Volkswagenin USA-sovun hinta onkin 15 miljardia dollaria

Yhdysvalloissa Volkswagenia odottaa reilusti ennakoitua kalliimpi sovinto. Euroopassa puolestaan vaaditaan omistajien tasapuolista kohtelua.

Ajoneuvot | Uutinen | 28.6.2016

Bloombergin ja Reutersin saamien tietojen mukaan Volkswagenin sovintoehdotus dieselkriisin ratkaisemiseksi Yhdysvalloissa olisi saamassa suuren muutoksen. Aiemman noin 10 miljardin dollarin sijaan yhtiö joutuisi käyttämään sovintoon yli 15 miljardia dollaria (yli 13,6 miljardia euroa).

Muutoksen taustalla on osapuolten arvio siitä, millaisin kannustimin yli 85 prosenttia päästöhuijausohjelmistolla varustetuista autoista saataisiin hankittua takaisin omistajiltaaan. Nyt esitettävässä ratkaisuehdotuksessa autojen omistajille on ratkaisupaketista varattu 10,03 miljardia dollaria, sisältäen sekä heidän ajoneuvojensa arvon ennen päästöskandaalin paljastumista että jopa 10 000 dollarin hyvityksen autoa kohti. Lisäksi sovintoon kuuluisivat lisäkorvaukset mikäli Volkswagen ei kykene pitämään kiinni sovittavista korjausaikatauluista.

Sovintoehdotukseen sisältyy myös noin 2,7 miljardin dollaria sakkoina Yhdysvaltain ympäristöministeriölle ja Kalifornian ilmanlaatulautakunnalle. 2 miljardia dollaria menee puolestaan puhtaiden ajoneuvotekniikoiden kehittämiseen. Lisäksi noin 400 miljoonaa dollaria menisi korvauksina eri osavaltioille.

Yhteensä yli 15 miljardin dollarin korvauspaketti söisi täten leijonanosan yhtiön päästöskandaaliin varaamasta 18,3 miljardista dollarista.

Nyt käsitelty sovintoehdotus koskee vain 2,0-litraisilla moottoreilla varustettuja ajoneuvoja. Aiemmin Reutersin lähteet kertoivat, että virkamiehet eivät ole lähiaikoina hyväksymässä moottoreiden korjausohjelmaa. Kolmen eri moottorisukupolven korjausohjelmista osa voi myös jäädä kokonaan hyväksymättä.

Yhdysvalloissa Volkswagenilla on vielä selvitettävänään 3,0-litraisten moottoreiden vyyhti, joka koskee 85 000 autoa. Lisäksi nyt käsillä oleva sovinto ei vaikuta lukuisiin vireillä oleviin oikeusjuttuihin.

Eurooppalaiskuljettajat eriarvoisina

Viime viikolla Euroopan unionin teollisuuskomissaari Elzbieta Bienkowska toisti näkemyksensä, että Volkswagenin tulisi korvata myös eurooppalaisille huijausdieseleiden omistajille aiheutuneesta haitasta.

– Volkswagenin tulisi maksaa vapaaehtoisesti eurooppalaisille omistajille yhdysvaltalaisomistajiin rinnastettavaa hyvitystä, Bienkowska kommentoi sanomalehti Welt am Sonntagille.

Kuluttajien eriarvoinen kohtelu vain erilaisiin oikeusjärjestelmiin vedoten on komissaarin mukaan epäreilua.

– Eurooppalaisten kuluttajien erilainen kohteleminen yhdysvaltalaisiin kuluttajiin verrattuna ei ole mikään keino saada takaisin luottamusta, Bienkowska kiteytti.

Volkswagenin mukaan ajoneuvojen eurooppalaiset omistajat eivät ole kärsineet päästöskandaalista, joten päästöhuijausohjelmiston poistava takaisinkutsu riittää toimenpiteeksi.

Päästöhuijaus koskettaa Yhdysvalloissa noin puolta miljoonaa ajoneuvoa, Euroopassa puolestaan noin 8,5 miljoonaa autoa. Mahdollinen korvauskampanja tulisikin Euroopassa nopeasti moninverroin kalliimmaksi.

Lähde: Automotive News Kuva: Shutterstock

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen