Volkswagen jäsentelee uudelleen – karsintaa ja katse tulevaisuuteen

”TOGETHER – Strategy 2025” toimintasuunnitelman yhteydessä autojätti hahmotteli paluunsa askelmerkkejä: uudelleenjärjestelyjä ja katse kohti tulevaa.

Ajoneuvot | Uutinen | 18.6.2016

Volkswagen-ryhmän pääjohtaja Matthias Müller linjasi torstaina pidetyssä lehdistötilaisuudessa keinoja, joilla autovalmistajajätti toipuu päästöskandaalin vaikutuksista ja palaa erinomaiseen tuloskuntoon vuoteen 2025 mennessä. Keinot ovat tutut mutta voimakkaat: uudelleenjärjestelyt moniportaisen ryhmittymän sisällä ja katse vakaasti kohti sähkö- ja robottiautoja. Muutosten tavoitteena on jättää keskustelua hallinnoinut dieselskandaali taakse ja edetä kohti ”keskittyneempää, tehokkaampaa, innovatiivista, asiakaslähtöistä ja kestävää” Volkswagenia.

Tähän mennessä 16,2 miljardia maksaneen dieselskandaalin yhteydessä Volkswagen tajusi, miten sen jäykkä rakenne ja laajentumiseen keskittynyt strategia ovat avoimia Teslan ja Uberin kaltaisten kilpailijoiden toiminnalle. Osana ryhdistäytymistään Volkswagen aikoo esitellä yli 30 sähköautomallia vuoteen 2025 mennessä, sähköajoneuvojen vastatessa tuolloin neljännestä koko ryhmän ajoneuvotoimituksista.
– Odotamme, että vuoteen 2025 mennessä myymme kahdesta kolmeen miljoonaan täyssähköautoa vuodessa, Müller kommentoi.

Sähköautojen lisäksi autojätti aikoo panostaa voimakkaasti myös muihin liikenteen digitalisaation trendeihin, kuten automatisoituun ajamiseen ja esimerkiksi kyytipalveluihin. Müllerin mukaan valmistaja kehittää autonomisen ajamisen ratkaisuita sisäisesti, ajoneuvojen ilmestyessä markkinoille 2020-luvun taitteessa. Yhteensä autonomisen ajamisen investoinnit kohoavat useaan miljardiin euroon.
– Kehitämme tarvittavan ammattitaidon ja aiomme muiden keinojen ohella palkata noin 1 000 ohjelmistospesialistia lisää, Müller sanoi.

Tulevaisuuden autoiluvisioissa Volkswagen näkee myös merkittävän roolin erilaisilla auton yhteiskäyttöpalveluilla, robottitakseilla ja kyytipalveluilla. Hiljattain tehty 300 miljoonan dollarin investointi kyytisovellus Gettiin oli Volkswagenin ensimmäinen askel palveluiden saralla. Tavoitteena on kasvattaa palvelubisneksen liikevaihto miljardeihin vuoteen 2025 mennessä.

Tähän mennessä 16,2 miljardia maksaneen dieselskandaalin yhteydessä Volkswagen tajusi, miten sen jäykkä rakenne ja laajentumiseen keskittynyt strategia ovat avoimia Teslan ja Uberin kaltaisten kilpailijoiden toiminnalle.

Taustalla toimintojen tehostamista

Samalla Volkswagen ilmoitti, että se aikoo jäsennellä uudelleen komponentteihin liittyvän liiketoimintansa. Tällä hetkellä toiminnot on jaettu 26 valmistuspaikan kesken. Jatkossa toiminta pyritään keskittämään Volkswagen-ryhmän eri merkkien kesken ja antamalla toiminnoille enemmän vapautta.
– Arvioimme, että tämä lisää läpinäkyvyyttä samalla lisäten sisäistä kilpailua. Se auttaa myös suuresti tulevaisuuden teemoja, kuten sähköistä liikkuvuutta, Müller luonnehti.

Kulujen säästöä haetaan myös jatkossa tehostamalla ryhmittymän modulaaristen pohjalevyratkaisuiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Myös uusien mallien lanseeraus kohdistetaan paremmin kohti kasvavia segmenttejä ja kuluttajien toiveita.

Tehostamistoimiin kuuluvat myös Scania, MAN ja Volkswagenin hyötyajoneuvot, joiden avulla Volkswagen Truck & Bus -yksikkö aiotaan nostaa hyötyajoneuvosegmenttinsä tuottoisimmaksi valmistajaksi.

Valmistaja aikoo myös vähentää myynti- ja hallinnointikulujensa osuuden alle nykyisen 12 prosentin osuuden myynnistä. Tavoitteena on nostaa liikevoitto 7-8 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä verrattuna viime vuoden 6 prosenttiin.

Volkswagen aikoo täsmentää toimenpiteitään ja eritellä miten ne heijastuvat ryhmittymän 12 tuotemerkkiin vuoden loppuun mennessä.

Lähteet: Automotive News, Volkswagen Kuva: Volkswagen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen