Volkswagenin sähköinen hippibussi tuotantoon 2020?

Kurkistus tulevaisuuteen saattaa muuttua todeksi lähes sellaisenaan.

Ajoneuvot | Uutinen | 3.2.2016

Tammikuun alussa Ces-kulutuselektroniikkamessuilla esitelty Volkswagen Budd-e -konseptiauto ei häpeillyt Kleinbus-juuriaan. Vaikka elektroniikan kyllästämä älyauto on melkoisen kaukana ilmajäähdytteisestä hippibussista, soveltuisi täyssähköinen rakenne hyvin lyhyestä keulasta tunnettuun pikkubussiin. Myös muut yksityiskohdat auton muotoilussa viittasivat klassikkoon.

Lehdistötilaisuudessa Budd-en oli tarkoitus olla kurkistus siihen, miltä Volkswagen näyttää vuoden 2020 kulmilla. Yhtiö panostaakin voimakkaasti sähköautoihin päästäkseen eroon päästöskandaalin stigmasta. Nyt yhtiön sähkökehityksen pomo, Volkmar Tanneberger, on kommentoinyt Car-lehdelle, että kurkistus saattaa muuttua todeksi lähes sellaisenaan.

– Näette tuotannossa auton, joka näyttää hyvin paljon tältä. En osaa sanoa tarkasti koska, mutta joskus vuoden 2020 tienoilla, kommentoi Tanneberger lehdelle.

Sähköisen pikkubussin ei ole tarkoitus korvata esimerkiksi Transporteria, joka jatkaa polttomoottorin viitoittamalla tiellä.

budd-e_concept_5799

Budd-e esitteli Ces-messuilla muun muassa uuden sukupolven ajotietokonetta, joka puhekomentojen vastaanottamisen lisäksi myös vastaa kokonaisilla lauseilla. Perhelomalla auto voisi koostaa yhteisen soittolistan jokaisen matkustajan omista toiveista, ja kotiin palatessa auton avulla voisi tarkistaa kotona olevan älyjääkaapin hyllyt.

Tärkeämpää konseptibussissa oli kuitenkin sisäinen kauneus. Volkswagenin täyssähköistä MEB-pohjalevyä esittelevä Budd-e antaa monta vihjettä tulevasta. Auton pohja on täynnä litteitä akkuja, sähkömoottoreiden työskennellessä molemmilla akseleilla nelivetoa varten. Autolle lupaillaankin 600 kilometrin toimintasäde eurooppalaisella testisyklillä. Ces-lehdistötilaisuudessa luvattu 15 minuutin latausaika 80 prosentin latauksen saavuttamiseksi on muuten laskettu sen mukaan, että Porschen ehdottama 800 voltin latausjärjestelmä hyväksytään yleiseen käyttöön.

MEB-pohjalevy on erillinen yhtiön nykyisestä MQB-modulaariratkaisusta. Sähköautojen ehdoilla suunniteltu MEB-alusta ei tule tukemaan toimintasädettä kasvattavia polttomoottoreita Opel Amperan ja BMW i3:n tavoin. Sen sijaan akuston koko voidaan aina skaalata ajoneuvon koon mukaan ja se tukee erilaisia kennoratkaisuja riippumatta siitä, mikä kennotyyppi kehittyy nopeimmin.

Lähde: Autoblog / Volkswagen, kuvat: Volkswagen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen