Volkswagenin takaisinostot USA:ssa – mitä seuraavaksi?

Osana dieselskandaalin sovintoesitystä Volkswagenin takaisinostot ulottuvat Yhdysvalloissa kaikkiin 2,0-litraisiin autoihin. Mikäli viranomaisia miellyttäviä korjausratkaisuita ei löydy, ovat romuttamot pian täynnä Volkswageneita.

Ajoneuvot | Uutinen | 30.6.2016

Aiemmin uutisoidun Volkswagenin sovintoehdotuksen yksityiskohdat ovat selvinneet. 2,0-litraisia moottoreita koskevan dieselskandaalin sovinotehdotukseen kuuluu oikeus myydä auto takaisin Volkswagenille, mikäli omistaja ei halua korjauttaa autoaan. Myös korvausohjelman ulkopuolelle jääminen on vaihtoehto.

Sovinto koskee Yhdysvalloissa yhteensä 482 000 Volkswagenin ja Audin ajoneuvoa:

  • 2013-2015 VW Beetle
  • 2010-2015 VW Golf
  • 2009-2015 VW Jetta
  • 2012-2015 VW Passat
  • 2010-2013, 2015 Audi A3

Tilanteeseen vaikuttaa myös se, että osapuolet ovat avoimesti ilmoittaneet, että on mahdollista, että jotkin automallit eivät saa viranomaisten hyväksymää korjausta ollenkaan. Valitsi omistaja sitten ajoneuvon lunastuksen tai korjauksen, maksaa Volkswagen kuitenkin vähintään 5 100 dollaria kipurahaa ajoneuvon omistamisesta, useimpien korvaussummien jäädessä 5 100 ja 10 000 dollarin välille. Volkswagen onkin varannut takaisinostoihin 10,03 miljardia dollaria.

Lisäksi Volkswagen sijoittaa kaksi miljardia dollaria projekteihin, jotka kannustavat amerikkalaisautoilijoita ”päästöttömien” ajoneuvojen pariin. Typen oksideista aiheutuneiden vahinkojen korvaamiseen menee puolestaan 2,7 miljardin dollarin lahjoitus ympäristöjärjestölle.

Oma lukunsa on vielä ajoneuvon korvausarvon selvittäminen. Heinäkuussa laskutoimitus selviää onneksi korvauksille perustetulla verkkosivustolla pelkän valmistenumeron ja mailimäärän perusteella. Korvausta voi hakea heinäkuusta alkaen aina syyskuuhun 2018 saakka. Takaisinostot käynnistyvät lokakuussa ja mahdolliset korjaustoimenpiteet marraskuussa.

Volkswagen on jo kuitenkin julkaissut taulukot, joiden perusteella ajoneuvon arvo määritellään. Lopputulosta voi ehkä kuvata parhaiten kommentoimalla, että kattavat taulukot vaikuttaisivat olevan saksalaisen kirjanpitäjän ja amerikkalaisen lainsäädännön kohtaamisen tulos, sillä varusteista, myyntialueista ja mailimääristä laskettavat perusarvot ja vähennykset aiheuttavat hilpeyttä ja harmaita hiuksia.

Dieselin joukkohautausmaa

Mitä takaisinostetuille ajoneuvoille sitten oikein tapahtuu? Osittain ajoneuvojen kohtalo riippuu jälleen siitä, voiko Volkswagen korjata autoja. Takaisinoston yhteydessä ajoneuvot täytyy lamauttaa poistamalla niiden moottorinohjauksen tietokone, mikä on järkevää, sillä moottorinohjausohjelmistoon asennettu päästöhuijausosio aiheutti koko päästöskandaalin alunperinkin.

Tämän jälkeen Volkswagen voisi siis korjata ajoneuvon, mikäli viranomaisten hyväksymä ratkaisu on saatavilla. Jos korjausta ei ole, ajoneuvo täytyy kierrättää eikä sitä voida myöskään viedä pois maasta korjaamattomana. Purettavista osista tosin moottorinohjaus, dieselkatalysaattori ja hiukkassuodatin täytyy pitää pois romuttamoiden hyllyiltä.

Volkswagenin sovintotekstissä mainitaan myös, että yhtiö voisi hyvittää typpioksidipäästöjään romuttamalla muita suuria ajoneuvoja ja työkoneita. Tekstin yhteydessä ”romutettu” määritellään siten, että moottorin sylinteriryhmään tehdään kolmen tuuman reikä ja ajoneuvon runkopalkit halkaistaan. Mikäli samaa määrittelyä päädytään soveltamaan myös romutettaviin Volkswageneihin, vähenevät ajoneuvojen hyötykäyttömahdollisuudet entisestään.

Pahimmillaan Yhdysvalloissa odottaa siis 482 000 dieselin hautausmaa ja jo kertaalleen valmistetut autot täytyy korvata uusilla ajoneuvoilla. Ympäristö kiittää, jälleen.

Lähde: Jalopnik, Autoblog Kuva: Shutterstock

Katso myös:

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen