23.8.2016

Volvo ja Uber yhteistyöhön itseajavuuden kehittämiseksi

Volvo

Piilaaksosta ponnistava kyytipalvelu Uber heittäytyy Volvon kanssa kimppaan yhtiöiden kehittäessä autonomisen ajamisen teknologiaa.

Monien muiden alan toimijoiden tavoin Volvo on panostanut viime vuosina voimakkaasti autonomiseen ajamiseen, yhtiön jopa lupaillessa, että ruotsalaisvalmistaja suostuu ottamaan vastuun robottiauton mahdollisista onnettomuuksista. Uusin aluevaltaus on yhteistyö kyytipalvelu Uberin kanssa.

Noin 300 miljoonan dollarin (noin 265 miljoonaa euroa) projektissa Volvo hyödyntää osaamistaan ajoneuvovalmistajana ja autonomisen liikenteen kehittäjänä. Uber puolestaan lähestyy yhteistyötä oman autonomiakehityksensä kautta.

Volvo ja Uber yhteistyöhön

Projekti on uusin askel trendissä, jossa perinteiset autovalmistajat lyöttäytyvät yhteen Piilaakson teknologiayritysten kanssa teknologisen kehityksen nopeuttamiseksi. Molempien yhtiöiden mukaan tämä on pidempiaikaisen allianssin alku. Yhteistyöajoneuvo kehitetään Volvon uuden tulemisen taustalla olevan SPA-pohjaratkaisun ympärille valmistajan nykyisen 90-malliston tavoin. Volvon mukaan alusta-arkkitehtuuri on suunniteltu autonomisuuden vaatimuksiin heti kättelyssä.

– Yli miljoona ihmistä kuolee autokolareissa vuosittain. Nämä ovat tragedioita, jotka itseamisteknologia voi auttaa ratkaisemaan, mutta emme pysty tähän yksin. Tämän takia yhteistyömme Volvon kaltaisen merkittävän valmistajan kanssa on niin tärkeää. Volvo on johtoasemassa ajoneuvokehityksessä ja paras luokassaan, kun puhutaan turvallisuudesta. Yhdistämällä Uberin ja Volvon kyvykkyyden pääsemme tulevaisuuteen nopeammin, yhdessä, kommentoi Uberin pääjohtaja Travis Kalanick.

Volvo ja Uber autonomia

Ensimmäiset ajoneuvot nähdään liikenteessä Pittsburghissa jo kuun lopussa, mutta täysin autonomiseksi kyytipalvelu ei vielä muutu. Turva- ja lakiteknisistä seikoista johtuen ajoneuvojen kuljettaminen on testi-insinöörien varassa. Apukuski puolestaan kirjaa ylös kaikki ajon aikana tapahtuneet omituisuudet järjestelmän kouluttamiseksi.

Uber ei ole peitellyt tavoitettaan päästä ihmiskuljettajista eroon kehittäessään kyytipalveluaan. Kyyti- ja yhteiskäyttöpalvelut lienevätkin kuljettajattomien ajoneuvojen pääasiallisia käyttökohteita teknologian alkuvaiheessa.

Lähde: Volvo, Jalopnik Kuva: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Luetuimmat