Volkswagen T-Cross Breeze on Polon rantaloma
Volkswagen vihjailee pikkuisella avomaasturillaan Polon kokoisen crossoverinsa muodoista.
Volkswagen T-Cross Breeze on virkistävä konseptiauto siitä, millainen pienehkö crossover olisi avoautona. Samalla tarkoitus on totuttaa yleisö ajatukseen, että Tiguanin kaveriksi on tulossa peräti kolme uutta kaupunkimaasturia. Viime vuonna esitelty T-Roc-konsepti oli kokonsa puolesta noin Golfin kokoinen, T-Crossin tuntiessa sukulaisuutta Polon kanssa. Konseptiauto onkin hiukan CrossPoloa pidempi ja selvästi Poloa leveämpi.
Konseptiauton tarkoitus on esitellä myös mahdollista tulevaisuuden ohjaamoratkaisua, jossa eivät yksittäiset napit juuri häiritse. Ratkaisu on monilta osin tuttu tammikuussa esitellystä Budd-e-hippibussikonseptista. T-Cross Breeze haluaa myös tuoda oman säväyksensä pienten crossovereitten luokkaan, yhdistämällä korkean ajoasennon ja kangaskaton.
T-Cross Breezellä onkin hyvät ainekset olla erinomainen auto esimerkiksi aurinkoisilla rantaseuduilla ajeluun. Voimanlähteenä konseptissa on yksilitrainen kolmisylinterinen TSI-turbomoottori, joka tuottaa 110 hevosvoimaa (81 kilowattia) ja 175 newtonmetriä vääntöä jo hiukan tyhjäkäynnin jälkeen. 1 250 kilogrammaa painavassa autossa on seitsämänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, joka on yhdistetty etuvetoon. Kiihdytyksen 0–100 km/h pitäisikin sujua 10,3 sekunnissa, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,0 litraa per 100 kilometriä (eli hiilidioksidina 115 grammaa kilometriltä).
Ja kun määränpää lopulta löytyy, voi T-Cross Breeze viihdyttää äänentoistojärjestelmällään. Uuden up! Beatsin tavoin konseptissa on 300 watin BeatsAudion äänentoistojärjestelmä.
Todennäköisimmin T-Cross esiintyy seuraavan kerran kolmi- tai viisiovisena tuotantoautona, Breeze-avomallin jäädessä insinöörien rantaunelmiin.
Lähde ja kuvat: Volkswagen