Volkswagen T-Cross Breeze on Polon rantaloma

Volkswagen vihjailee pikkuisella avomaasturillaan Polon kokoisen crossoverinsa muodoista.

Ajoneuvot | Uutinen | 3.3.2016

Volkswagen T-Cross Breeze on virkistävä konseptiauto siitä, millainen pienehkö crossover olisi avoautona. Samalla tarkoitus on totuttaa yleisö ajatukseen, että Tiguanin kaveriksi on tulossa peräti kolme uutta kaupunkimaasturia. Viime vuonna esitelty T-Roc-konsepti oli kokonsa puolesta noin Golfin kokoinen, T-Crossin tuntiessa sukulaisuutta Polon kanssa. Konseptiauto onkin hiukan CrossPoloa pidempi ja selvästi Poloa leveämpi.

Volkswagen T-Cross Breeze

Konseptiauton tarkoitus on esitellä myös mahdollista tulevaisuuden ohjaamoratkaisua, jossa eivät yksittäiset napit juuri häiritse. Ratkaisu on monilta osin tuttu tammikuussa esitellystä Budd-e-hippibussikonseptista. T-Cross Breeze haluaa myös tuoda oman säväyksensä pienten crossovereitten luokkaan, yhdistämällä korkean ajoasennon ja kangaskaton.

Volkswagen T-Cross Breeze

T-Cross Breezellä onkin hyvät ainekset olla erinomainen auto esimerkiksi aurinkoisilla rantaseuduilla ajeluun. Voimanlähteenä konseptissa on yksilitrainen kolmisylinterinen TSI-turbomoottori, joka tuottaa 110 hevosvoimaa (81 kilowattia) ja 175 newtonmetriä vääntöä jo hiukan tyhjäkäynnin jälkeen. 1 250 kilogrammaa painavassa autossa on seitsämänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, joka on yhdistetty etuvetoon. Kiihdytyksen 0–100 km/h pitäisikin sujua 10,3 sekunnissa, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,0 litraa per 100 kilometriä (eli hiilidioksidina 115 grammaa kilometriltä).

Volkswagen T-Cross Breeze

Ja kun määränpää lopulta löytyy, voi T-Cross Breeze viihdyttää äänentoistojärjestelmällään. Uuden up! Beatsin tavoin konseptissa on 300 watin BeatsAudion äänentoistojärjestelmä.

Todennäköisimmin T-Cross esiintyy seuraavan kerran kolmi- tai viisiovisena tuotantoautona, Breeze-avomallin jäädessä insinöörien rantaunelmiin.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen