Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi

Déjà vu on lähellä, sillä Volkswagen aloittaa vuotensa esittelemällä jälleen sähköisen konseptiversion Kleinbussista.

Ajoneuvot | Uutinen | 11.1.2017

Noin vuosi sitten Volkswagen herätteli yhdysvaltalaisyleisöä merkin sähköiseen uudelleensyntymiseen Budd-e-pikkubussikonseptilla CES-kulutuselektroniikkamessuilla Las Vegasissa. Nyt Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä VW yritti temppua uudelleen I.D. Buzz -konseptilla, joka lupailee paljon samaa hiukan valmiimmassa paketissa.

Volkswagen I.D. Buzz

Nimensä mukaisesti I.D. Buzz on sukua Pariisin autonäyttelyssä esitellylle I.D.:lle, joka oli saksalaismerkin näkemys tulevaisuuden sähköisestä äly-Golfista. Molemmat ajoneuvot jakavat saman I.D. -filosofian, jossa sähköistymisen lisäksi suuressa roolissa ovat lisätyn todellisuuden teknologiat, verkottuminen (V2X) sekä valmius autonomisuuteen. Nimen I.D. viittaa tunnisteeseen, sillä Volkswagenin verkottumisvisioissa auton käyttäjillä on omat profiilit.

Volkswagen I.D. Buzz

Hiljattain valmistuneen MEB-sähköautoarkkitehtuurin MEB XL -versioon perustuva I.D. Buzz lainaa surutta alkuperäisen Kleinbussin muotokieltä erityisesti keulan osalta. Kaksivärisyys, kylkilinja ja keulan U-muoto ovat suoria nyökkäyksiä autolle, joka sai amerikkalaiset rakastumaan Volkswageniin. Retroilussa on menty jopa niin pitkälle, että kojelaudalle on nostettu sähköisesti pyörivä hula-nukke.

Volkswagen I.D. Buzz

Pikkubussin luonteeseen kuuluvasti I.D. Buzz tarjoaa tilat kahdeksalle matkustajalle, mutta muokattavien istuinjärjestelyiden ansiosta autoa voidaan käyttää esimerkiksi kahden hengen yösijana. Tilava sisusta on pitkälti kiitos pitkän 3,3 metrin akselivälin, joka antaa 4,94 metriselle Buzzille käytännöllisen ja jämäkän olemuksen. Korkeutta uudella pikkubussilla on 1,96 metriä.

Volkswagen I.D. Buzz

Kuljettajan ajoasento on hyvin pysty ja ohjauspyörä voi vetäytyä kojelautaan autonomisen ajon ollessa kytkettynä, jolloin kuljettaja voi kääntää istuimensa ympäri kohti matkustamoa. Volkswagen visioi autonomiatoimintojen saapuvan vuoden 2025 tuntumassa. Erikoinen ratti on yhtiön mukaan yhtä suurta kosketuspintaa, antaen ohjausvälineelle lisää toimintoja. Älytoimintoja voidaan hallita myös keskikonsolin suurella kosketusnäytöllä sekä intuitiiviseksi luonnehditulla puheohjauksella.

Volkswagen I.D. Buzz

Pinnan alta I.D. Buzzista löytyy neliveto, jonka yhteisteho on 374 hevosvoimaa (275 kW). Niinpä roadtrip-kaveri kiihtyy 0–100 km/h lähes absurdissa 5 sekunnissa, mutta huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:n. Toimintamatkaksi luvataan noin 600 kilometriä NEDC-syklillä mitattuna ja Volkswagenin mukaan 150 kW latausteholla akku voidaan ladata 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. I.D. Buzz on yhteensopiva induktiivisen latauksen kanssa.

Volkswagen I.D. Buzz

Ensimmäisenä MEB-autona nähdään yhtiön mukaan Golfin ja Passatin väliin sijoittuva I.D. vuoden 2020 tuntumassa, mutta I.D. Buzz tuskin lienee kovin kaukana perässä.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen