Volkswagen lopettaa rallissa, Audi Le Mansissa – Dieselgate vei leikkirahat

Kulujen karsiminen ja tuotekehitysbudjettien kohdistaminen uudelleen johti jo toiseen Volkswagen-ryhmän kilpaprojektin päättymiseen viikon sisään.

Ajoneuvot | Uutinen | 1.11.2016

Volkswagenin päästöskandaalin aiheuttama säästökuuri tarkoittaa, että monet VW-ryhmän menestyksekkäät autourheiluprojektit joutuvat myös leikkuulaudalle saksalaisvalmistajan etsiessä säästöjä kaikkialta.

Tänään saapuneen tiedon mukaan Wolfsburgissa sammutetaan sähköt Volkswagenin WRC-rallitiimistä, joka juuri viikonloppuna varmisti neljännen perättäisen valmistajien mestaruuden Walesin rallissa. Säästyviä voimavaroja käytetään muun muassa Golf TCR -kilpurin asiakasohjelmaan ja Škodan ralliprojektiin. Tiimi ei aio tarjota vastakehitettyä ensi kauden Polo WRC:tä asiakastalleille.
– Vuoden 2017 kehityskustannukset menevät nykyiseen kehitysbudjettiin. Meillä ei ole suunnitelmia tarjota sitä asiakasohjelmassa. Se pistetään naftaliiniin, kommentoi sisäpiirilähde brittiläiselle Autocar-lehdelle.

Sisäpiiritietoihin ei kuulunut tietoa Sébastian OgierinJari-Matti Latvalan, Andreas Mikkelsenin tai karttureiden uusista työpaikoista. Autosportin mukaan monet elättelivät toiveita, että ensi kauden sääntöjen mukaan tehty Polo R WRC nähtäisiin kilpailemassa Volkswagenin antaessa jatkovuoden rallitiimilleen, mutta nämä toiveet eivät toteutuneet. Virallista ilmoitusta odotetaan lähipäivinä.

Viime viikolla Audi ilmoitti lopettavansa legendaarisen Le Mans -kilpuriohjelmansa keskittyääkseen Formula E -sähkökilpureihin. Muutos tulee osana Audin kehitysbudjetin uudelleenohjausta sähköautoihin, sillä noin 4,2 miljardin euron tuotekehitysbudjetista kolmannes ohjataan nyt autoilun sähköistämiseen.

LMP1-tiimin 18 vuotta kestänyt menestyskausi toi muun muassa 13 voittoa Le Mansissa ja Audin kilpuriohjelma oli dieselin todellinen läpimurto kilpakentille. Tiimin lähdöstä on puhuttu toistuvasti, välillä pätevien kilpakumppaneiden puuttumisenkin takia, mutta erityisesti viime vuosina Porschen saavuttua konsernin sisäiseksi kilpakumppaniksi.

Lähde: Autocar, Autosport Kuva: Lauri Ahtiainen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen