, että se löytyy myös T3-Volvosta. Ehei. Uusi 1,5-litrainen moottori on kokonaan ruotsalaistehtaan omaa käsialaa. Itse asiassa sylinterin halkaisija on sama kuin kaksilitraisessa moottorissa, ja iskutilavuuden pienennös on saatu aikaan lyhentämällä iskun pituutta tuntuvasti. Taustalla on tietenkin se, että Volvo on kiinalaisomistuksen myötä pyrkinyt systemaattisesti eroon vanhoista yhteistyövoimanlähteistä. Ja ennen kuin mennään itse koeajoon, vielä yksi tarkennus: vaikka Volvo on ilmoittanut tulevaisuudessa tuovansa tuotantoon kolmisylinterisen 1,5-litraisen moottorin, tässä koneessa pyttyjä on vielä neljä kappaletta. Pysyittekö mukana? Kuin kaksilitrainen Jos ette pysyneet, ei se mitään. Käytännön kannalta on nykyään loppujen lopuksi sama, minkälainen moottori pellin alla on, kunhan se kuljettaa autoa ripeästi ja vaivattomasti. V60:ssa nämä vaatimukset täyttyvät. Pienempi T3 on kaltaistensa bensiiniturbojen tapaan tehokas, vääntävä ja hiljainen, ja sitä voi aivan hyvin luulla vaikkapa kaksilitraiseksi. Lähinnä menopuolta rajoitti koeajoauton nastarenkaiden pitokyky, mikä lupaa hyvää myös kesäkelien suorituskykyä ajatellen. Sen sijaan vaihteiston toiminta ei ole ihan sulavinta sorttia, vaan kaupunkiajossa joutuu sietämään pieniä nykäyksiä jarrutuksissa ja viivyttelyjä alaspäinvaihdoissa. Aiempien Volvojen liian suuri voimantuotto lähdöissä on kuitenkin poistunut, ja liikennevalopinkaisut sujuvat nyt ilman liiallista sutimista. V60 T3 onkin parhaimmillaan matka-ajossa. Silloin myös taajamassa vähän liian napakaksi osoittautunut jousitus herää paremmin henkiin. Kun auto kulkee suoraan kuin juna, istuimet ovat ensiluokkaiset ja ergonomia harkittua, tauolle ei tarvitse piipahtaa turhan usein. Vain rengasmelu paljastaa 60-sarjan korkeahkon malli-iän. Katso lisää: Volvo.fi Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo V60 T3 Business Summum aut. Hinta alkaen 41 600 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (152 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1700–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1700–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?