1.3.2014

Koeajo: Volvo S80

Volvon moottorivalikoima uusiutuu. Hyvää: suorituskyky, kulutus, lämpeneminen, varustelu. Huonoa: ohjauksen vetely, iso kääntösäde, jousitus, rengasmelu.

Volvo kehittää uutta Drive-E -moottoriperhettä. E ei merkitse vielä hybridi- tai sähkötekniikkaa, vaikkakin uutuudet on suunniteltu hybridiversioon varautuen.

Uuden perheenjäsenet ovat ainakin aluksi kaikki ahdettuja nelisylinterisiä kaksilitraisia. Uutuuksien esittely on aloitettu tehokkaammasta päästä, tähän mennessä on myyntiin saatu dieseleistä D4 ja bensiinimoottoreista T5 ja T6.

Moottoreiden mallinimet pysyvät entisinä ja tehotkin kutakuinkin tutuissa lukemissa. Vain polttoaineenkulutus, päästöt ja toivottavasti myös hinnat putoavat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelisylinterinen kaksilitrainen

Kokeilimme uutta T5-moottoria Volvon lippulaivan, porrasperäisen S80:n nokalla. Paperilla arvot vaikuttavat lupaavilta. Teho on lisääntynyt maltillisesti, mutta vääntö vähän reilummin.

Ilmeisesti sujuvatoimisella kahdeksanlovisella automaattivaihteistollakin on osansa, sillä kiihtyvyys sataseen on parantunut sekunnilla ja kulutus pudonnut lähes kahdella litralla.

Käytännössä eroa on vaikea huomata, kookas S80 ei tunnu erityisen sähäkältä. Pientä parannusta tuo vaihteiston siirtäminen sport-asentoon, joka nopeuttaa kaasuun reagointia.

Myös iskunvaimennus sport-tilassa ja ohjaustehostus tiukimmassa asennossa auto tottelee käskyjä herkemmin. Vain tehon tuoma ohjauksen vetely harmittaa. Pehmeämmät asetukset tekevät isosta Volvosta velton oloisen, mutta matkustajat arvostavat pientä lisämukavuutta.

Bensiinimoottoria ei ole vielä syytä kuopata, kehityksen myötä senkin kulutuslukemat hioutuvat salonkikelpoisiksi. Valmistajan normilukemiin tosin pääsee vain kevytjalkainen pihistäjä, jolle oikeampi valinta on dieselmoottori.

Suorituskykyä etsivälle T5 tai tulossa oleva tupla-ahdettu T6 ovat omiaan, koeajon keskikulutus (8 l/100 km) on aivan kohtuullinen.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Volvo S80 T5 Executive

Hinta alkaen

59 839 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

72 615 €

Ajoneuvovero

127 €/ v

Moottori

1 969 cm³, bensiinirivimoottori, 
4 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, 
8v.-automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

180 kW (245 hv), 5500 r/min

Vääntö

350 Nm (1500-4000 r/min)

Vääntö

350 Nm (1500-4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,5 s

Huippunopeus

185 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,4 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

144 g/km

Mitat

pituus 4854 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2835 mm
Tavaratila: 480 l
Omamassa: 1711 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

2 vuotta

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat